Når den nye Suzuki Vitara lander hos de danske
forhandlere og introduceres sidst i april, er der
tale om en bil, som Suzuki i Danmark har glædet sig
meget til – og det har mange danske bilkøbere
garanteret også, for de hidtidige Vitaraer har været
yderst populære i Danmark og der kører ikke færre
end 30.000 eksemplarer af slagsen rundt med danske
nummerplader på.
Så stort et antal kommer det til at vare en rum tid
inden den nye model måtte nå. For selvom Vitara er
populær i Danmark var bilen også tidligere hjulpet
af den afgiftslovgivning, der herskede indtil
slutningen af 2007. Året forinden var Suzuki Vitara
blevet den mest solgte bil herhjemme, fordi en stor
del af bilerne blev solgt med beskeden afgift på de
daværende gule nummerplader.
Fortsat billig 4X4
Det var dengang en ret billig måde at få en
firehjulstrukken bil på. Det interessante ved
introduktionen af den nye generation er imidlertid,
at det er det fortsat, selvom nummerpladerne skal
være hvide og det vil være tilladt at have
passagerer med bagi. Suzuki har nemlig valgt en
meget konkurrencebevidst tilgang til prissætningen
af den nye bil, så den billigste regulært
firehjulstrukne SUV forventes at komme til at koste
omkring 230.000 kroner.
De præcise priser må vi vente lidt på, men
indgangsprisen på den billigste Vitara, den har så
træk på forhjulene, forventer importøren lander på
200.000 kroner og firehjulstrækket vil koste cirka
30.000 kroner oven i. Summa summarum…230.000.
”Dansker-bilen”
Uanset Suzuki forventer ”blot” at sælge omkring 2000
Vitara’er om året i de kommende år, vil det ikke
overraske, hvis antallet bliver større. Der er
nemlig tale om en meget gennemarbejdet bil og de
første internationale prøvekørsler, der fandt sted i
området omkring Cascais, vest for Lissabon i
Portugal gav en rigtig positiv oplevelse af ”dansker-bilen”.
Sagt på en anden måde: Har man tidligere kunnet
brænde varm på en Suzuki Vitara, bliver mulighederne
ikke ringere, hvad angår den nye model, tværtimod.
Og danskernes begejstring for den hidtidige bil har
ikke været til at stoppe. Suzuki satte danske
nummerplader på den sidste af slagsen sidste sommer,
derpå var lagret tømt, men nu begynder man så at
fylde op igen med de nye biler. Der er dog et lille
”men”. Hvis man køber en Vitara for at kunne trække
store tunge anhængere, bliver man skuffet. 1500 kg
er det maksimale for diesel-versionen og 1200 kg må
benzinvarianten trække. Måske bliver det bedre på et
senere tidspunkt, for det hedder sig, at Suzuki er
op vej med et hold nye motorer (se nedenfor).
Sjælen er bevaret
Den nye Vitara er også på andre måder forskellig fra
den hidtidige. Det skal den naturligvis også være,
fordi der er tale om en helt ny generation. Men da
den hidtidige, som i øvrigt siden 1998 har haft
tilnavnet ”Grand” foran Vitara, længe havde trængt
til udskiftning, var der ikke så meget at bygge
videre på – andet end grundfilosofien og bilens
”sjæl”.
Den er til gengæld også vigtig. For selvom mange
bilkøbere måske vil vælge en Suzuki Vitara med
forhjulstræk, så er det, at fabrikken har lagt vægt
på at bruge al sin erfaring gennem 42 år til at
konstruere en bil med forbavsende gode terrængående
egenskaber, helt essentielt. Og så er det egentlig
helt ligegyldigt, om man visuelt kan genkende den
hidtidige bil i den nye. Forsøger man på det, skal
man godt nok se godt efter, der er ikke meget andet
end et ”S” på fronten og bilens navn til fælles.
Meget lettere er det at genfinde elementer fra
Suzuki SX4 S-Cross, der blev lanceret for et års tid
siden. Den er med sine 4,3 meters længde lige
nummeret større, men teknikken i S-cross er genbrugt
mange steder i Vitara, blot er oplevelsen hér meget
mere rigtig, måske netop fordi Suzuki med Vitara er
tro imod SUV-begrebet. Modsat S-Cross, der mere er
en mellemting mellem en almindelig personbil og en
SUV, selvom S-Cross nu heller ikke er ueffen, når
den bringes væk fra den plane kørebane.
Bygget til off-road
Det hænger bl.a. sammen med, at frihøjden er forøget
på Vitara med 1,5 cm, så man kan forcere større
forhindringer uden at hænge fast, men også at Vitara
er lidt kortere end S-Cross og små 100 kg lettere.
Vitara er desuden en smule højere, så i
passagerkabinen har man næsten den samme plads som i
S-cross, mens bagagerummet naturligt nok er lidt
mindre. Men i en bil, der måler 4,18 meter er 375
liter bagagekapacitet stadig ret godt, især fordi
pladsen på bagsædet er så fremragende, som tilfældet
er i den nye bil.
Maskinkraften er de to velkendte 120-hestes motorer,
som netop kendes fra S-Cross, men de er ændret på
flere områder, så de kan opfylde de nye Euro 6
miljønormer, og man fornemmer større smidighed og
mere kraft end i dem, vi kender fra S-Cross. Det
skyldes nok til dels, at Suzuki gennem ændringerne
også har forbedret motorstyringen, men også at
Vitara er lettere og mere agil. Fartpræstationerne
er da også bedre for Vitara end S-Cross.
Nye biler og nye motorer på vej
I øvrigt rygtes det, som antydet ovenfor, at Suzuki
– ikke overraskende – er på vej med et par nye
motorer, en benzinmotor med turbolader og en
kraftigere diesel. Det er endnu for tidligt, at sige
mere end blot det, hertil vender vi tilbage, når der
er mere hold i oplysningerne og tidshorisonten
ligger formentlig inde i 2016.
Til den tid vil det desuden være spændende at se,
hvad den japanske bilfabrik så også har bragt på
banen, for iht. den strategi, fabrikken har lagt,
skal der en ny Suzuki model på markedet om året i de
kommende år. Og faktisk står der på Suzuki standen
allerede på det kommende motorshow i Genève, der
finder sted i begyndelsen af marts, to konceptbiler,
dels en ny B-segment bil, dels en ny mikro-SUV. |