- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Legetøj for voksne: Den nye Mazda MX-5... Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Mazda MX-5

Køreglæde for alle pengene


Af Søren Clauding – 25. august 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Heldigvis er der ikke fast pris på køreglæde. For den helt nye og fjerde generation af Mazda MX-5 kører ikke bare markant bedre end nogen af forgængerne, den er også billigere end den udgåede model: Mazda har nemlig i fuld respekt for bilens rødder gennemarbejdet konceptets design i enhver henseende, gennemført omfattende fornyelser og talrige forbedringer, som tilsammen gør den til en meget, meget fin roadster.

 

De første internationale prøvekørsler fandt sted på de snoede bjergveje omkring Barcelona i Spanien. Her var der rig lejlighed til at snues til de mange eminente egenskaber. Men især tre forhold vejede meget tungt ved den anledning: Bilens enestående kurveegenskaber, dens fremragende motorer og cockpit komfort med både åben og lukket kaleche.

 

Styr på fartvinden

Sidstnævnte er af meget stor betydning for fornøjelsen ved at køre i åben bil. Vindsuset ned i cockpittet, selv med sideruderne rullet ned, er yderst moderat. Skinner solen skarpt og man derfor er nødt til at tage en cap på, bliver den siddende, fordi fartvinden ikke slår ned i cockpittet og river kasketten af. Det gælder i hvert fald ved almindelig landevejsfart og det er en stor behagelighed.


 


Fartvinden føres ganske enkelt rundt om cockpittet og det er ingen tilfældighed, for Mazdsa’s teknikkere har arbejdet målrettet på at optimere den del af køreoplevelsen. Og med kalechen lukket, er støjforholdene ganske moderate. Selvfølgelig hører man mere fra omverdenen end man ville gøre i en coupé, men det er virkelig ganske beskedent. En fin finesse er i øvrigt, at der også er monteret højtalere ved nakkestøtterne, så fartvinden har svært ved at overdøve stemmen fra navigationsanlægget eller underholdningen fra det avancerede audiosystem.

 

Afbalanceret kørsel

Hvad kurveegenskaberne angår, har Mazda lettet bilen 100 kg i forhold til den hidtidige model. Den nye MX-5 vejer nu det samme som den oprindelige. Samtidig er den blevet lavere og kortere. Men nok så vigtigt: Vægtfordelingen er 50/50, hvilket langt henad vejen skyldes anvendelsen af lettere materialer som f.eks. aluminium men også, at siddepositionen er ført længere bagud – man sidder også dybere.



Derved har man opnået en fuldendt balance, og da karrosseriet samtidig er gjort mere vridningsstabilt, er styrepræcisionen fremragende. Baghjulstrækket, som i udgaven med 160-hestes SKYACTIV G motor oven i købet er suppleret af et spærredifferentiale, fungerer perfekt og man oplever til fulde fordelen af, at Mazda anvender dobbelte wishbone forhjulsophæng og en multilink bagaksel, som er det tætteste man kan komme specialbyggede racerbiler. Dertil kommer, at med mindre man anskaffer en MX-5 med den særlige sportspakke, er affjedringen forbavsende komfortabel. Den er på én gang en sjov roadster og en komfortabel cruiser.

 

Skruet på maskineriet

Og så var der motorerne. Der er tale om velkendte Mazda-motorer, men Mazda har ”skruet lidt på dem, hvorved effekt og momentforholdene er blevet kraftigt forbedret. Eksempelvis kan den fine 131-hestes benzinmotor bringes helt op på 7.500 omdr./min. Den kraftigere 160-hestes 2-liters benzinmotor stiller naturligvis flere kræfter til rådighed, men egentlig er den mindre maskine i bedst harmoni med bilen. Og så følger der naturligvis også en økonomisk fordel med.


1,5-liters motoren rykker godt i den lette roadster.

 

2-liters motoren giver MX-5 fine fartpræstationer.


Cockpittet er skabt helt i overensstemmelse med historien og nutiden. Der er placeret en 7” skærm over midterkonsollen, hvorfra man kan styre mange af bilens funktioner, navigationen, hvis man har tilkøbt sådan en, osv., osv. Placeringen er logisk, for der er ingen plads i instrumentpanelet (heller ikke til et handskerum), og så kan man uden at foretage radikale ændringer i instrumentbordet henad vejen ændre på skærmstørrelse og design – et området hvor udviklingen går langt hurtigere end indenfor cockpitdesigns på biler…

 

Beskeden plads på passagersædet

Største handikap for os i de nordiske lande er imidlertid, at mange af os også er lange. Det går udmærket i førersiden, men i passagersiden er der ganske enkelt for lidt benplads. Men så kan man jo passende benytte den til sit lille barn, for der er mulighed for at installere end Isofix barnestol i højre side.



I det hele taget er udstyret ret godt, i hvert fald på de varianter, der lanceres i Danmark. Den billigste MX-5 med 1,5 liters motor er som standard udrustet med 16” alufælge, Full LED forlygter, aircondition, nøglefri start, den nævnte 7” skærm med Mazdas HMI Commander, Bluetooth, fartpilot (men uden fartbegrænser, hvad man ellers godt kunne have brug for en gang imellem), AUX og USB indgange og et lækker læderrat med tilhørende læder gearknob.

 

Fra 330.000 kroner og opad

Sådan en bil koster 330.000 kroner. Lægger man 30.000 oven i får man en ”Edition-pakke” med bl.a. læderindtræk, klimaanlæg, sædevarme og regnsensor.

 

2-liters udgaven koster 400.000 kroner og har som standard Edition-pakken, men 16” fælgene er udskiftet med 17” fælge, som faktisk er til at holde ud at køre med, fordi affjedringen er så velafstemt og god til at optage også de mindre ujævnheder i kørebanen, plus spærredifferentiale.

 

Og så kan man for 60.000 kroner yderligere få Bilstein sportsundervogn, Recarosæder, ”I-stop og i-ELOOP” (som forbedre benzinøkonomien), nøglefri entry og meget andet.

Andre Mazda prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også: Kultbil i moderne outfit >>>


Klik på billedet og tag med på en køretur i den nye Mazda MX-5 på den tidligere Formel 1 Grand Prix racerbane i Montjuïc parken i Barcelona...

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.



Hurtige fakta om ny Mazda MX-5:

Introduktion i Danmark: September 2015


Listepriser:

MX-5 1,5: 329.990.

MX-5 1,5 Edition: 369.990.

MX-5 2,0: 399.990.

MX-5 2,0 Sport: 459.990.

Metalfarve: kr. 7.500.

Soul Red metalfarve (den røde bil på billederne): kr. 8.500.

 

Specifikationer:

MX-5 1,5: 1,5 ltr. SKYACTIV-G benzinmotor. 131 hk/7000 omdr./min. 150 Nm/4800 omdr./min. 6 M/T. 0-100 km/t: 8,3 sek. Tophastighed: 204 km/t. Benzinøkonomi: 16,7 km/l. Egenvægt: 975 kg.

MX-5 2,0: 2 ltr. SKYACTIV-G benzinmotor. 160 hk/6000 omdr./min. 200 Nm/4600 omdr./min. 6 M/T. 0-100 km/t: 7,3 sek. Tophastighed: 214 km/t. Benzinøkonomi: 14,5 km/l (i-stop/i-ELOOP: 15,2 km/l). Egenvægt: 1000 kg (i-stop/i-ELOOP: 1015 kg).

 

Længde: 3,92 m.

Bredde: 1,74 m.

Højde: 1,23 m.

Bagagekapacitet: 150 liter.

 

Basisudstyr (MX-5 1,5):

16” alufælge. Full LED forlygter. Aircondition. Nøglefri start. 7” berøringsskærm og HMI Commander. Bluetooth. Fartpilot. AUX- og USB. Radio med 6 højtalere.

 

Edition-pakke:

Alu-fælge i ”Gun Metallic”. Læderindtræk. Automatisk klimaanlæg. Vejbaneassistent. Sædevarme. Regnsensor. DAB-radio.

 

MX-5 2,0 – desuden:

Som 1,5 med Editionpakke samt 17” alufælge og spærredifferentiale.

 

Sport-pakke:

Bilstein Sportsundervogn. Recarosæder i læder/Alcantara. I-stop og i-ELOOP. Nøglefri låse- og startsystem. P-sensorer bag. BOSE stereoanlæg med 9 højtalere. Automatisk regulering af fjern- og nærlys. Aktivt kurvelys. Blind Spot monitoring. Rear Cross Traffic Alert.


Link til importøren


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt