Den nye Toyota Avensis lander på de danske landeveje
sidst i juni. Der er tale om en gennemarbejdet ny
bil, hvor man har fastholdt den hidtidige models
dyder og gennemført en række forbedringer, som alt
sammen har til formål at sikre bilens fortsatte
succes.
De første internationale prøvekørsler fandt sted på
schweiziske bjergveje, og gav samlet en oplevelse af
en bil med endnu mere tillidsskabende egenskaber end
forgængeren og samtidig en vis kvalitetsforbedring,
som især kunne ses i materialevalget i kabinen.
Desuden har den fået en tiltrængt designmæssig
opstrammer, så den nu har et skarpere og mere
moderne udtryk.
Forbedret undervogn og motorprogram
Hvad køreegenskaberne angår, er der tale om en
kraftig forbedring. Både hvad angår
affjedringskomfort og styrepræcision er Avensis
blevet bedre. Man har desuden reduceret støjniveauet
og derigennem skabt en premium oplevelse, som
overgår den hidtidige models og bringer den helt på
niveau med de nærmeste konkurrenter i den store
mellemklasse.
Motorprogrammet består dels af kendte motorer, dels
af en helt ny. Alle er de optimerede, så de
overholder Euro 6 forureningsnormerne, men derudover
introducerer Toyota en helt ny 2-liters dieselmotor
baseret på samme maskine, som man finder f.eks. i
BMW 118d. Samarbejdet indebærer, at BMW leverer
hardwaren og Toyota selv står for konfigurationen,
derfor har de to motorer ikke helt de samme
specifikationer.
1,8 Valvematic 147 hestes benzinmotor.
2,0 D-4D Turbodiesel, 143 hestekræfter.
Benzin til private – diesel til erhverv
På det danske marked forventer Toyota, at det især
er den hidtidige, men opdaterede 147-hestes 1,8
liters benzinmotor og den nye 2-liters diesel,
kunderne vil kaste sig over. Privatkunderne vil
foretrække benzin’eren mens erhvervskunderne er til
diesel pga. af det større kørselsbehov.
Vi har prøvet dem begge, benzinmotoren lagt i
sedan-udgaven af Avensis, endvidere udrustet med den
kendte men også opdaterede CVT gearkasse og må
konstatere, at det er en temmelig god pakke. Motoren
præsterer tilstrækkelig mange kræfter, til endda at
kunne håndtere de ofte store stigninger i Schweiz,
så der er rigeligt også til en tur op ad
Himmelbjerget. I kombination med det stivere
karrosseri og den forbedrede lyddæmpning får man
virkelig en komfortabel og dynamisk køreoplevelse.
CVT automatgearet overraskede
CVT gearet overraskede, til trods for at
undertegnede ikke som udgangspunkt er den store fan
af trinløse gearkasser. Men også
automatgearkassen
er blevet forbedret og fungerer godt sammen med
Avensis. Og så kan man vælge, selv at lægge 7 trin
ind i gearkassen, som man så halvautomatisk styrer
ved hjælp af gearvælgeren eller paler på bagsiden af
rattet.
Kombinerer man det med den særlige sportsindstilling
af drivlinen, får man en underholdende bil at køre
i, hvilket passer perfekt til de forbedrede
køreegenskaber. Gearskiftet opleves ligeså hurtigt,
som var der tale om en dobbeltkoblingsgearkasse, når
man skifter op i gearene. Og det er meget hurtigere,
når man skal ned i gear.
Momentstærk dieselmotor
Dieselmodellen var stationcar udgaven, Touring
Sports, og havde manuelt gear. Ikke mindst fordi den
ikke findes med automatgear. Køberne ønsker kun
yderst sjældent en automatgearkasse i kombination
med dieselmotor, fastslår man hos Toyota, så det vil
være meningsløst at tilbyde den kombination. Og man
har erfaringen – den hidtidige Avensis kunne nemlig
godt leveres med automatgear.
Vi må da i øvrigt tage hatten af for det manuelle
gearskift. Det er så præcist, let og behageligt.
Tilkoblingen er førsteklasses og især på de
udfordrende bjergveje kunne man udnytte
motoreffekten på 143 hestekræfter og det store
drejningsmoment på 320 Nm. 2-liters dieselen er et
godt alternativ til den lille 112 hestes variant,
især fordi de forbedrede køreegenskaber beder om
flere kræfter.
Helt nyt interiør
Cockpittet i den nye Avensis er gennemgribende nyt
og inkluderer også nye sæder, som er særligt skabt
med henblik på, at man tilbringer mange timer i
bilen. Man skal dog være opmærksom på, at man sidder
forholdsvis højt og hvis ikke man har lange arme,
skal man tjekke om man kan finde den rette
siddeposition, inden man lader sig falde for en
Avensis. Rattet kan naturligvis justeres også i
længderetningen.
Midterkonsollen inkluderer en ny 8” berøringsskærm,
hvorfra man kan betjene den nye 2. generation af
Toyota Touch infotainmentsystemet. De prøvekørte
biler var udrustet med navigation (merpris kr.
6500), som er tydelig og oven i købet taler dansk.
Toyota Safety Sense
Det er et godt eksempel på, at Toyota har
gennemarbejdet tingene. Man har også lagt meget vægt
på moderne sikkerhedssystemer, hvoraf Pre-Collision
systemet, som nedbremser bilen 30 km/t fra
hastigheder mellem 10 og 80 km/t, hvis man overser
en forhindring foran bilen, er standard på selv den
billigste version. I de højere udstyrsvarianter
inkluder ”Toyota Safety Sense” også
vejbaneassistent, skiltegenkendelse og automatisk
op- og nedblænding af fjernlyset.
Toyota Avensis har altid stået stærkt på
udstyrssiden. Det gælder også den nye generation.
Basis udstyret, T1, omfatter foruden Pre-Collision
også aircondition, bakspejl med automatisk
nedblænding, elektrisk parkeringsbremse,
el-sideruder for, fartpilot med –begrænser,
sædevarme og varmetråde også i forruden.
Udstyrsstykkerne
T2 udstyret tilføjer bl.a. 17” alufælge, 2-zone
klimaanlæg, bakkamera, el-sideruder bag, regnsensor
og hele Toyota Safety Sense pakken, og T3 øger
fælgstørrelsen til 18”, el-forsæder, LED forlygter,
lædersæder og ”nøglefri” entré og tændingslås (hvis
man altså blot har nøglen i nærheden, f.eks. i
lommen) hører også med.
Visuelt er den nye Avensis forskellig fra
forgængeren, men dimensionerne er kun en smule
anderledes. Den er 4 cm længere, men da
rumdimensionerne er uændrede, kan de 4 cm alene
relateres til det nye udseende. Men da er de også
godt ”givet ud”.
|