| 
							 
							Når den nye Suzuki Vitara lander hos de danske 
							forhandlere og introduceres sidst i april, er der 
							tale om en bil, som Suzuki i Danmark har glædet sig 
							meget til – og det har mange danske bilkøbere 
							garanteret også, for de hidtidige Vitaraer har været 
							yderst populære i Danmark og der kører ikke færre 
							end 30.000 eksemplarer af slagsen rundt med danske 
							nummerplader på. 
							
							  
							
							Så stort et antal kommer det til at vare en rum tid 
							inden den nye model måtte nå. For selvom Vitara er 
							populær i Danmark var bilen også tidligere hjulpet 
							af den afgiftslovgivning, der herskede indtil 
							slutningen af 2007. Året forinden var Suzuki Vitara 
							blevet den mest solgte bil herhjemme, fordi en stor 
							del af bilerne blev solgt med beskeden afgift på de 
							daværende gule nummerplader. 
							
							  
							
							Fortsat billig 4X4 
							
							Det var dengang en ret billig måde at få en 
							firehjulstrukken bil på. Det interessante ved 
							introduktionen af den nye generation er imidlertid, 
							at det er det fortsat, selvom nummerpladerne skal 
							være hvide og det vil være tilladt at have 
							passagerer med bagi. Suzuki har nemlig valgt en 
							meget konkurrencebevidst tilgang til prissætningen 
							af den nye bil, så den billigste regulært 
							firehjulstrukne SUV forventes at komme til at koste 
							omkring 230.000 kroner. 
							
							  
							
							De præcise priser må vi vente lidt på, men 
							indgangsprisen på den billigste Vitara, den har så 
							træk på forhjulene, forventer importøren lander på 
							200.000 kroner og firehjulstrækket vil koste cirka 
							30.000 kroner oven i. Summa summarum…230.000. 
							
							  
							
							”Dansker-bilen” 
							
							Uanset Suzuki forventer ”blot” at sælge omkring 2000 
							Vitara’er om året i de kommende år, vil det ikke 
							overraske, hvis antallet bliver større. Der er 
							nemlig tale om en meget gennemarbejdet bil og de 
							første internationale prøvekørsler, der fandt sted i 
							området omkring Cascais, vest for Lissabon i 
							Portugal gav en rigtig positiv oplevelse af ”dansker-bilen”. 
							Sagt på en anden måde: Har man tidligere kunnet 
							brænde varm på en Suzuki Vitara, bliver mulighederne 
							ikke ringere, hvad angår den nye model, tværtimod. 
							
							  
							
							Og danskernes begejstring for den hidtidige bil har 
							ikke været til at stoppe. Suzuki satte danske 
							nummerplader på den sidste af slagsen sidste sommer, 
							derpå var lagret tømt, men nu begynder man så at 
							fylde op igen med de nye biler. Der er dog et lille 
							”men”. Hvis man køber en Vitara for at kunne trække 
							store tunge anhængere, bliver man skuffet. 1500 kg 
							er det maksimale for diesel-versionen og 1200 kg må 
							benzinvarianten trække. Måske bliver det bedre på et 
							senere tidspunkt, for det hedder sig, at Suzuki er 
							op vej med et hold nye motorer (se nedenfor). 
							
							  
							
							Sjælen er bevaret 
							
							Den nye Vitara er også på andre måder forskellig fra 
							den hidtidige. Det skal den naturligvis også være, 
							fordi der er tale om en helt ny generation. Men da 
							den hidtidige, som i øvrigt siden 1998 har haft 
							tilnavnet ”Grand” foran Vitara, længe havde trængt 
							til udskiftning, var der ikke så meget at bygge 
							videre på – andet end grundfilosofien og bilens 
							”sjæl”. 
							
							  
							
							Den er til gengæld også vigtig. For selvom mange 
							bilkøbere måske vil vælge en Suzuki Vitara med 
							forhjulstræk, så er det, at fabrikken har lagt vægt 
							på at bruge al sin erfaring gennem 42 år til at 
							konstruere en bil med forbavsende gode terrængående 
							egenskaber, helt essentielt. Og så er det egentlig 
							helt ligegyldigt, om man visuelt kan genkende den 
							hidtidige bil i den nye. Forsøger man på det, skal 
							man godt nok se godt efter, der er ikke meget andet 
							end et ”S” på fronten og bilens navn til fælles. 
							
							  
							
							Meget lettere er det at genfinde elementer fra 
							Suzuki SX4 S-Cross, der blev lanceret for et års tid 
							siden. Den er med sine 4,3 meters længde lige 
							nummeret større, men teknikken i S-cross er genbrugt 
							mange steder i Vitara, blot er oplevelsen hér meget 
							mere rigtig, måske netop fordi Suzuki med Vitara er 
							tro imod SUV-begrebet. Modsat S-Cross, der mere er 
							en mellemting mellem en almindelig personbil og en 
							SUV, selvom S-Cross nu heller ikke er ueffen, når 
							den bringes væk fra den plane kørebane. 
							
							  
							
							Bygget til off-road 
							
							Det hænger bl.a. sammen med, at frihøjden er forøget 
							på Vitara med 1,5 cm, så man kan forcere større 
							forhindringer uden at hænge fast, men også at Vitara 
							er lidt kortere end S-Cross og små 100 kg lettere. 
							Vitara er desuden en smule højere, så i 
							passagerkabinen har man næsten den samme plads som i 
							S-cross, mens bagagerummet naturligt nok er lidt 
							mindre. Men i en bil, der måler 4,18 meter er 375 
							liter bagagekapacitet stadig ret godt, især fordi 
							pladsen på bagsædet er så fremragende, som tilfældet 
							er i den nye bil. 
							
							  
							
							Maskinkraften er de to velkendte 120-hestes motorer, 
							som netop kendes fra S-Cross, men de er ændret på 
							flere områder, så de kan opfylde de nye Euro 6 
							miljønormer, og man fornemmer større smidighed og 
							mere kraft end i dem, vi kender fra S-Cross. Det 
							skyldes nok til dels, at Suzuki gennem ændringerne 
							også har forbedret motorstyringen, men også at 
							Vitara er lettere og mere agil. Fartpræstationerne 
							er da også bedre for Vitara end S-Cross. 
							
							  
							
							Nye biler og nye motorer på vej 
							
							I øvrigt rygtes det, som antydet ovenfor, at Suzuki 
							– ikke overraskende – er på vej med et par nye 
							motorer, en benzinmotor med turbolader og en 
							kraftigere diesel. Det er endnu for tidligt, at sige 
							mere end blot det, hertil vender vi tilbage, når der 
							er mere hold i oplysningerne og tidshorisonten 
							ligger formentlig inde i 2016. 
							
							  
							
							
							Til den tid vil det desuden være spændende at se, 
							hvad den japanske bilfabrik så også har bragt på 
							banen, for iht. den strategi, fabrikken har lagt, 
							skal der en ny Suzuki model på markedet om året i de 
							kommende år. Og faktisk står der på Suzuki standen 
							allerede på det kommende motorshow i Genève, der 
							finder sted i begyndelsen af marts, to konceptbiler, 
							dels en ny B-segment bil, dels en ny mikro-SUV.  |