Når Toyota sidst i juni bringer den nye Toyota
Avensis på markedet i Danmark, er alene den
begivenhed et tegn på succes. Danmark bliver nemlig
et af de allerførste markeder i Europa, der får den
nye Avensis. Ikke fordi sommerferien truer, men mest
fordi danskerne populært sagt elsker Avensis.
Toyota Avensis har i mange år konstant ligget i
toppen i klassen for store mellemklassebiler. I
bilverdenen kalder man den klasse for D-segmentet,
og så sent som i fjor var Avensis nr. 2 i segmentet.
Egentlig var den vel nummer ét, for den officielle
nummer ét var Skoda Octavia, som måske nok kan
kategoriseres som en stor mellemklassebil, men
snarere er en stor C-segment bil, altså en bil, der
hører til, hvor søsterbiler som VW Golf, SEAT Ibiza
og for den sags skyld Toyota Auris er klassificeret
(sjovt nok hører den store Skoda Superb også til i
D-segmentet – men lad nu det være)..
Stor privatbil
I alle tilfælde er Avensis populær. Det er den både
blandt firmakunder, men i særdeleshed hos private, i
hvert fald sammenlignet med konkurrenterne. Næsten
en fjerdedel af salget af Avensis går til private
kunder. Til sammenligning køber kun 6 procent af de
private en VW Passat og blot 1 procent vælger Mondeo.
Sådan skal det også være fremover, fastslog man hos
Toyota Danmark i forbindelse med de første
internationale prøvekørsler af den nye Avensis på
snoede schweiziske bjergveje i området øst for
Genève. Og nøglen til at fastholde det gode salg
skal være, at cementere en række af Toyotas unikke
kendetegn, deriblandt den gode og gennemførte
kvalitet og tillidsskabende køreegenskaber.
Bedre køreegenskaber
Ikke mindst det sidste har man arbejdet målrettet på
at forbedre i den nye Avensis. Den hidtidige model
kørte ikke dårligt, men i sammenligning med de
førende af konkurrenterne kunne køreegenskaberne
godt karakteriseres som lidt uldne. I Danmark betød
det mindre og var mindre mærkbart, fordi vi ikke må
køre hurtigere end 130 km/t. Men ved høj fart var
det udtalt: Bilen var ganske enkelt ikke stabil nok
i sammenligning.
Stabiliteten ved høj fart var der i sagens natur
ikke mulighed for at afprøve i Schweiz, det må vi
have til gode, men ved 120 km/t oplevede man en
markant forbedring af styrepræcisionen og
stabiliteten, og der er ingen grund til at tro, at
det skulle blive ringere, når man kører hurtigere.
Forklaringen er den ”enkle”, at fordi man hos Toyota
var opmærksom på problematikken, gennemanalyserede
man elementerne, der skaber køreoplevelsen. En
vigtig erkendelse var, at man hidtil havde forsøgt
at opnå stabilisering af bilen gennem fjedrene, som
derfor måtte være forholdsvis stramme. Det måtte man
lave om på.
Teknikken bag
Nu anvender man blødere fjedre, men har samtidig
skiftet dæmningskarakteristik ved at støddæmperne er
mere faste og har en progressiv funktion.
Krængningsstabilisatorerne er gjort 1 mm tykkere og
nu er det de to vigtige dele af et hjulophæng, der
gør arbejdet med at stabilisere bilen. De er så
hjulpet af, at karrosseriet er mere vridningsstabilt
og bilen generelt er lettere.
Styretøjet er desuden gjort mere følsomt i
neutral-positionen – noget som man normalt ville
kunne opleve som en nervøs styring og forringet
stabilitet. Men fordi de andre ændringer fungerer,
er resultatet blevet en mere direkte styreoplevelse
og kontrol. Man har med andre ord på én gang opnået
såvel en mere komfortabel affjedring som bedre
føling med underlaget og derigennem en mere
spændstig, tillidsvækkende og vedkommende
køreoplevelse. Bravo.
Attraktiv prissætning
Toyota Avensis har altid været prismæssig attraktiv.
Det er den nye også med en indstigningspris på under
300.000 kroner og beskedne prisspring, når man vil
have flere kræfter og mere udstyr. De penge
inkluderer et stort udstyrsprogram og også et
kraftigt forbedret design, stort set totalt fornyet
både indvendigt og udvendigt, idet man dog har
fastholdt nogenlunde de samme dimensioner og i
øvrigt også det samme midterparti som i den
hidtidige model. På den ene side har man i bund og
grund fornyet bilen, på den anden side har man
bevaret de dyder, den hidtidige model var kendt for.
Link til importøren |