- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


 

First World Presentation

Renault Talisman: I hjulsporene efter Espace


Af Søren Clauding – 6. Juli 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye rummelige multibil, Renault Espace, er netop kommet på markedet i Danmark og andre europæiske lande. (læs vores første prøvekørsel af den nye Renualt Espace hér >>>) Aldrig så snart er det sket, før Renault lægger an til endnu en lancering i klassen for de store biler. Om et lille halvt års tid skal Renault Talisman, der netop har set sollyset for første gang i al offentlighed ved en storstilet præsentation i Chantilly nord for Paris, overtage positionen som fabrikkens store luksuøse sedan/limousine.

 

Det er en rolle, som den hidtidige store Renault, med tilnavnet Laguna, i den seneste år har haft mere end almindeligt svært ved at varetage. Hos Renault siger man selv, at Laguna var blevet for kedelig. Den seneste generation handlede da også mest om, at genetablere et ordentligt omdømme for en bilmodel, som især i 2. generation havde haft lidt for mange problemer. Med Laguna har Renault genskabt pålideligheden, med den nye Talisman skal man også dokumentere, at man kan bygge en spændende bil i det vi i Danmark kalder firmabilssegmentet.

 

Lighed og uligheder

Hér er konkurrenterne først og fremmest biler som Opel Insignia, Ford Mondeo, Toyota Avensis, Mazda6 og VW Passat. Også Citroëns store biler gør sig i den bilstørrelse, og ikke overraskende er den nye Talisman visuelt et mix mellem Passat og DS5. Men dér hører ligheden også op.

 

Går man under huden på den nye Renault finder man først og fremmest både platform og den tænkning, som kendetegner den nye Renault Espace. De to deler den modulopbyggede tekniske platform, motorudvalget er stort set det samme, de computerstyrede funktioner, herunder hele viften af sikkerhedsudstyr er det samme og visuelle funktionsmæssige kendetegn som f.eks. den vertikale 8,7” skærm i centerkonsollen finder man tilsvarende i Espace.

 

Unikke egenskaber

Renault Talisman er dermed den eneste D-segmentbil, der kombinerer 4-hjuls styring med adaptive hjulophæng. Det giver en unik mulighed for at ændre bilens kørekarakteristika og selvom der i denne omgang alene var tale om en statisk præsentation af den nye bil – altså uden mulighed for at køre i den og med kun beskeden mulighed for at få et mere indgående kendskab til bilens egenskaber – er der grund til at tro, at Renault er kommet godt i mål med netop køreegenskaberne, som er et svagt punkt ved Espace.

 

På Renaults såkaldte ”workshop” område i tilknytning til præsentationsområdet forklarede den ansvarlige tekniker, at netop fordi Talisman er meget lavere end Espace og dermed har lavere tyngdepunkt og desuden mindre frihøjde, har man kunnet konfigurere styresystemerne for både firehjulsstyring og dæmpning og dermed skulle Talisman ligge bedre på vejen.

 

Klasseledende rummelighed

I designprocessen har man hos Renault lagt vægt på, at sikre klasseledende rummelighed. Målene taler deres eget sprog, men man er på marginalerne. Alligevel kan vi samstemmende fastslå, at et bagagerum i sedan versionen på 608 liter er overbevisende i en bil, der måler 4,85 meter i længden. Og mon ikke det bliver endnu mere plads i stationcarudgaven, der vil kunne ses på Frankfurt Motor Show i september og siden bliver lanceret i Europa næste forår.

 

I øvrigt kommer vi til at vente endnu en rum tid på at få Talisman til Danmark. Renault i Danmark har nemlig, i erkendelse af danske bilkøberes store forkærlighed for stationcars, valgt først at markedsføre den nye store Renault i marts måned 2016 – for da kan man bringe både sedan og stationcarvarianten på markedet samtidig.

 

Pris og navn

Priser kendes i sagens natur ikke i skrivende stund, det er endnu alt for tidligt. Men skal Renault kunne tilegne sig en del af markedet for de store mellemklassebiler, er det helt afgørende, at prisen er konkurrencedygtig og ikke mindst beskatningsprisen også er det, af hensyn til de forholdsmæssigt mange bilkøbere, som køber den kategori af biler som firmabiler.

 

Hvoraf navnet, i øvrigt? Ordet Talisman er en slags amulet, en beskytter, der stammer fra Jamaica. Renault opfatter den nye bil som en global model og navnet anvendes allerede på tilsvarende store Renault personbiler, der sælges på det kinesiske marked.


Den nye Talisman har også sin egen lysprofil.

Renault prøvekørsler – find dem hér >>>


Den markante og næste pompøse front giver Talisman sin egen karakter.

 

Renault president Carlos Ghosn:

"I Talisman har vi vist alt det bedste vi kan".

 


Fakta om den helt nye Renault Talisman


Introduktion i Danmark: Marts 2016

 

Motorer:

2 benzinmotorer (150 og 200 hk) og 3 diesel (110, 130 og 160 hk).

 

Dimensioner:

Længde: 4,85 m. Bredde: 1,87 m. Højde: 1,47 m.

Bagagekapacitet: 608 ltr.

 

Mulighed for:

4-hjulsstyring og adaptiv dæmpning, herunder fire køreindstillinger: Eco, Neutral, Comfort, Sport.

Fuld LED forlygter, Head-up display i farver, 8,7” vertikal skærm, ventilerede forsæder med massagefunktion, samt hele sikkerhedspakken (inkl. f.eks. adaptiv cruisecontrol og vejbaneassistent), aktiv parkeringshjælp.


 

Pladsforholdene i kabinen er glimrende.

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt