Da Renault lancerede den seneste generation af
Renault Laguna havde man åbenlyse problemer med
kvaliteten. Da man lagde an til Lagunas efterfølger,
havde man fået så meget styr på kvaliteten, at man
turde give den hele armen. Derfor er den nye Renault
Talisman spækket med high-tech løsninger, hvor ikke
mindst den avancerede kombination af adaptiv
affjedring, drivline og firehjulsstyring har sat
kronen på værket.
Anskaffer man topmodellen på det danske marked er
det udstyrsvarianten ”Intense” med 7-trins
dobbeltkoblings EDC automatgearet får man det
optimale samspil, og oven i det er der mulighed for
helt individuelt at konfigurere sig bil, så den
passer til ens personlige ønsker og til de aktuelle
kørselsforhold.
Fire basisindstillinger plus én
Talisman er da født med fire basisindstillinger:
Neutral,
Comfort, Eco og Sport. Vælger man en af dem, får man
en standardiseret sammenhæng mellem styrerespons,
funktionen af firehjulsstyringen, motorstyringen,
gearskift og ikke mindst affjedringens mere eller
mindre faste dæmpning.
I praksis fungerer de kombinationer udmærket og det
er det hurtige valg, som kan foretages via en
kontakt i midterkonsollen og en enkelt berøring af
den 8,7” store vertikale skærm. Når man vælger, får
man også en visuelt indikation af valget. Eco giver
en grøn instrumentering og andre instrumenter end
f.eks. den rød sportsindstilling. Blå står for
Comfort og Brun for Neutral.
Den personlige indstilling gør det imidlertid
muligt, ikke bare at finindstille køreelementerne
men også at tilvælge eksempelvis en massagefunktion
i sæderne og andre komfortrelaterede indstillinger.
Så når man aktiverer ”Pers” får man sin helt egen
indstilling – som selvfølgelig kan ændres ligeså
meget og ligeså ofte man lyster.
Dette skærmbillede viser hvor mange forskellige
funktioner, føreren individuelt kan indstille.
Tilpasning til forholdene
Der er dog én situation, hvor bilen tager over: I
tilfældet af en krævende og pludselig trafik
ændring, som f.eks. kræver en dobbelt
undvigemanøvre, tilpasses køreegenskaberne til det
optimale i den pågældende situation.
Det betyder bl.a. at ved lavere hastigheder rettes
styringen ind efter det, der er brug for, hvilket i
praksis betyder at baghjulene styrer i modsat
retning af forhjulene (op til 3,5 grader). Ved høj
fart sker det modsatte, at baghjulene styrer med
forhjulene, for ikke at foranledige en utilsigtet
udskridning. Affjedringen strammes op,
styreresponsen tilpasses og siden får man hjælp af
ESP systemet. Tilsammen udgør de mange justeringer
det ideelle grundlag for at føreren kan håndtere en
kritisk situation bedst muligt.
Når al det er sagt, skal det dog tilføjes, at der er
tale om tilkøb. I skrivende stund er priserne på
ingen måde på plads for det danske marked og det
interessante er hvor dyr den megen elektronik
bliver. Bliver den kostbar, er den formildende
omstændighed, at der både er tale om en stor
forbedring af bilens sikkerhed samtidig med at
køreglæden vinder derved.
Motorprogrammet
I forbindelse med de første internationale
prøvekørsler kunne man prøve to versioner:
Benzinudgaven med 200 hestekræfter og udgaven med
160-hestes dieseludgave, begge med automatgear. Når
Renault Talisman lander i Danmark, vil Renault i
Danmark formentlig fravælge den kraftige
benzinvariant og nøjes med 150-hestes benzinmotoren,
som i øvrigt alene vil kunne leveres til
stationcar-udgaven ”Estate”. De tre dieselmotorer
vil dog alle være til rådighed.
Hos Renault Danmark fastslår PR-Chef Søren Hyltoft
også, at selvom priserne ikke endnu foreligger, vil
man ramme samme niveau som de nærmeste konkurrenter.
Men ingen af dem har firehjulsstyring, ingen af dem
har så mange valgmuligheder mht. konfigurering af
drivline og affjedring. Hvordan man vil værdisætte
det, venter vi spændt på at høre mere om.
Fuld LED
I forbindelse med prøvekørslerne i Toscana fik vi
også prøvekørt Talisman i mørke, og kan fastslå, at
Renault også er kommet udmærket i mål med deres
”Full LED” forlygte arrangement, som optimerer
lyskeglerne afhængig af lys- og trafikforholdene.
Imidlertid var der ofte lidt forsinkelse fra det
øjeblik, en modkørende bil er passeret og vejbanen
kræver behov for fjernlys til det rent faktisk
aktiveres. Det er som om, systemet lige skal tænke
sig om, inden der blændes op. Lysmængden er
fortræffelig men lige præcis lysskiftet er set bedre
– træerne er ikke vokset ind i himlen.
|