Heldigvis er der ikke fast pris på køreglæde. For
den helt nye og fjerde generation af Mazda MX-5
kører ikke bare markant bedre end nogen af
forgængerne, den er også billigere end den udgåede
model: Mazda har nemlig i fuld respekt for bilens
rødder gennemarbejdet konceptets design i enhver
henseende, gennemført omfattende fornyelser og
talrige forbedringer, som tilsammen gør den til en
meget, meget fin roadster.
De første internationale prøvekørsler fandt sted på
de snoede bjergveje omkring Barcelona i Spanien. Her
var der rig lejlighed til at snues til de mange
eminente egenskaber. Men især tre forhold vejede
meget tungt ved den anledning: Bilens enestående
kurveegenskaber, dens fremragende motorer og cockpit
komfort med både åben og lukket kaleche.
Styr på fartvinden
Sidstnævnte er af meget stor betydning for
fornøjelsen ved at køre i åben bil. Vindsuset ned i
cockpittet, selv med sideruderne rullet ned, er
yderst moderat. Skinner solen skarpt og man derfor
er nødt til at tage en cap på, bliver den siddende,
fordi fartvinden ikke slår ned i cockpittet og river
kasketten af. Det gælder i hvert fald ved almindelig
landevejsfart og det er en stor behagelighed.
Fartvinden føres ganske enkelt rundt om cockpittet
og det er ingen tilfældighed, for Mazdsa’s
teknikkere har arbejdet målrettet på at optimere den
del af køreoplevelsen. Og med kalechen lukket, er
støjforholdene ganske moderate. Selvfølgelig hører
man mere fra omverdenen end man ville gøre i en
coupé, men det er virkelig ganske beskedent. En fin
finesse er i øvrigt, at der også er monteret
højtalere ved nakkestøtterne, så fartvinden har
svært ved at overdøve stemmen fra
navigationsanlægget eller underholdningen fra det
avancerede audiosystem.
Afbalanceret kørsel
Hvad kurveegenskaberne angår, har Mazda lettet bilen
100 kg i forhold til den hidtidige model. Den nye
MX-5 vejer nu det samme som den oprindelige.
Samtidig er den blevet lavere og kortere. Men nok så
vigtigt: Vægtfordelingen er 50/50, hvilket langt
henad vejen skyldes anvendelsen af lettere
materialer som f.eks. aluminium men også, at
siddepositionen er ført længere bagud – man sidder
også dybere.
Derved har man opnået en fuldendt balance, og da
karrosseriet samtidig er gjort mere
vridningsstabilt, er styrepræcisionen fremragende.
Baghjulstrækket, som i udgaven med 160-hestes
SKYACTIV G motor oven i købet er suppleret af et
spærredifferentiale, fungerer perfekt og man oplever
til fulde fordelen af, at Mazda anvender dobbelte
wishbone forhjulsophæng og en multilink bagaksel,
som er det tætteste man kan komme specialbyggede
racerbiler. Dertil kommer, at med mindre man
anskaffer en MX-5 med den særlige sportspakke, er
affjedringen forbavsende komfortabel. Den er på én
gang en sjov roadster og en komfortabel cruiser.
Skruet på maskineriet
Og så var der motorerne. Der er tale om velkendte
Mazda-motorer, men Mazda har ”skruet lidt på dem,
hvorved effekt og momentforholdene er blevet
kraftigt forbedret. Eksempelvis kan den fine
131-hestes benzinmotor bringes helt op på 7.500 omdr./min.
Den kraftigere 160-hestes 2-liters benzinmotor
stiller naturligvis flere kræfter til rådighed, men
egentlig er den mindre maskine i bedst harmoni med
bilen. Og så følger der naturligvis også en
økonomisk fordel med.
1,5-liters motoren rykker godt i den lette roadster.
2-liters motoren giver MX-5 fine fartpræstationer.
Cockpittet er skabt helt i overensstemmelse med
historien og nutiden. Der er placeret en 7” skærm
over midterkonsollen, hvorfra man kan styre mange af
bilens funktioner, navigationen, hvis man har
tilkøbt sådan en, osv., osv. Placeringen er logisk,
for der er ingen plads i instrumentpanelet (heller
ikke til et handskerum), og så kan man uden at
foretage radikale ændringer i instrumentbordet henad
vejen ændre på skærmstørrelse og design – et området
hvor udviklingen går langt hurtigere end indenfor
cockpitdesigns på biler…
Beskeden plads på passagersædet
Største handikap for os i de nordiske lande er
imidlertid, at mange af os også er lange. Det går
udmærket i førersiden, men i passagersiden er der
ganske enkelt for lidt benplads. Men så kan man jo
passende benytte den til sit lille barn, for der er
mulighed for at installere end Isofix barnestol i
højre side.
I det hele taget er udstyret ret godt, i hvert fald
på de varianter, der lanceres i Danmark. Den
billigste MX-5 med 1,5 liters motor er som standard
udrustet med 16” alufælge, Full LED forlygter,
aircondition, nøglefri start, den nævnte 7” skærm
med Mazdas HMI Commander, Bluetooth, fartpilot (men
uden fartbegrænser, hvad man ellers godt kunne have
brug for en gang imellem), AUX og USB indgange og et
lækker læderrat med tilhørende læder gearknob.
Fra 330.000 kroner og opad
Sådan en bil koster 330.000 kroner. Lægger man
30.000 oven i får man en ”Edition-pakke” med bl.a.
læderindtræk, klimaanlæg, sædevarme og regnsensor.
2-liters udgaven koster 400.000 kroner og har som
standard Edition-pakken, men 16” fælgene er
udskiftet med 17” fælge, som faktisk er til at holde
ud at køre med, fordi affjedringen er så velafstemt
og god til at optage også de mindre ujævnheder i
kørebanen, plus spærredifferentiale.
Og så kan man for 60.000 kroner yderligere få
Bilstein sportsundervogn, Recarosæder, ”I-stop og
i-ELOOP” (som forbedre benzinøkonomien), nøglefri
entry og meget andet. |