- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


TMG: Toyota Motorsportsfabrikken i Köln

Vi har besøgt de ”hellige haller”, hvor Toyota skaber nogle af verdens hurtigste racerbiler


Af Søren Clauding – 25. maj 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der er intet eksotisk over det store fabriksanlæg i den vestlige del af Köln, tæt ved Autobahnkreuz Köln West. Det ligner blot et stort kedeligt industrianlæg, og hvis ikke et par af de store transportbiler med tydelig ”TOYOTA HYBRID” motorsports-bemaling havde stukket snuden ud af garageportene, havde man ikke haft den fjerneste anelse om at her var noget usædvanligt i gang.

 

Ganske diskret foregår udviklingen af nogle af verdens fineste racerbiler. Og heller ikke indenfor hos TMG (Toyota Motorsport GmbH) er der ikke noget eksotisk over faciliteterne. Kun hvis man begiver sig ned under den store vindtunnel, er der klare signaler om, at dette er noget særligt.

 

Klenodier på stribe

Som i en parkeringskælder står klenodierne stuvet sammen. Racerbiler, som i deres aktive periode var millioner og atter millioner værd, alle fabrikkens sportsprototyper og mange af de succesrige VM-rallybiler.

 

Og hele striben af Formel 1 racerbiler er der, skabt i en periode, hvor årsbudgetterne tangerede 2,5 milliarder kroner, hvor tæt ved 1000 medarbejdere havde deres daglige gang på motorsportsfabrikken. Bilerne står der, uden offentlig adgang og placeret, så man visse steder skal bukke sig, for ikke at støde ind i den store vindtunnelkonstruktion, som i Formel 1 perioden var i gang døgnet rundt, men i nutiden lever en mere stille tilværelse.

 

Klarer mål: VM-titlen og Le Mans

Ikke at der ikke er gang i fabrikken. Tværtimod, men diskretion er en dyd, hvis man gerne vil have arbejdsro. Og selvom Formel 1 projektet, som startede i 2002, blev lukket ned i 2009, arbejdes der på højtryk for at sikre konkurrencedygtige sportsprototyper, som skal forsøge at genvinde VM-titlen til verdens største bilfabrik og helst også tage en Le Mans sejr med ved samme lejlighed. Og der arbejdes også på såvel standardvogne som særlige rallyudgaver af den kultagtige GT86 racer, der allerede deltager på bane i forskellige racerklasser i europæisk motorsport.

 

Det er også på motorsportsfabrikken i Köln, at man udvikler den motor, som ligger den kommende WRC rally udgave af Toyota Yaris – alt imens rallylegenden Tommy Mäkkinen i Finland forestår udviklingen og testkørslen af selve rallybilen. I 2017 debuterer den i Rally-VM, så man skal ikke ligge på den lade side, hvis man skal være klar til tiden.


Toyota Yaris WRC


Men hvis der alligevel virker en smule dødt på det store fabriksanlæg, er det måske fordi de nuværende aktiviteter kan klares af 250 mand – altså en fjerdedel af personalet i Formel 1 epoken.

 

Ansvarsfuld strategi

Det skyldes ikke mindst, at Toyota traf en strategisk beslutning, da man valgte at sige farvel til motorsportens elitekategori. Det var ikke så meget fordi man aldrig havde oplevet et egentlig gennembrud i Formel 1, men mest fordi den økonomiske situation på det globale bilmarked i 2008 og 2009 fordrede en ansvarsfuld beslutning. Og den havde man ikke mindst glæde af to år senere, da Fukushima ulykken og alle dens eftervirkninger for en periode fratog Toyota positionen som verdens største bilfabrik.


Toyotas sidste Formel 1 racer var klar, men kom aldrig til start, fordi fabrikken trak sig ud af Formel 1


Toyota er nemlig ikke for ingenting blevet verdens største bilfabrik, man har til stadighed været klar over, at respekt for og fastholdelse af dygtige medarbejdere var en nøglefaktor bag succesen og da det økonomiske pres blev øget, ville det have været svært at forsvare et fortsat engagement i Formel 1. Vi vil tro, at selv ikke hvis Formel 1 succesen havde været en realitet, havde Toyota stoppet sit engagement – for i en krisetid er det ikke dokumentation af ens sportslige dygtighed og potentiale, der sælger biler.

 

Informationsudveksling på personniveau

Et helt centralt aspekt ved Toyotas engagement i motorsport, som i de sidste år har haft hovedvægten lagt på Le Mans deltagelsen og langdistance verdensmesterskabet for racersportsvogne, er udveksling af information med bilfabrikken. I et vist omfang handler det om teknisk information, men under vores besøg på fabrikken i Köln blev det understreget, at det ligeså meget var udveksling af viden og erfaring mellem mennesker.

 

Der er konstant besøg af medarbejdere fra Toyotas fabriksanlæg rundt om i verden, meget naturligt især fra Japan. Over perioder på et halvt og i visse tilfælde op til et par år opnår centrale medarbejdere fra serieproduktionen indsigt i de processer, der anvendes, når målene er nogle andre end at bringe biler på markedet til hverdagskørsel. Motorsportsprocesserne er ofte mere effektive, systematiske på en anden måde og den viden, medarbejderne får, kan benyttes direkte til at effektivisere udviklingen af nye serieproducerede biler.

 

Også den anden vej rundt har motorsportsfabrikken fordel af input fra udviklingen af serieproducerede biler. Ikke mindst den store viden, Toyota, som verdens førende producent af hybridbiler, besidder, har man gavn af ved udviklingen af Le Mans racerbilerne, hvor man f.eks. i år går over til at opsamle den elektriske energi på batterier, præcis som man gør i de banebrydende serieproducerede hybrid-personbiler.


Trods den imponerende størrelse skal bilernes skaleres 60 procent ned, før de kan få plads i vindtunnelen.

 

En vis del af fabrikkens aktiviteter går med at udvikle racerbiler til kunder. Hér er det GT86, der forvandles fra en gaderacer til en ægte baneracer.

Det hjulophæng - det er "kram".

Se og lyt til interviewet med Chefen for Toyotas Le Mans team, John Steeghs, optaget i forbindelse med besøget hos TMG. Kan ses på YouTube.


 

 


Korte fakta om TMG – Toyota Motorsport GmbH:


1979: Toyota Motorsport blev i princippet grundlagt under navnet Andersson Motorsport GmbH, etableret af den tidligere svenske rallystjerne, Ove Andersson, der stod i spidsen for Toyotas motorsportsaktiviteter.

 

1979-1999: World Rally Championship deltagelse: 7 VM-titler (4 kører-VM titler og 3 konstruktør VM-titler). 42 VM-rallysejre.

 

1993: Toyota overtog Andersson Motorsport og motorsportsfabrikken blev døbt om til det nuværende navn.

 

1996: Grundlæggelsen af TTE datterselskabet, som udviklede avancerede racermaskiner (opkaldt efter det succesrige rallyteam, Toyota Team Europe).

 

1998-99: World Endurance Championship. 2. plads i 24-timers Le Mans 1999.

 

2002-2009: Formel 1 verdensmesterskabet.

 

2007: Besøg i København af Ove Andersson. Talkshow ifm. Dakar Event 2017, arrangeret af undertegnede J.

 

2008: Ove Andersson havde lagt ledelsesansvaret fra sig og kørte rally på hobbyplan. Han mistede livet under et trafikuheld under et historisk rally i Sydafrika.

 

2012-:  World Endurance Championship: 2 VM-titler (kørere og konstruktører i 2014). 10 VM løbssejre. 2 pole-positions i Le Mans.


Link til importøren


Når der ikke er mere plads på gulvet under den store vindtunnel, må man jo hænge Formel 1 raceren op under loftet...

 

På fabrikken er der også indrettet en træningsplads for pitstop.

 

Toyotas racerkørere kan træne i denne simulator.

 

En Toyota IQ blev bygget om til race...

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt