12. januar 2015
Team Glad og Land
Rover på vej til Dakar
Aldrig så snart er African Eco Race og
Dakar forbi før nye off-road eventyr begynder. Og igen i år er Team Glad
fra Kalundborg med i Intercontinental Rally 2015, som starter d. 26.
januar. Jacob Glad sidder bag rattet og Philip Volmer Hansen er
navigatør. Efter en 3. plads i 2013 og en 2. plads i 2014 er målet
klart: Sejr i dette års 6.000 kilometer lange udholdenhedsløb fra
Spanien gennem Marokko, Vestsahara og Mauretanien til Dakar i Senegal.
Team Glad kører i en QT Wildcat, den eneste af sin slags på dansk jord.
Det er en rallybil udviklet af Drew Bowler og Land Rover. Bilen har en
letvægts-rørramme konstruktion, monteret med mange Land Rover dele
(hovedsagligt drivlinje, aksler/transmissioner og tunede Land Rover
motorer). Desuden har den en affjedring beregnet til høj hastighed/ræs
fremfor terrænkørsel og et let glasfiberkarrosseri. Supportbilen er en
standard Land Rover Discovery 4 med monteret spil. Team Glad har
muliggjort, at man kan følge teamets deltagelse dag for dag på en særlig
webside –
følg dette link
9. januar 2015
Mikkel Jensen får Mercedes-kontrakt
Den 20-årige danske racerkører, Mikkel Jensen, har
indgået kontrakt med det tyske "Mücke Motorsport" om
en fuld sæson i det europæiske Formel 3 mesterskab
og han optages samtidig i Mercedes-Benz
juniorprogram, som bl.a. stod bag Michael
Schumachers karrierestart. Mikkel Jensen vandt i
fjor den tyske ungdomsserie, ADAC Formel Masters, i
suveræn stil med bl.a. 10 løbssejre undervejs. For
danskeren betyder kontrakten med Mercedes-Benz
foruden økonomisk support også motoraftale og et
målrettet træningsforløb sammen med fabrikkens
DTM-kørere.
14. december 2014
Tom Kristensen vinder Race of Champions
Tom Kristensen har sagt farvel til World Endurance
Racing, men det betyder ikke, at han ikke kan have
det lidt sjovt bag rattet af en racerbil i ny og næ.
Så derfor deltog den 9-dobbelte Le Mans vinder i
"Race of Champions" på Barbados, sammen med en anden
succesrig skandinavisk kører, nemlig den tidligere
rallyverdensmester, nordmanden Petter Solberg. De to
udgjorde det nordiske team - og vandt Nations Cup. I
finalen vandt de to over den tidligere McLaren
Formel 1 kører, David Coulthard, der deltog sammen
med Williams Formel 1 testkøreren, Susie Wolff.
Coulthard selv, tog sejren i den individuelle
konkurrence.
Petter Solberg og Tom
Kristensen.
11. december 2014
Kommentar til spillet om en plads i Formel 1:
Kevin Magnussen mister Formel 1 GP-sædet
Kevin
Magnussen har ikke et fast sæde hos McLaren Formel 1 teamet i 2015.
Kørersammensætningen består nu af de to tidligere verdensmestre, Fernando
Alonso og Jenson Button, alt imens danskeren fortsat er tilknyttet
teamet som test- og reservekører. Spørgsmålet er, hvad der gjorde
udslaget. McLaren chefen Ron Dennis har i de seneste uger været varm
fortaler for Magnussen frem for Button. I samme periode har han besøgt
danske virksomheder med det formål at søge den økonomiske opbakning, der
er helt normal i Formel 1. Den har han øjensynlig ikke opnået og dermed
forsvandt ikke bare Dennis’ argument overfor med-ejerne af
McLaren-teamet, Mansour Ojjeh, ejer af TAG, og Mumtalakat, Bahrain’s
statslige investeringsfond, men også mulighederne for langsigtet at
kunne vove en satsning på Kevin Magnussen.
Det er helt
normalt, at pengestærke organisationer eller enkeltpersoner bakker op
omkring nationale sportsmænd, der når et niveau, som kvalificerer dem
til Formel 1. Den tradition eksisterer ikke i Danmark og derfor er det
en hård og sej kamp at forblive i motorsportens absolutte elitekategori,
selvom man har fået foden indenfor – i hvert fald som dansker. For en
mand som Ron Dennis er det helt uforståeligt, at danske
milliard-foretagender ikke kaster sig over den unikke mulighed det er,
at anvende dansk deltagelse i Formel 1 som platform for kunderelaterede
aktiviteter over hele verden. Svaret er formentlig, at danske
virksomheder ikke er dygtige nok til at kunne udnytte en sådan mulighed.
Kevin
Magnussen er sat på stand-by og McLaren havde ikke et bedre bud på en
reservekører ved hånden, så selvfølgelig vil man gerne beholde danskeren
i den position. Alonso eller Button kunne jo komme til skade og så er
det godt med en kører, der har dokumenteret at han kan køre ligeså
hurtigt på racerbanerne. Men at tro, at Kevin Magnussen dermed er sikret en
fremtid i Formel 1, er desværre nok lidt naivt.
Man kunne
håbe på, at folkene bag Kevin Magnussen, udover at holde hans humør og
motivation oppe, vil sætte alt ind på at skabe det element, som man ikke
kommer uden om i verdens dyreste sportskategori: Den økonomiske
indsprøjtning. Et Formel 1 team er en virksomhed med milliard-udgifter
hvert år. De penge kommer ikke ud af den blå luft, men de er nødvendige
for at fastholde og om muligt forstærke konkurrencedygtigheden, og
dertil må også nationale organisationer med interesse i Formel 1 bidrage.
Jenson
Button har efter sigende personligt måtte acceptere en lønnedgang på en
tredjedel, til trods for, at han er tidligere verdensmester og en meget
erfaren kører. Til gengæld har han opnået en toårig kontrakt. Da Alonso
også må formodes at have indgået en langvarig kontrakt med McLaren er
danskerens udsigter i "drømmeteamet" noget tågede. Det er på tide, at
der satses bredt i Formel 1, hvis Kevin Magnussen skal have håb om at
udvikle sit uomtvistelige talent dér. Men det kræver penge, og det kan
ikke være en overraskelse for nogen, for det er ikke nyt i Formel 1.
4. december 2014
Opel Astra OPC på danske racerbaner
En af de meget spændende biler på de danske
asfaltbaner i 2015 bliver den nye Opel Astra OPC i
det særlige racertrim, som man deltager med i det
tyske langdistancemesterskab for standardvogne. Den
skal herhjemme køres af den blot 16-årige Lasse
Sørensen fra Hammel. Det er hans far, Jan Sørensen,
der står bag det private team, med støtte fra Opel,
som skal gøre sig gældende, dels i den såkaldte
Yokohama Super Cup, dels i Danish Endurance
Championship. Den Astra OPC, som det lille team har
fået hjem, er en af de ganske få af slagsen, som
Opel fabrikken har villet sælge udenfor Tyskland.
Det er man naturligvis meget tilfredse med hos Opel
i Danmark, hvor man lægger vægt på, at der er
sammenhæng mellem de biler, der benyttes til race og
dem, de almindelige bilkunder kan købe hos
forhandleren. Der er dog en forskel på den tyske "Cup-bil"
og den, der skal køre i Danmark: I Tyskland kan man
anvende samtlige de 350 hestekræfter, bilen er født
med. I Danmark begrænser reglementet effekten til
235 hk. Men det går stærkt nok endda, mener Lasse,
som først i det nye år skal ud og lufte bilen under
testkørsler i Spanien.
Flere korte nyheder >>> |