Logisk nok er det nye skarpere udseende det første,
der falder i øjnene, når man møder den nye Toyota
Auris. Toyota har stepvist strammet bilernes look op
i de senere generationer, mere er formentlig i
vente, men nu ligner også Auris en bil, der virkelig
kan være sig selv bekendt. Fronten er ny og
bagpartiet er nyt, men selvom bilen er blevet nogle
centimeter længere er de indvendige dimensioner
uændrede. Hér har designerne haft stor indflydelse.
Indvendig er Auris også gennemgribende fornyet.
Designet er mere stringent, materialevalget mere
sofistikeret. Man kan sige det på den måde, at hvis
en overflade på panelerne ser ud som om at
materialet er blødt, så er det også blødt. Og ligner
det krom, så er det også krom. Altså en mere ærlig
tilgang til begrebet kvalitet.
Flest stationcars
Bilen findes både som hatchback og som stationcar
(som på Toyota sprog hedder Touring Sports). 60
procent af de Auris, der sælges i Danmark, er
traditionen tro stationcars, og det bliver næppe
anderledes i fremtiden, for prisforskellen på de to
karrosserivarianter er beskeden – og pladsfordelene
ved Touring Sports er så indlysende.
Til gengæld står man som køber overfor et reelt valg
mellem hybrid og konventionel teknologi, som rækker
længere end blot til drivlinen og spørgsmålet om man
ønsker automatgear eller ej. Det vidnede de første
internationale prøvekørsler af den nye Toyota Auris
på belgiske lande- og motorveje syd for Bruxelles
klart om.
Forskel på affjedringen
Vi prøvekørte Toyota Auris Sports Tourer med
hybridmotor og hatchback’en med den nye 1,2 liters
turbobenzinmotor, og selv om vægtforskellen er
mindre (135 kg) indenfor samme karrosserivariant,
var der en påfaldende forskel især i affjedringen.
Toyota har nemlig strammet
krængningsstabilisatorerne op og dermed overladt dem
ansvaret for en større del af bilens stabilitet.
Derved har man kunnet gøre fjedrene blødere. Og
særligt i de to prøvekørte varianter, hvor
vægtforskellen er 250 kg, var køreegenskaberne
forskellige og bød hver på deres måde på optimale
egenskaber.
En stationcar forventes ikke i samme grad at køre
sportsligt. Det harmonerer glimrende med den langt
mere tilgivende opsamling af ujævnhederne på de ofte
ikke helt plane belgiske veje. Store ujævnheder
pareres forbilledligt og de mindre ujævnheder ville
endda blive absorberet endnu bedre, hvis ikke bilen
var udstyret med 45 procent lavprofildæk. Balancen
var glimrende og vil formentlig også være det, selv
hvis man fuldt anvender bilens bagagekapacitet og
plads til fem personer.
Opdateret hybriddrivline og ny turbobenzin
Hybriddrivlinen er i princippet identisk med den,
man har anvendt i den hidtidige Auris, der blev
kraftigt opdateret i 2013. Men styringen af dens
funktion er blevet forbedret og man har som fører en
bedre fornemmelse af kræfterne. Samtidig er
støjniveauet reduceret og den glidende, bløde
fremdrift harmonerer fint med den mere tilgivende
affjedring.
Omvendt er den lettere og kortere Hatchback udgave
mere spændstig end hybrid-Touring Sports-modellen.
Balancen er anderledes, den er sjove omkring
hjørnerne, følingen med underlaget endnu bedre. Og
motoren: Den er virkelig vellykket. Toyota har valgt
at bygge en benzin turbomotor med 4 cylindre i
stedet for de 3 cylindre, som flere konkurrenter har
fundet bedst.
Toyotas nye 1,2 liters turbobenzinmotor.
1,2T maskinen er vibrationssvag, den præsterer sit
maksimale drejningsmoment næsten lige fra
begyndelsen af – 1500 omdr./min. og holder momentet
ikke bare op til de 4000 omdr./min, hvor 185 Nm er
til rådighed, men også højere oppe i omdrejninger
(om end en smule lavere). Det giver et stort
kraftoverskud og underbygger den mere dynamiske
køreoplevelse, man har i den kompakte variant. I H/B
udgaven kører man 21,7 km/l – det er OK.
Attraktiv hybridpris
Hvad udstyret angår, har Toyota valgt at sælge
hybrid-varianten til priser fra 260.000 kroner. Den
hidtil billigste hybrid-Auris kostede lige under
300.000 kroner. De priser er dog ikke direkte
sammenlignelige, for hidtil har man ikke kunnet købe
en Auris Hybrid med basisudstyret H1, som er det,
man får med for de 260.000 kroner. Men H1 inkluderer
nu mere end det sammenlignelige T1 udstyr til
”ikke-hybrid bilerne”, så kort fortalt er der tale
om en pris reduktion i nabolaget af 25.000 kroner.
T1/H1 udstyret indeholder bl.a. el-sideruder for,
el-sidespejle med varme, elektrisk justerbar
lændestøtte, fjernbetjent centrallås, klimaanlæg,
LED kørelys og baglygter, multijusterbart rat,
sædevarme for og splitbagsæde. Med andre ord
viderefører Toyota endnu engang det høje
udstyrsniveau, som har kendetegnet Corolla og Auris
modellernes siden deres de første gang så dagens lys
og som har været medvirkende til at gøre den
modelserie til den mest populære i verden
nogensinde.
I T2/H2 udstyrsniveauet, som er det Toyota i Danmark
forventer at sælge flest af, får man desuden bl.a.
4,2” TFT farveskærm i instrumentpanelet, bakkamera
og 2. generation Toyota Touch multimediesystem via
en 7” berøringsskærm, læderrat og meget mere.
Safety Sense
Toyota Safety Sense er sikkerhedssystemet, som
består af aktivt nødbremsesystem, der bremser bilen
ned med 30 km/t i hastighedsintervallet fra 10 til
80 km/t, vejbaneassistent, skiltegenkendelse og
automatisk nedblænding af fjernlyset. Den kan købes
til alle modeller med T2/H2 udstyr og derover for
11.000 kroner – og er så kraftig en forbedring af
sikkerheden, at Codan Bilforsikring, som Toyota i
Danmark samarbejder med, giver 10 procent rabat på
normalpræmien…
Når bagsæderne i H/B versionen lægges ned opnås et
plant bagagerumsgulv, forudsat at de
udtagelige bagagerumsbund placeres i øverste
position. |