Læs også: Suzuki Vitara First World Test >>>
Suzuki har succes på det danske marked, ikke mindst
efter lanceringen af den nye Vitara dette forår – en
bil, som mange danskere længe havde ventet på. Ud af
de 8000 biler, den japanske producent når at sælge
til danskerne inden året er omme, er en fjerdedel
Vitara. Og nu sættes der i bogstavelig forstand
ekstra turbo på salget, når Suzuki til januar er
klar med et par nye varianter.
Suzuki Vitara kører godt, faktisk så godt, at
motorkraften iblandt er lige i underkanten. Man har
120 hestekræfter til sin rådighed, uanset man vælger
benzin eller diesel, men hvad det første angår, er
der om kort tid mulighed for at ændre på det tal:
Suzuki lancerer nemlig en 1,4 liters turbo
benzinmotor, der foruden et flot moment på 220 Nm
over en momentkurve fra ikke mindre end 1500 til
4000 omdr./min. præsterer op til 140 hestekræfter.
Boosterjet
De to tal i forening, udsprunget af en hel
anderledes motorteknologi, som Suzuki kalder ”Boosterjet”,
skal nok sætte yderligere gang i salget. De første
korte prøvekørsler af den nye kombination,
assisteret af en konventionel automatgearkasse,
vidner om smidighed og underholdning på et andet
niveau end hidtil. 0-100 km/t klares på blot 9,5
sekunder (det er 2 sekunder hurtigere end den stadig
eksisterende 1,6 liters Dualjet motor uden
turbolader) og topfarten er 200 km/t (versus 180
km/t) - begge er værdier, som sætter bilens formåen
i relief.
Dertil kommer, at benzinmotoren er lydløs, den
vibrerer beskedent – og så kan man med den køre
længere på literen (19,2 km/l) end man kan med
maskinen med 20 færre hestekræfter.
Bedre køreegenskaber
Nok så vigtigt er det, at 6-trins automatgearkassen
skifter lynhurtigt, næsten som var den en
dobbeltkoblingsgearkasse. Det har Suzuki virkelig
gjort godt.
Men det er ikke alene en ny motor, der skal
underbygge Suzukis fortsatte succes. Fabrikken har
justeret på køreegenskaberne, så benzinudgaven er
blevet lidt mere tilgivende og styringen lidt mere
midtersøgende. Den ændring bliver i øvrigt
implementeret på samtlige Vitara varianter henad
vejen og kan også genkendes i en helt ny
dieselversion, som også lanceres om kort tid.
Diesel, 4WD og automatgear
Suzuki har for første gang i over 10 år kombineret
en dieselmotor med firehjulstræk og automatgear. Det
er imidlertid ikke en konventionel automatgearkasse,
der er tale om, men en dobbeltkoblingsgearkasse,
udviklet af Fiat (den findes bl.a. i Alfa Romeo
modellerne). Da det også er en Fiat konstruktion,
der ligger i maskinrummet, passer tingene som fod i
hose og oplevelsen er præcis så god, som man kunne
vente.
Automatgearskiftet i Vitara TCSS håndterer
dobbeltkoblingsgearkassen forbilledligt.
På grund af en dieselmotors store moment, er det
ikke den nemmeste sag i verden at kombinere den med
firehjulstræk og dobbeltkoblingsgear. Men det er
lykkedes. Ved moderat acceleration sker gearskiftet
lynhurtigt, ved kraftig acceleration tager
gearkassen sig fornuftigt nok en smule mere tid, så
det hele ikke splittes ad i stumper og stykker, og
ved uventet ændring i kørselsmønstret (pludselig
acceleration midt i at man sætter farten ned) tager
gearskiftet selvsagt også lidt tid. Men det er helt
normalt for dobbeltkoblingsgear.
Top-varianten
Suzuki Vitara Boosterjet lanceres alene i én
udstyrsversion ”S”, hvor der er lagt mere vægt på
den sportslige udrustning. Listeprisen for Vitara S
med 6-trins manuelt gear og 140 hestekræfter er
300.000 kroner – det er 35.000 kroner mere end
prisen for en 5-trins Vitara Exclusive med 120
hestes benzinmotor. Vil man have det nævnte
automatgear, koster det 35.000 kroner yderligere, så
man havner på 335.000 kroner. Det er en ret
attraktiv prissætning, som positionerer Vitara
stærkt på markedet.
Dieseludgaven med basisudstyret, Active,
firehjulstræk og 6 manuelle gear koster 305.000
kroner – dobbeltkoblingsgearet (TCSS = Twin Clutch
System by Suzuki) kræver 35.000 kroner oven i, men
så får man også en unik kombination af tre
vanskeligt forenelige størrelser. Sidstnævnte kører
i øvrigt 22,2 kilometer pr. liter dieselolie.
Exclusive versionen koster 375.000 kroner. |