Den nye rummelige multibil, Renault Espace, er netop
kommet på markedet i Danmark og andre europæiske
lande. (læs
vores første prøvekørsel af den nye Renualt Espace
hér >>>) Aldrig så snart er det sket, før
Renault lægger an til endnu en lancering i klassen
for de store biler. Om et lille halvt års tid skal
Renault Talisman, der netop har set sollyset for
første gang i al offentlighed ved en storstilet
præsentation i Chantilly nord for Paris, overtage
positionen som fabrikkens store luksuøse
sedan/limousine.
Det er en rolle, som den hidtidige store Renault,
med tilnavnet Laguna, i den seneste år har haft mere
end almindeligt svært ved at varetage. Hos Renault
siger man selv, at Laguna var blevet for kedelig.
Den seneste generation handlede da også mest om, at
genetablere et ordentligt omdømme for en bilmodel,
som især i 2. generation havde haft lidt for mange
problemer. Med Laguna har Renault genskabt
pålideligheden, med den nye Talisman skal man også
dokumentere, at man kan bygge en spændende bil i det
vi i Danmark kalder firmabilssegmentet.
Lighed og uligheder
Hér er konkurrenterne først og fremmest biler som
Opel Insignia, Ford Mondeo, Toyota Avensis, Mazda6
og VW Passat. Også Citroëns store biler gør sig i
den bilstørrelse, og ikke overraskende er den nye
Talisman visuelt et mix mellem Passat og DS5. Men
dér hører ligheden også op.
Går man under huden på den nye Renault finder man
først og fremmest både platform og den tænkning, som
kendetegner den nye Renault Espace. De to deler den
modulopbyggede tekniske platform, motorudvalget er
stort set det samme, de computerstyrede funktioner,
herunder hele viften af sikkerhedsudstyr er det
samme og visuelle funktionsmæssige kendetegn som
f.eks. den vertikale 8,7” skærm i centerkonsollen
finder man tilsvarende i Espace.
Unikke egenskaber
Renault Talisman er dermed den eneste D-segmentbil,
der kombinerer 4-hjuls styring med adaptive
hjulophæng. Det giver en unik mulighed for at ændre
bilens kørekarakteristika og selvom der i denne
omgang alene var tale om en statisk præsentation af
den nye bil – altså uden mulighed for at køre i den
og med kun beskeden mulighed for at få et mere
indgående kendskab til bilens egenskaber – er der
grund til at tro, at Renault er kommet godt i mål
med netop køreegenskaberne, som er et svagt punkt
ved Espace.
På Renaults såkaldte ”workshop” område i tilknytning
til præsentationsområdet forklarede den ansvarlige
tekniker, at netop fordi Talisman er meget lavere
end Espace og dermed har lavere tyngdepunkt og
desuden mindre frihøjde, har man kunnet konfigurere
styresystemerne for både firehjulsstyring og
dæmpning og dermed skulle Talisman ligge bedre på
vejen.
Klasseledende rummelighed
I designprocessen har man hos Renault lagt vægt på,
at sikre klasseledende rummelighed. Målene taler
deres eget sprog, men man er på marginalerne.
Alligevel kan vi samstemmende fastslå, at et
bagagerum i sedan versionen på 608 liter er
overbevisende i en bil, der måler 4,85 meter i
længden. Og mon ikke det bliver endnu mere plads i
stationcarudgaven, der vil kunne ses på Frankfurt
Motor Show i september og siden bliver lanceret i
Europa næste forår.
I øvrigt kommer vi til at vente endnu en rum tid på
at få Talisman til Danmark. Renault i Danmark har
nemlig, i erkendelse af danske bilkøberes store
forkærlighed for stationcars, valgt først at
markedsføre den nye store Renault i marts måned 2016
– for da kan man bringe både sedan og
stationcarvarianten på markedet samtidig.
Pris og navn
Priser kendes i sagens natur ikke i skrivende stund,
det er endnu alt for tidligt. Men skal Renault kunne
tilegne sig en del af markedet for de store
mellemklassebiler, er det helt afgørende, at prisen
er konkurrencedygtig og ikke mindst
beskatningsprisen også er det, af hensyn til de
forholdsmæssigt mange bilkøbere, som køber den
kategori af biler som firmabiler.
Hvoraf navnet, i øvrigt? Ordet Talisman er en slags
amulet, en beskytter, der stammer fra Jamaica.
Renault opfatter den nye bil som en global model og
navnet anvendes allerede på tilsvarende store
Renault personbiler, der sælges på det kinesiske
marked.
Den nye Talisman har også sin egen lysprofil. |