Suzuki Vitara i
Motorradioen Del 1
Suzuki Vitara i
Motorradioen Del 2
Den nye Suzuki Vitara, som introduceres i Danmark
sidst i april, er i vores optik mere end en kompakt
SUV. Bilen, der gennem årene siden første model så
dagens lys i 1988, og især har opnået et meget stort
dansk publikum, er snarere en slags altmuligbil,
hvad der passer glimrende netop til et marked som
det danske, hvor kun de færreste har mulighed for at
anskaffe to biler.
For det første er den praktisk og rummelig. Der er
god plads i kabinen, betjeningen er enkel,
bagsædepladsen er flot og bagagerummet er
forbavsende stort, bilens længde på 4,18 meter taget
i betragtning.
Bagagerumsbunden er variabel - her monteret
på skrå i bagagerummet - det kan man også!
For det andet er den nem at bruge til hvad som helst
og af hvem som helst. Den er lidt højere end
personbiler er flest, man sidder lidt højere og har
lettere ved at overskue trafikken og selv i den
billigste udgave er udstyrsniveauet pænt. F.eks.
behøver man ikke tilkøbe aircondition – det er der
allerede.
For det tredje kører den rigtig godt. Nogen vil
måske mene, at affjedringen er en anelse for stram,
det skyldes måske også, at de prøvekørte biler var
udrustet med 17” fælge og tilhørende lavprofildæk,
men derudover er det en måde at håndtere
stabiliteten på – og en Vitara ER stabil og
styrer meget præcist med stort set ikke eksisterende
sidevindsfølsomhed – og så er det også en måde, at
imødekomme lysten til at køre en Suzuki Vitara
friskt.
Man glæder sig til svingene
Det sidste lægger de to 120-hestes motorer nemlig op
til. Det er en diesel og en benzinmotor, og især med
benzinmotor i maskinrummet oplever man en god
smidighed og man får lyst til at komme omkring de
mange hjørner på de snoede veje vest for Lissabon i
Portugal, hvor de første internationale prøvekørsler
fandt sted.
Støjniveauet er med begge motorer moderat,
naturligvis lavere for benzinmotorens vedkommende,
men den største forskel er vægten. En
forhjulstrukken Vitara ned benzinmotor vejer 1075
kg. Med dieselmotor og firehjulstræk øges vægten med
220 kg, det er meget og det kan mærkes, for
sidstnævnte er tungere i styringen og mere sindig
end førstnævnte.
”Sport” med effekt
Det findes der dog en løsning på. Den aktiveres fra
en lille drejeknap i midterkonsollen, hvor man kan
styre måden, hvorpå kræfterne frembringes og sendes
ud på underlaget. Hvis man drejer den i ”sport”,
ændres speederresponsen, som den bliver hurtigere,
styringen bliver mere direkte og reagerer hurtigere
og så ændres motorkonfigurationen. Desuden overføres
en større mængde af kræfterne til baghjulene,
hvorved understyringen reduceres. De to sidste
forhold er store plusser og forvandler på det
nærmeste Vitara’en til en Dakar-racer, hvem der så i
øvrigt måtte vide, hvordan sådan en kører.
Vi har dog en uprøvet formodning om, at
brændstoføkonomien da lider derved. Det er synd, for
den er temmelig god med næsten 24 km/l med diesel og
firehjulstræk. Men noget for noget – det koster
ofte, at have det sjovt.
Off-road der fungerer
Hvis man drejer knappen i vognbunden den modsatte
vej, kommer Vitaraen i 4X4-humør. Så overføres
kræfterne med moden varsomhed og diverse
elektroniske hjælpemidler sikrer, at man får det
fulde udbytte.
Vi prøvede Suzuki Vitara All Grip på en til formålet
etableret bane, der udfordrede bilens off-road
egenskaber. Hvis man også trykker ”lock” knappen
ned, spærres differentialerne og derved risikerer
man ikke, at kræfterne forsvinder i den blå luft
gennem roterende hjul, der har mistet fodfæstet. Det
fungerer fremragende. Det gør den såkaldte Hill
Descent Control også. Det er et system, som ved
off-road kørsel styrer speeder og bremse under
stejle nedkørsler og hører til den slags, man
normalt kun finder på langt dyrere terrængående
biler.
Elektroniske hjælpemidler
Elektronikken har generelt fået godt fat i Vitara’en.
De basale elektroniske hjælpemidler følger med i
basisudgaven og vælger man den højeste
udstyrsvariant får man med i købet både radarstyret
adaptiv cruise control og radarbaseret
nødbremsesystem, infotainment 7” berøringsskærm,
Mirror Link til spejling af mobiltelefoners
skærmbillede, bakkamera, navigation og LED nærlys
med automatisk niveauregulering.
I sensommeren følger i øvrigt en version med 6-trins
automatgear. Gearet er udviklet og vi havde mulighed
for at afprøve det allerede på vejene i Portugal.
Det er glimrende, skifter gerne gear oppe i
omdrejninger og det kan der svært sættes en finger
på. Det er dog alene benzin-udgaven, der får
automatgear.
Og i juni måned er Suzuki i Danmark klar med en
van-udgave af Vitara. Den forventes at koste ca.
130.000 kroner
ekskl. moms.
|