Intercontinental Rally: Gode danske resultater
De danske deltagere i Intercontinental Rally klarede det traditionen tro
godt. Sidste års 3'er, Jacob Glad fra Kalundborg i deres Land Rover
baserede Wildcat gjorde det én bedre i år og blev nr. 2 i bilklassen.
Undervejs knækkede bagakslen, men heldigvis kunne en lokal smed svejse
den sammen igen. Uden dette uheld havde holdet måske vundet rallyet, som
kører i det oprindelige Dakar-rallys fodspor. Rallyet startede ud i
Almeria i Spanien og kørte gennem de vest-afrikanske lande til Dakar i
Senegal - en tur på ialt 5500 kilometer. Rallyet blev vundet af
østrigeren Rainhard Friedl i Mitsubishi.
Resultat, Bilklassen:
1. Rainhard og Pauline Friedl (AUS), Mitsubishi Pajero Evo. 35t15m00s.
2. Jacob Glad-Philip V. Hansen (DEN), QT Wildcat 500 DKR, 35t58m00s.
9. Allan Henneberg-Peter Gjørup Kristensen (DEN), Toyota LC, 50t11m00s.
Morten Karl og Jesper Mortensen i Dessert Warrior udgik med motorhavari
tidligt i løbet.
Danske
resultater i MC-klassen:
16. Peter Jørgensen, KTM 950 Adventure S, 40t34m00s.
20. Uno Dan, KTM 950 Super Enduro, 42t.
34. Pia Steen Petersen, KTM 690 Enduro R, 70t.
Kristian Due, Lasse Kirkegaard og Pauli Jørgensen udgik undervejs.
Det
danske supportteam Outback Company med Kasper van Deurs i spidsen ydede
fortrinlig støtte til bl.a. de danske MC-kørere. Ikke mindst Pia Steen
Petersen, som trods en kraftig ankelskade formåede at gennemføre.
Den vindende Mitsubishi og
den danske Wildcat på 2. pladsen.
Jacob Glad blev nr. 2 i år.
31.
januar 2014
WEC: Toyota tager kampen op med firehjulstræk
Toyota fortsætter ufortrødent deres indsats i
langdistanceverdensmesterskabet for racersportsvogne (World Endurance
Championship - WEC) i 2014 - til trods for intensiv konkurrence fra Audi
og nu også Porsche. Toyota deltager med to biler i hele VM-serien,
inklusive 24-timers Le Mans til sommer, og for tredje år i træk er
køresammensætningen Alex Wurz, Nicolas Lapierre, Kazuki Nakajima,
Anthony Davidson, Sébastien Buemi og Stéphane Sarrazin.
Prototyperaceren, der deltager i top-kategorien for portotyper, er døbt
TS040 HYBRID er tilpasset det ændrede reglement og baseret på samme
teknologi, som Toyota anvender i deres serieproducerede personbiler.
Porsche og Audi er gået andre veje med deres teknologier og ikke mindst
i årets 24-timers Le Mans vil man da også være vidne til dysten mellem
tre forskellige teknologiske løsninger. Nyt for Toyota er, at
hybridsystemet nu inkluderer en Aisin AW motor/generator på forakslen,
som i kombination med DENSO enheden på bagakslen betyder, at Toyota
raceren får træk på fire hjul. De første officielle testkørsler
finder sted sidst i marts.
Toyota TS040 drivlinen med træk på alle fire hjul.
30.
januar 2014
Michael Schumacher: Langsomt ud af koma
Efter
mere end en måned i koma har lægerne på
universitetshospitalet i Grenoble langsomt begyndt
at bringe Michael Schumacher tilbage til bevidsthed.
I praksis foregår det ved at reducere den mængde af
narkose, som har holdt den tidligere Formel 1
verdensmester i ro, så kroppen har fået tid til at
regenerere - og lægerne tid til at træffe de helt
rigtige beslutninger. Der er i dag blevet udsendt en
officiel erklæring, hvoraf det bl.a. fremgår, at
processen kan tage lang - uden at der i den
forbindelse indikeres om der tales om timer, dage
eller uger.
F1:
Kevin Magnussen imponerer
I sin
første officielle test som ny McLaren fabrikskører
gjorde Kevin Magnussen et dybt indtryk på alle. Han
endte ganske enkelt sin første testdag på den
spanske Jerez racerbane som dagens hurtigste mand.
Kevin kørte McLaren MP4-29 raceren i eftermiddags efter at
Jenson Button havde kørt i formiddags. Han sluttede
i tiden 1m23,276s - hvilket var 0,4 sekunder
hurtigere end resten af feltet og 1,7 sekunder
hurtigere end Buttons tid i formiddags. Resultatet
skal dog ses i lyset af al det man ikke ved om
konkurrenterne. Der ER tale om testkørsler, hvor der
ikke arbejdes på at køre den ultimative hurtigste
tid. Men at lægge så stærkt ud, er under alle
omstændigheder dybt imponerende.
29.
januar 2014
Rallye Monte Carlo Historique:
Gode
danske resultater
Det
blev til gode danske resultater for de danske deltagere i årets Rallye
Monte-Carlo Historique. Toni Hansen/Per Brodersen i Audi 80 sluttede på
11. pladsen ud af 257 fuldførende mandskaber. Den tidligere rallymester
Hans Kolby og co-driver Jan Østergaard, blev nr. 21 i deres Lancia
Fulvia HF. En stor præstation blev leveret af far og søn-holdet Jens
Gandrup og Kristian Flensbak. Efter førstedagen i bjergene, hvor de
kørte deres Alfa Romeo Alfetta GTV fast i sneen, lå de nr. 246, men i
mål var de oppe på en 56. plads. Lars Bækkelund og Arne Pagh blev nr. 6
i løbet i 2010, men i år var en anden historie: "Jeg havde solgt min
egen bil og lånte derfor en VW Golf GTI, men desværre blev motoren varm
den sidste nat og brugte meget vand, så vi faldt ned til nr. 120," sagde
Lars Bækkelund ved mål. DASU-formand Bent Mikkelsen var sammen med
codriver Henrik Møller Nielsen på vej mod sit hidtil bedste resultat og
lå løbet igennem i top 30 i sin VW Golf GTI. Men på den sidste nat fik
holdet tændingsproblemer i motoren og sluttede som nr. 123.
Debutantholdet, brødrene Poul og Carl Hellmers kørte uden
servicemandskab og kun med de dæk, der sad på bilen deres Alfa Romeo
Giulia Super i mål på placering som nummer 213. Rally Monte-Carlo
Historique blev for tredje gang vundet af belgieren José Lareppe i Opel
Kadett GT/E.
Toni Hansen/Per Brodersen.
Flere korte nyheder >>> |