Når Subaru i de kommende uger introducerer den nye
Levorg på det danske marked, skal man være hurtig
ved havelågen – eller forhandlerdøren – hvis man er
liebhaver til sådan en. For Subaru har opnået så
stor succes i Danmark, at kvoten stort set er
opbrugt inden salget for alvor går i gang.
”Heldigvis har vores 13 danske forhandlere købt godt
ind af den nye bil,” smiler Subarus danske direktør,
Niels Thanning i forbindelse med de første nordiske
testkørsler, ”så det er ikke helt umuligt. Men det
er et faktum at vi bare i den grad lever op til
vores salgsmål, at begrænsningen så småt begynder at
spille ind.”
Begrænset kvote
Subaru importøres til de nordiske og de baltiske
lande af International Motors i Helsingborg. Og man
ville med lethed kunne sælge 12.000 biler om året på
disse markeder. Fabrikken har imidlertid kun tildelt
regionen 8500 biler, så der er nogle, faktisk ret
mange, som ikke får deres Subaru, selvom de gerne
ville have en. Det må kaldes et luksusproblem.
Ikke mindst fordi den nye Levorg bare rammer lige
ind i måske især danske behov for en usædvanlig
tolkning af begrebet ”crossover”. Levorg er som alle
andre Subaru’er som standard udstyret med permanent
firehjulstræk (altså ikke et firehjulstræk, som kun
er der, når der er brug for det). Den har i
maskinrummet en helt ny 1,6 liters boxermotor, der
præsterer fine 170 hestekræfter og et godt moment på
250 Nm. Og så har den også som standard Subarus
europæiske definition på en trinløs kædedreven
CVT-automatgearkasse.
Uforenelige verdner samlet
Med europæisk definition mener vi, at japanerne ikke
kunne drømme om at køre med trin inddelt trinløst
gearskifte. Men vi europæere elsker at kunne
fornemme,
når der skiftes gear og derfor er gearkassen
forsynet med en indstilling, som i seks trin skifter
op og ned efter behov eller som man ønsker det vha.
paler bag rattet. I automatindstillingen skal man
blot presse speederen i bund, så skiftes der
automatisk i trin, ellers foregår det trinløst med
det karakteristiske forløb, at motoren bringes op på
det optimale omdrejningstal, hvorefter udvekslingen
trinløst ændres, så bilen kører hurtigere og
hurtigere.
Men oven i det har Subaru forenet to ellers
uforenelige verdner. De har taget hele undervognen
fra ”landevejsraceren” Subaru (Impreza) WRX Sti (læs
vores prøvekørsel af Subaru Impreza WRX Sti hér >>>)
og baseret Levorg herpå. Derved har man opnået den
sportslige spændstighed og unikke styrepræcision,
samtidig med at man har øget dæmpningen, så man
opnår en høj grad af kørekomfort.
Det sidste er af stor betydning, for samtidig med at
Levorg introduceres, forlader man den hidtidige
Legacy og det hul skal Levorg så fylde ud.
Revolutionerende model
Levorg er en ny model hos Subaru. Alligevel
indikerer navnet, at man er tro mod sin fortid og
har baseret bilen derpå. Levorg er en forkortelse af
Legacy Revolution Touring. Altså en revolutionerende
Legacy med touring-egenskaber.
”Revolutionerende” er det måske lige i overkanten at
kalde Levorg, i hvert fald i sammenligning med
Legacy. Især fordi Subaru har valgt, bevidst at gøre
bilen mindre end den hidtidige model, som ikke slog
så godt an hos kunderne som generationen inden.
Kunderne mente, at Legacy var blevet for stor. Nu er
den skrumpet ind igen og så var det jo meget
heldigt, at fabrikken havde den mere kompakte WRX
platform at basere den nye bil på.
Unik undervogn
Revolutionerende er på den anden et OK ord at bruge,
når det gælder undervognen. For den findes ikke
meget bedre. Kunststykket var så blot at bruge den
på en komfortabel rejsebil som Levorg. Men det
projekt må siges at være lykkedes forbilledligt,
hvad ikke mindst vores første køretur i den nye bil
på snoede svenske landeveje i området nord for
Stockholm meget klart vidnede om.
Bilen er yderst velkørende, den er mere funktionel
end mange af konkurrenterne, den savner måske et
mere iøjefaldende udseende, men appellerer
derigennem til de formentlig ret mange bilkunder,
der trives med ikke at vække for meget opsigt, men
til gengæld ved, at de har hele det potentiale, som
Levorg er født med, når de har brug for det. Diskret
og kraftfuld – det er under lakken man finder en
Subaru Levorgs ægte personlighed. |