Genève: Ny generation Audi TT
Audi har
premiere på tredje generation af Audi TT på Genève Motorshow. Fronten på
den nye Audi TT er skarpere end forgængerens og er domineret af
vandrette linjer. Placeringen af de fire ringe er også ny - de er nu
placeret midt på motorhjelmen og viser slægtskabet med R8.
Genève: Verdenspremiere på Mazda HAZUMI
På
Genève Motorshow i begyndelsen af marts har Mazda
verdenspremiere på et såkaldt subcompact concept ved
navn HAZUMI. HAZUMI er japansk og betyder noget i
retning af "sprudlende af energi". Foruden
koncept-køretøjet lanceres også en ny lille
1,5-liters dieselmotor baseret på den efterhånden
velkendte SKYACTIV-tankegang.
Genève:
Opel ADAM ROCKS får debut
med ny turbomotor
På årets motorshow i
Genève viser Opel en ny version af livsstilsbilen ADAM med kanvastag,
der kan åbnes, off-road design og forhøjet chassis. Navnet er ADAM
ROCKS, og nyheden bygger på konceptbilen af samme navn, der blev vist på
Geneve biludstillingen i 2013. Siden har Opel arbejdet på en
produktionsklar version, der kommer til salg i Danmark efter sommeren.
ROCKS bliver den første Opel med den nye 115-hestes 1-liters turbo
benzinmotor og en helt ny seks trins gearkasse. Ud over de tekniske
nyheder har designerne skabt en bil med nye unikke detaljer til ROCKS i
kabinen og udvendigt, der giver ROCKS et off-road design med ekstra
beskyttelse langs siderne samt for og bag. Som det er tilfældet med de
øvrige versioner af ADAM, er der uendelig mange muligheder for at sætte
sit eget præg på design og farvevalg med seks forskellige tagfarver og
16 forskellige karrosserifarver samt næsten uanede muligheder for at
personliggøre farve- og designet i kabinen på bl.a rat, instrumentpanel,
sæder, spejle, dørsider.
Genève:
Nyt hold trillinger fra
Citroën, Peugeot og Toyota
På Genève motorshow i
begyndelsen af marts er der verdenspremiere på en ny generation af de
populære mikro-trillinger, Toyota Aygo, Peugeot (den nye hedder 108) og
Citroën C1. Fabrikkerne har lagt vægt på at udnytte styrken i
samarbejdet og samtidig at sikre, at bilerne er tre individuelle
modeller. ”Jeg har ønsket at lave en bil, der skiller sig ud på japansk
vis og samtidig vækker interesse hos mennesker over hele Europa. Så jeg
har bl.a. ladet mig inspirere af nutidens japanske ungdomskultur,”
fortæller Toyotas chefingeniør David Terai. Hos Citroën vil man ikke ud
med noget på forhånd, alt imens man hos Peugeot er mere åben omkring en
række af specifikationerne: 3,47 meter lang, 1,63
meter bred og en venderadius på 4,80 meter. Bagagekapaciteten er
196 liter med dæk reparations sæt og 180 liter med reservehjul. Kunderne
har mulighed for at costumize deres bil: 108 hatchback eller 108 Top!
Cabriolet med forskellige deko, antal døre, farve mm. En ny feature er
den store berøringsskærm med Mirror Screen funktion, som inkluderer
MirrorLink og AppInCar, hvilket gør skærmen til et spejl af brugerens
smartphone. Herudover kan 108 fås med udstyr som bakkamera, automatisk
aircondition, nøglefri oplåsning/låsning og start/stop knap.
Motorprogrammet består af fire 3-cylindrede benzinmotorer, heriblandt en
ny PureTech 1,2 VTi, der yder 82 hk.
Klik her og se
Toyota teaservideoen på YouTube
Toyota
Aygo.
Peugeot
108.
|
|
|
|
23.
februar
Superbike VM: Kanon sæsonstart
Natten
mellem lørdag og søndag blev årets Superbike verdensmesterskab indledt
med kanon spændende løb på den australske Phillip Island racerbane.
Stor-favoritten Tom Sykes, regerende verdensmester på Kawasaki, havde
domineret alle testkørslerne op til den første løbsweekend og er et
enestående eksempel på at pre-sæson testkørsler nemt kan give et
forvansket billede af det virkelige styrkeforhold. I årets første
Superbike løb formåede den afgående Aprilia kører, Eugene Laverty på sin
Suzuki at arbejde sig frem i rækkerne og til sidst tage sejren med flere
sekunders forspring. Dermed triumferede han over det team, der havde sat
ham af sadlen til fordel for Marco Melandri. Melandri blev nr. 2 foran
team-kammeraten Silvain Guintoli, alt imens verdensmesteren blev nr. 7.
For ham gik det bedre i race 2, hvor Laverty udgik med tekniske
problemer. Hér scorede Sykes 3. pladsen – efter teamkammeraten Loris Baz
-
mens Guintoli tog sejren. Melandri blev nr. 8. Race 2 blev i øvrigt
afbrudt efter at to tredjedele af løbsdistancen var kørt pga. af kraftigt
olieudslip på banen i forbindelse med Lavertys motorsammenbrud.
Laverty,
Guintoli, Baz.
8.
februar 2014
Rally-VM: VW dominerer fortsat
Volkswagen er næsten enerådende i kampen om
verdensmesterskabet i rally. Efter i fjor at have
vundet VM både for bilmærker og kørere er man
fortsat med at vinde også i 2014. I sæsonens første
VM-rally, Rallye Monte Carlo, vandt den regerende
verdensmester, franskmanden Sebastien Ogier i sin
Polo WRC, og i Swedish Rally, som sluttede i dag,
var det Jari-Matti Latvala, også i Polo, der kørte
først over målrampen. Citroën er også med i VM, men
i en semi-fabriks indsats baseret på AbuDhabi teamet
og Hyundai tager formentlig 2014 som et opstartsår.
I Monte Carlo udgik bilerne på førstedagen og i
Swedish Rally kom de i mål, men efter at være udgået
på Dag 2. Det betød at Hyundai fik sine første
VM-points og undervejs kunne man glæde sig over
vigtige triumfer: Thierry Neuville tog 2. pladsen på
hastighedsprøve 19 og Juhu Hänninen vandt
konkurrencen om det længste hop over "Colins Crest":
36 meter befandt Hyundais VM-bil sig i luften inden
den landede sikkert på alle fire hjul.
Jari-Matti Latvala.
Thierry Neuville.
4.
februar 2014
Kør minirace i vinterferien - og efter...
Hvis der mangler beskæftigelse i vinterferien - og for så vidt også i
tiden derefter - kan man jo f.eks. køre minirace. Og det behøver ikke
nødvendigvis at foregå hjemme på dagligstuegulvet. Teknisk Museum i
Helsingør har nemlig stillet plads til rådighed til en temmelig stor
Scalextric miniracerbane med tilhørende biler, hvor ung som gammel, med
kyndig assistance, kan muntre sig med en aktivitet, som ingen nogensinde
bliver for gammel til. Racerbanen er bygget op af Thorkild Thyrring, og
det er for 99 procents vedkommende også hans unikke samling af moderne
og historiske miniracerbiler, der dels stilles til rådighed for kørsel
på banen, dels kan ses i en række montre, der flankerer banen.
Miniracerbanen blev officielt indviet med assistance af Prins Joachim,
Prins Nikolai og Prins Felix, der alle har dyrket den underholdende
sport også på privat plan.
Interview med bl.a. Prins Joachim i Motorradioen
Prins Nikolai, Prins Felix og Prins Joachim stod for den
officielle indvielse af Mini-racerbanen med tilhørende udstilling på
Teknisk Museum i Helsingør.
Flere korte nyheder >>> |
|
|