Den er 100 kg lettere end den seneste MX-5, den er
også 8 cm kortere og 2 cm lavere. Dermed har Mazdas
nye roadster, som i begyndelsen af september fræser
ud på de danske landeveje, taget turen tilbage til
rødderne. Den nye bil er blot en
milliard
(sådan cirka) gange bedre end den bil, der tilbage i
1989 grundlagde den kult omkring den vævre lille
japaner, som siden og i den grad har skrevet sig ind
i bil-historiebøgerne.
Det er et klogt skridt, Mazda har taget, for der er
nogle helt grundliggende årsager til at MX-5 er
blevet kult, og dem skal man holde fast i. Den er
nemlig skabt i bevidst overensstemmelse med
klassiske kompakte sportsvogne som de legendariske
britiske biler fra f.eks. Lotus, Austin-Healey,
Triumph og MG. Den er en ægte roadster, hvis eneste
formål er at køre, skabe køreglæde og lade
passagererne have det sjovt fra samme øjeblik, de
kryber ned i cockpittet og føreren træder speederen
ned – ikke nødvendigvis i bund.
En ægte roadster
Det sidste er helt centralt. For en MX-5 roadster er
ikke en racerbil. Den er godt nok en sportsvogn, men
ikke en af den slags, hvor høj fart og enestående
præstationer er de væsentlige prædikater. En MX-5 er
godt nok ingen sinke, især ikke i den nye udgave,
som kan leveres med op til 160 hestekræfter under
fronthjelmen, men den er ikke i nærheden af – og
kommer det forhåbentligt heller aldrig –
fuldblodssportsvogne som Porsche, Ferrari og Jaguar.
For så vil køreoplevelsen blive forvandlet. De
første internationale prøvekørsler fandt sted på
snoede bjergveje omkring Barcelona i Spanien. Klogt,
for hér kan man glimrende og også indenfor lovens
rammer komme hurtigt gennem svingene, fordi mange
kurver er snævre og uforudsigeligt spændende. Og når
det iblandt går ligeud, er man alligevel nødt til at
lette på speederfoden ved højest 120 km/t (på
motorvejene).
Ingen frustrationer
Frustrationen ved at have et kolossalt uudnyttet
fartpotentiale i en kraftfuld supersportsvogn er
ikke eksisterende i en Mazda MX-5. Der er grænser
for, hvor hurtigt, man kan køre, og de stemmer
forbavsende godt overens med de grænser,
myndighederne har lagt for fartudfoldelsen på de
offentlige landeveje.
Og dér er Mazda så tilbage, hvor de klassiske
sportsvogne befandt sig. Det samme er man med
prissætningen. Blot 330.000 kroner skal der i
Danmark på bordet, så kan man blive ejer af en af de
smarte sportsvogne. Det er mere end ”fundet”, for de
penge, ikke mindst set i lyset af, at prisen på den
hidtidige model var markant højere, men også, at
Mazda MX-5 byder på så meget emotionel
køreoplevelse, at ingen kommer på siden deraf.
Manuel kaleche
Det understreges fra samme øjeblik, man konstaterer,
at der mangler en knap til at aktivere den elektrisk
sammenfoldelige beskyttelse mod vejrgudernes lune.
Kalechen skal nemlig åbnes og lukkes manuelt. Der er
ingen elektrisk hjælp at hente.
Det er til gengæld det letteste i verden, lige at
række over skulderen, udløse lukkegrebet – hvis
kalechen er foldet ned i forreste del af
bagagerummet – og trække den frem til låsepositionen
på forrudens overkant. Det tager kortere tid end de
elektriske systemer kan gøre det – men det skal ikke
foregår under kørslen, med mindre man kører meget
langsomt.
Præcis som i klassikerne
Et alternativ er, at lægge ud med lukket kaleche,
åbne sideruderne, hvilket giver en forbilledlig
behagelig ventilation i cockpittet og hvis man så
vil have den ultimative nærhed til vejret udenfor,
smutte ind til siden og ordne det praktiske. Ligesom
man altid har gjort i de klassiske sportsvogne.
Mazda MX-5 kører fremragende (læs
om køreoplevelsen og baggrunden derfor hér >>>),
maskinerierne (man kan vælge mellem to SKYACTIV G,
dvs. benzinmotorer, uden turboader) på 1,5 liter
hhv. 2,0 liter og deres respektive effekt på 131 og
160 hestekræfter lyder godt og gearkassen er i fuld
harmoni med forventningerne. Lighederne med de
klassiske sportsvogne er mange og udover de markant
bedre køreegenskaber udmærker MX-5 sig også ved høj
grad af sikkerhed.
Parrer man det med den attraktive pris, er der dømt
succes. Mazda forventer da også alene i Danmark at
kunne afsætte 100 Mazda MX-5 om året. Den seneste
model solgte 30-35 stykker årligt – men samtidig
blev der importeret i nabolaget af 100 brugte
MX-5’ere. Det sidste er der al mulig grund til at
den nye MX-5 vil lægge en dæmper på. Simpelthen
fordi den er så meget bedre end nogen af de
hidtidige generationer
Link til importøren |