- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Korte nyheder


 Flere korte nyheder >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

December 2014


Mitsubishi: Krig på garantien

Hidtil Har KIA med 7 års kilometerbegrænset ny-vogns garanti og Hyundai med 5 års ubegrænset ny-vogns garanti været førende på dette felt. Nu går Mitsubishi også ind i kampen og giver fremover 5 års garanti på nye biler – dog maksimalt op til 100.000 kørte kilometer. Mitsubishi er i forvejen kendt for at producere pålidelige kvalitetsbiler og fabrikken har i Danmark haft stor succes dette efterår med den nye Space Star. Man ønsker at understrege, at man står ved bilernes kvalitet ved at udvide garantiforpligtelsen fra 3 til 5 år. De nye garantibestemmelser træder i kraft fra 1. januar og gælder dog ikke el-bilen i-MiEV.

Mitsubishi prøvekørsler - find dem hér >>>

Mitsubishi Space Star


Verdenspremiere i Detroit:

MINI John Cooper Works

Detroit har ondt i økonomien men ikke mere ondt end at årets første store internationale biludstilling finder sted netop i den amerikanske bilby først i januar. Blandt de mange nyheder er en helt ny racer-udgave af MINI John Cooper Works. De nærmere detaljer er ikke offentliggjort endnu, men den ser ret godt ud, den nye MINI…


Nytårskur til bilkøberne

Traditionen tro er der masser af nytårstilbud fra bilmærker, der gør kur til de danske bilkøbere. Her er et udpluk: KIA: I hele januar kan man købe en Picanto med sportspakke (værdi: 30.000 kroner og inkluderer aircon, alufælge, læderrat og meget mere) uden merpris. Nissan: Ved køb af en Note, Pulsar, Juke, Qashqai eller X-Trail kan der d. 3.-4. januar frit vælges for 10.000 kroner tilbehør. Og alle besøgende i weekenden får muligheden for at vinde en helt ny Nissan Juke. Vinde man ikke førstepræmien, er det i hver butik også muligt at vinde en iPad mini. Hos Suzuki giver man 10.-11. januar 35.000 kroner for den gamle bil ved køb af ny. De 35.000 kroner gives som en kombination af rabat på den nye bil og indbytningspris på den brugte bil, og der kan maksimalt indgå en indregistreret bil pr. handel. Hos Toyota venter i de to første weekender en ny udgave af den nye AYGO med udstyrsnavnet x-play air, med fem døre, 15” fælge, aircondition og Bluetooth til 99.995 kroner eller kr. 995/måned. Hos Hyundai er der 10.000 kroner i rabat på i10 modellerne. Den billigste fås nu for 79.995 kroner.

Find vores KIA prøvekørsler hér >>>

Find vores Nissan prøvekørsler hér >>>

Find vores Suzuki prøvekørsler hér >>>

Find vores Toyota prøvekørsler hér >>>

Find vores Hyundai prøvekørsler hér >>>


Priser på nye TT-Audier

Den nye Audi TT Coupé er ankommet i Danmark, i marts kommer også TTS Coupé og lidt senere følger Audi TT Roadster. Men listepriserne er klar allerede nu: Basisprisen for TT Coupé 2,0 TFSI med 230 hk er 707.000 kroner, mens TTS Coupé med 310 hk starter ved kr. 948.000. For TT Roadster bliver basisprisen for 2,0 TFSI 777.000 kroner, mens TTS Roadster vil kunne erhverves for 1.009.000 kroner.

Læs om Audi TT på Paris Motorshow >>>


Volvo tester ny 3-cylindret benzinmotor

Volvo arbejder på en trecylindret, letvægts-benzinmotor og følger dermed den trend, som f.eks. Ford, Peugeot, Citroën, Opel, Toyota m.fl. har igangsat med det mål at reducere benzinforbruget og CO2 udledningen. Volvo har lang tradition for og ekspertise i at udvikle egne, unikke seks-, fem- og firecylindrede motorer og fra Volvo forlyder det bl.a.: ”Vi har lært en masse, da vi udviklede vores firecylindrede Drive-E motorer, og den viden har vi brugt i udviklingsarbejdet med denne reaktionsvillige, kompakte og kraftfulde trecylindrede motor,” siger Michael Fleiss, chef i Volvo Cars’ afdeling for drivliner.


Flere kommuner vælger Hyundai brintbiler

Københavns Kommune kører allerede i Hyundai ix35 – verdens første serieproducerede brintbil. Nu kommer Vejle og Aalborg også med på vognen. I Vejle Kommune har man netop valgt 3 brintdrevne Hyundai ix35 til daglig drift. Dels fordi de har større rækkevidde end de fleste elbiler. De kan køre op til 594 km. på en tankfuld brint. Og dels fordi, det kun tager 3-5 minutter at fylde tanken op, ligesom i en normal benzin- eller dieselbil. Også i Aalborg Kommune er valget faldet på den brint-drevne Hyundai ix35. ”Der er flere aftaler på plads om levering af Hyundai ix35 brintbiler til næste år. Og med de gode erfaringer, vi har fra Københavns Kommune, og den udbygning af brintstationer, der er planlagt, er jeg overbevist om, at vi kun lige har set toppen af isbjerget”, siger Hyundais pressechef, Annegrethe Skovby.

Læs prøvekørselen af Hyundai ix35 brintbil hér >>>


November 2014


EuroNCAP: De seneste stjerner...

EuroNCAP har netop offentliggjort resultatet af den seneste serie af sikkerhedstests og vurderinger af en stribe nye biler. Resultaterne ventes altid med spænding og det er ikke mindre spændende efter at organisationen har opgraderet kravene til stjerne-uddelingen. 2014-stjerner er med andre ord mere værdifulde end stjernerne var tidligere. Dermed er det også vanskeligere at nå de eftertragtelsesværdige fem stjerner. Derfor dobbelt respekt til dem, for hvem det er lykkedes. 5 stjerner er tildelt premiumbilerne Porsche Macam, Land Rover Discovery Sport, Lexus NX, men også KIA's store MPV, Sorento, har opnået det fine resultat. Det samme har VW Passat, Ford Mondeo og Subaru Outback. 4 stjerner er opnået af den nye Opel Corsa, MINI Cooper og de to Smart-modeller, fortwo og forfour. Også Dacia Logan MCV er blevet testet og opnåede blot 3 stjerner. Det er især føreren, det går ud over, i tilfælde af kollision.

Land Rover Discovery Sport - læs mere >>>

KIA Sorento - læs mere >>>

Ford Mondeo prøvekørsel - læs mere >>>

Opel Corsa prøvekørsel - læs mere >>>

Land Rover Discovery Sport: Fem stjerner.

 

KIA Sorento: Fem stjerner.

 

Ford Mondeo: Fem stjerner.

12. januar 2015


Team Glad og Land Rover på vej til Dakar

Aldrig så snart er African Eco Race og Dakar forbi før nye off-road eventyr begynder. Og igen i år er Team Glad fra Kalundborg med i Intercontinental Rally 2015, som starter d. 26. januar. Jacob Glad sidder bag rattet og Philip Volmer Hansen er navigatør. Efter en 3. plads i 2013 og en 2. plads i 2014 er målet klart: Sejr i dette års 6.000 kilometer lange udholdenhedsløb fra Spanien gennem Marokko, Vestsahara og Mauretanien til Dakar i Senegal. Team Glad kører i en QT Wildcat, den eneste af sin slags på dansk jord. Det er en rallybil udviklet af Drew Bowler og Land Rover. Bilen har en letvægts-rørramme konstruktion, monteret med mange Land Rover dele (hovedsagligt drivlinje, aksler/transmissioner og tunede Land Rover motorer). Desuden har den en affjedring beregnet til høj hastighed/ræs fremfor terrænkørsel og et let glasfiberkarrosseri. Supportbilen er en standard Land Rover Discovery 4 med monteret spil. Team Glad har muliggjort, at man kan følge teamets deltagelse dag for dag på en særlig webside – følg dette link


9. januar 2015


Mikkel Jensen får Mercedes-kontrakt

Den 20-årige danske racerkører, Mikkel Jensen, har indgået kontrakt med det tyske "Mücke Motorsport" om en fuld sæson i det europæiske Formel 3 mesterskab og han optages samtidig i Mercedes-Benz juniorprogram, som bl.a. stod bag Michael Schumachers karrierestart. Mikkel Jensen vandt i fjor den tyske ungdomsserie, ADAC Formel Masters, i suveræn stil med bl.a. 10 løbssejre undervejs. For danskeren betyder kontrakten med Mercedes-Benz foruden økonomisk support også motoraftale og et målrettet træningsforløb sammen med fabrikkens DTM-kørere.


14. december 2014


Tom Kristensen vinder Race of Champions

Tom Kristensen har sagt farvel til World Endurance Racing, men det betyder ikke, at han ikke kan have det lidt sjovt bag rattet af en racerbil i ny og næ. Så derfor deltog den 9-dobbelte Le Mans vinder i "Race of Champions" på Barbados, sammen med en anden succesrig skandinavisk kører, nemlig den tidligere rallyverdensmester, nordmanden Petter Solberg. De to udgjorde det nordiske team - og vandt Nations Cup. I finalen vandt de to over den tidligere McLaren Formel 1 kører, David Coulthard, der deltog sammen med Williams Formel 1 testkøreren, Susie Wolff. Coulthard selv, tog sejren i den individuelle konkurrence.

Petter Solberg og Tom Kristensen.


11. december 2014


Kommentar til spillet om en plads i Formel 1:

Kevin Magnussen mister Formel 1 GP-sædet

Kevin Magnussen har ikke et fast sæde hos McLaren Formel 1 teamet i 2015. Kørersammensætningen består nu af de to tidligere verdensmestre, Fernando Alonso og Jenson Button, alt imens danskeren fortsat er tilknyttet teamet som test- og reservekører. Spørgsmålet er, hvad der gjorde udslaget. McLaren chefen Ron Dennis har i de seneste uger været varm fortaler for Magnussen frem for Button. I samme periode har han besøgt danske virksomheder med det formål at søge den økonomiske opbakning, der er helt normal i Formel 1. Den har han øjensynlig ikke opnået og dermed forsvandt ikke bare Dennis’ argument overfor med-ejerne af McLaren-teamet, Mansour Ojjeh, ejer af TAG, og Mumtalakat, Bahrain’s statslige investeringsfond, men også mulighederne for langsigtet at kunne vove en satsning på Kevin Magnussen.

 

Det er helt normalt, at pengestærke organisationer eller enkeltpersoner bakker op omkring nationale sportsmænd, der når et niveau, som kvalificerer dem til Formel 1. Den tradition eksisterer ikke i Danmark og derfor er det en hård og sej kamp at forblive i motorsportens absolutte elitekategori, selvom man har fået foden indenfor – i hvert fald som dansker. For en mand som Ron Dennis er det helt uforståeligt, at danske milliard-foretagender ikke kaster sig over den unikke mulighed det er, at anvende dansk deltagelse i Formel 1 som platform for kunderelaterede aktiviteter over hele verden. Svaret er formentlig, at danske virksomheder ikke er dygtige nok til at kunne udnytte en sådan mulighed.

 

Kevin Magnussen er sat på stand-by og McLaren havde ikke et bedre bud på en reservekører ved hånden, så selvfølgelig vil man gerne beholde danskeren i den position. Alonso eller Button kunne jo komme til skade og så er det godt med en kører, der har dokumenteret at han kan køre ligeså hurtigt på racerbanerne. Men at tro, at Kevin Magnussen dermed er sikret en fremtid i Formel 1, er desværre nok lidt naivt.

 

Man kunne håbe på, at folkene bag Kevin Magnussen, udover at holde hans humør og motivation oppe, vil sætte alt ind på at skabe det element, som man ikke kommer uden om i verdens dyreste sportskategori: Den økonomiske indsprøjtning. Et Formel 1 team er en virksomhed med milliard-udgifter hvert år. De penge kommer ikke ud af den blå luft, men de er nødvendige for at fastholde og om muligt forstærke konkurrencedygtigheden, og dertil må også nationale organisationer med interesse i Formel 1 bidrage.

 

Jenson Button har efter sigende personligt måtte acceptere en lønnedgang på en tredjedel, til trods for, at han er tidligere verdensmester og en meget erfaren kører. Til gengæld har han opnået en toårig kontrakt. Da Alonso også må formodes at have indgået en langvarig kontrakt med McLaren er danskerens udsigter i "drømmeteamet" noget tågede. Det er på tide, at der satses bredt i Formel 1, hvis Kevin Magnussen skal have håb om at udvikle sit uomtvistelige talent dér. Men det kræver penge, og det kan ikke være en overraskelse for nogen, for det er ikke nyt i Formel 1.


4. december 2014


Opel Astra OPC på danske racerbaner

En af de meget spændende biler på de danske asfaltbaner i 2015 bliver den nye Opel Astra OPC i det særlige racertrim, som man deltager med i det tyske langdistancemesterskab for standardvogne. Den skal herhjemme køres af den blot 16-årige Lasse Sørensen fra Hammel. Det er hans far, Jan Sørensen, der står bag det private team, med støtte fra Opel, som skal gøre sig gældende, dels i den såkaldte Yokohama Super Cup, dels i Danish Endurance Championship. Den Astra OPC, som det lille team har fået hjem, er en af de ganske få af slagsen, som Opel fabrikken har villet sælge udenfor Tyskland. Det er man naturligvis meget tilfredse med hos Opel i Danmark, hvor man lægger vægt på, at der er sammenhæng mellem de biler, der benyttes til race og dem, de almindelige bilkunder kan købe hos forhandleren. Der er dog en forskel på den tyske "Cup-bil" og den, der skal køre i Danmark: I Tyskland kan man anvende samtlige de 350 hestekræfter, bilen er født med. I Danmark begrænser reglementet effekten til 235 hk. Men det går stærkt nok endda, mener Lasse, som først i det nye år skal ud og lufte bilen under testkørsler i Spanien.


Flere korte nyheder >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt