Umiddelbart ser en Subaru Levorg ikke ud af så
meget. Men når man sætter sig til rette i den
rummelige mellemklassebil med mere end et touch af
premium-appeal og begynder at æde asfalt, oplever
man med det samme, at den bil er mere end
almindelig.
Det er måske ikke så mærkeligt, hvis vi kalder
Subaru Levorg for den bedste Subaru cross-over
nogensinde, for det forventer man vel af en ny bil.
Men den er også blandt de allerbedste i prisklassen
lige under 500.000 kroner, konstaterer man, når man
stryger ud af de snoede svenske provinsveje nord for
Stockholm, hvor vores første møde med den nye Levorg
fandt sted.
Bedst i regn
Indtil regnen sætter ind og vejene bliver våde. Så
bliver den ganske enkelt bedst. Målt hvordan??? Jo,
sådan:
Det permanente firehjulstræk, som styres derhen hvor
der er brug for kræfterne, men altid sikrer, at der
er en god portion af dem på alle fire hjul
(udgangspunktet er 60 procent på forhjulene og 40
procent på baghjulene), giver bilen en forbilledlig
balance på både plan og ujævn asfalt. Når vejen
bliver våd, eliminerer firehjulstrækket fuldstændig
en forhjulstrukken bils tendens til at understyre
(altså ultimativt, at den skrider ud over forenden
og kører lige ud, selvom man drejer, hvis man kører
ud over grænsen) og den baghjulstrukne bils tendens
til overstyring (udskridning med bagenden, når
skridgrænsen passeres).
Det indebærer ikke bare, at bilen er helt i balance,
også når kørebanen er glat (og det gælder formentlig
også, når der ligger is og sne, baseret på erfaring
med andre Subaru’en prøvekørt under sådanne forhold)
og også, at man dermed opnår en rolig og moden
køreoplevelse såvel som en meget højere grad af
køresikkerhed.
At den så i øvrigt står knagende godt fast på
underlaget er en anden ting, men det kan alle
firehjulstrukne biler præstere, også dem, der kun
har firehjulstræk ”on demand”.
Smidig og vibrationssvag boxer
Den nye 1,6 liters turboboxer benzinmotor er en
neddroslet og stærkt ændret version af de kendte
større Subaru motorer. Den yder 170 hestekræfter og
drejningsmomentet topper ved 250 Nm. Den er smidig,
reagerer præcist på speederens bevægelser, er
vibrationssvag og temmelig lydløs. Det generelle
støjbillede er reduceret, men Subaru Levorg er
stadig ikke den mest støjsvage bil i klassen.
Handler det om komfort og trækker det trinløse
Lineartronic automatgear opad. Gearskiftet, uanset
om der skifter i seks trin (hvis speederen trædes
helt ned eller man anvender skiftepalerne bag
rattet) eller helt trinløst, giver en meget direkte
fornemmelse af transmissionen, hvad der bl.a. kan
tilskrives anvendelsen af en metalkæde. Og så er
gearskiftet også forbavsende lydsvagt.
Masser af plads
Pladsforholdene i Levorg er glimrende, både hvad
kabineforholdene angår og også bagagerummet. 522
liter bagageplads har man under den tophængslede
bagklap og lægges bagsæderyglænene ned, opnår man
tæt ved 1,5 kubikmeter – og en helt plan
bagagerumsbund.
Subaru Levorg er en helt igennem god oplevelsen. Den
efterlader til gengæld ikke kunden mange
valgmuligheder. Levorg er født med permanent
firehjulstræk og det kan ikke fravælges. Man kan
alene købe den med den nævnte 1,6 liters
benzinmotor, så man har ikke mulighed for at
reducere brændstofforbruget ved f.eks. at give køb
på kræfter eller gå over til diesel. Automatgear er
også en medfødt egenskab, som der ikke kan ændres
på.
Dermed er man nødt til at affinde sig med en
benzonøkonomi på 14,4 km/l, som bestemt ikke er
ringe for en bil med firehjulstræk, automatgear og
170 hestekræfter samt muligheden for at nå 100 km/t
på 8,9 sekunder. Man kan blot ikke vælge noget
andet.
Næsten alt, hvad hjertet begærer
Hvad udstyret angår, er det næsten det samme. Man
får næsten alt, hvad hjertet kan begære af
kørehjælpemidler og premiumudstyr i basisversionen
”Levorg GT”. Inklusive LED nærlys, lysautomatik,
bakkamera, regnsensor, 2-zone klimaanlæg, nøglefri
betjening, det såkaldte SI-Drive osv. Det er
inkluderet i basisprisen på 455.000 kroner. For
13.000 kroner oven i får man også et udmærket
indbygget navigationsanlæg (modellen hedder da GT-N)
og topvarianten, GT-S byder yderligere på elektrisk
soltag i glas, sportsforsæder, kulfiberpanel og 18”
letmetalfælge.
Sidstnævnte er udmærket, hvis man vil køre hurtigt
på plan asfalt – det har vi afprøvet på Test Track 1
ved Arlanda lufthavnen nord for Stockholm. Men
gælder det den optimale komfortable kørsel, ville vi
foretrække 17” fælge med større affjedring i
dæksiderne. Vejgrebet er da mindst ligeså godt under
alle andre kørselsforhold end lige præcis på den
plane asfalt, som man kun sjældent finder ”i det
virkelige liv”. I øvrigt kører GT-S varianten
kortere på literen.
Kun savner man Subarus ”Eyesight”, som bl.a. kan
identificere krydsende fodgængere med tilhørende
nødbremssystem. Vil man have det, skal man nævne det
ved køb af bilen, men det kan først leveres næste
sommer. |