- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Mazda MX-5 Kultbil i moderne outfit


Af Søren Clauding – 25. august 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den er 100 kg lettere end den seneste MX-5, den er også 8 cm kortere og 2 cm lavere. Dermed har Mazdas nye roadster, som i begyndelsen af september fræser ud på de danske landeveje, taget turen tilbage til rødderne. Den nye bil er blot en

 milliard (sådan cirka) gange bedre end den bil, der tilbage i 1989 grundlagde den kult omkring den vævre lille japaner, som siden og i den grad har skrevet sig ind i bil-historiebøgerne.

 

Det er et klogt skridt, Mazda har taget, for der er nogle helt grundliggende årsager til at MX-5 er blevet kult, og dem skal man holde fast i. Den er nemlig skabt i bevidst overensstemmelse med klassiske kompakte sportsvogne som de legendariske britiske biler fra f.eks. Lotus, Austin-Healey, Triumph og MG. Den er en ægte roadster, hvis eneste formål er at køre, skabe køreglæde og lade passagererne have det sjovt fra samme øjeblik, de kryber ned i cockpittet og føreren træder speederen ned – ikke nødvendigvis i bund.

 

En ægte roadster

Det sidste er helt centralt. For en MX-5 roadster er ikke en racerbil. Den er godt nok en sportsvogn, men ikke en af den slags, hvor høj fart og enestående præstationer er de væsentlige prædikater. En MX-5 er godt nok ingen sinke, især ikke i den nye udgave, som kan leveres med op til 160 hestekræfter under fronthjelmen, men den er ikke i nærheden af – og kommer det forhåbentligt heller aldrig – fuldblodssportsvogne som Porsche, Ferrari og Jaguar.

 

For så vil køreoplevelsen blive forvandlet. De første internationale prøvekørsler fandt sted på snoede bjergveje omkring Barcelona i Spanien. Klogt, for hér kan man glimrende og også indenfor lovens rammer komme hurtigt gennem svingene, fordi mange kurver er snævre og uforudsigeligt spændende. Og når det iblandt går ligeud, er man alligevel nødt til at lette på speederfoden ved højest 120 km/t (på motorvejene).

 

Ingen frustrationer

Frustrationen ved at have et kolossalt uudnyttet fartpotentiale i en kraftfuld supersportsvogn er ikke eksisterende i en Mazda MX-5. Der er grænser for, hvor hurtigt, man kan køre, og de stemmer forbavsende godt overens med de grænser, myndighederne har lagt for fartudfoldelsen på de offentlige landeveje.

 

Og dér er Mazda så tilbage, hvor de klassiske sportsvogne befandt sig. Det samme er man med prissætningen. Blot 330.000 kroner skal der i Danmark på bordet, så kan man blive ejer af en af de smarte sportsvogne. Det er mere end ”fundet”, for de penge, ikke mindst set i lyset af, at prisen på den hidtidige model var markant højere, men også, at Mazda MX-5 byder på så meget emotionel køreoplevelse, at ingen kommer på siden deraf.

 

Manuel kaleche

Det understreges fra samme øjeblik, man konstaterer, at der mangler en knap til at aktivere den elektrisk sammenfoldelige beskyttelse mod vejrgudernes lune. Kalechen skal nemlig åbnes og lukkes manuelt. Der er ingen elektrisk hjælp at hente.

 

Det er til gengæld det letteste i verden, lige at række over skulderen, udløse lukkegrebet – hvis kalechen er foldet ned i forreste del af bagagerummet – og trække den frem til låsepositionen på forrudens overkant. Det tager kortere tid end de elektriske systemer kan gøre det – men det skal ikke foregår under kørslen, med mindre man kører meget langsomt.

 

Præcis som i klassikerne

Et alternativ er, at lægge ud med lukket kaleche, åbne sideruderne, hvilket giver en forbilledlig behagelig ventilation i cockpittet og hvis man så vil have den ultimative nærhed til vejret udenfor, smutte ind til siden og ordne det praktiske. Ligesom man altid har gjort i de klassiske sportsvogne.

 

Mazda MX-5 kører fremragende (læs om køreoplevelsen og baggrunden derfor hér >>>), maskinerierne (man kan vælge mellem to SKYACTIV G, dvs. benzinmotorer, uden turboader) på 1,5 liter hhv. 2,0 liter og deres respektive effekt på 131 og 160 hestekræfter lyder godt og gearkassen er i fuld harmoni med forventningerne. Lighederne med de klassiske sportsvogne er mange og udover de markant bedre køreegenskaber udmærker MX-5 sig også ved høj grad af sikkerhed.

 

Parrer man det med den attraktive pris, er der dømt succes. Mazda forventer da også alene i Danmark at kunne afsætte 100 Mazda MX-5 om året. Den seneste model solgte 30-35 stykker årligt – men samtidig blev der importeret i nabolaget af 100 brugte MX-5’ere. Det sidste er der al mulig grund til at den nye MX-5 vil lægge en dæmper på. Simpelthen fordi den er så meget bedre end nogen af de hidtidige generationer


Link til importøren

Andre Mazda prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også: Køreglæde for alle pengene >>>


Klik på billedet og tag med på en køretur i den nye Mazda MX-5 på den tidligere Formel 1 Grand Prix racerbane i Montjuïc parken i Barcelona...

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 

 

Den oprindelige MX-5 og den nyeste og 4. generation deler dimensioner og vægt. Men der er en verden til forskel på alt det øvrige - men den nye holder fast i sine rødder. det er godt!

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt