- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive:

Renault Espace

Renaults nye luksusliner


Af Søren Clauding – 28. marts 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sådan fungerer den, det kan den og sådan kører den: Læs mere om den nye Renault Espace hér >>>

 

Andre Renault prøvekørsler – find dem hér >>>


Med den helt nye voluminøse, men også meget elegante Renault Espace vil den franske bilproducent ikke blot genoplive det populære bilikon, der for 31 år siden var blandt de absolutte pioner-biler indenfor de såkaldte MPV’ere, altså det vi i Danmark kalder multibiler. Renault vil, ved at indbygge crossover-filosofien i den store bil, også markere sig overfor de kunder, der ellers kunne være forfalden til at købe en BMW X5 eller Audi Q7. Og ikke mindst de såkaldte flådeejere står højt på Renaults liste over mulige kundegrupper.

 

Det sidste indebærer bl.a., at den billigste Espace, som bringes på markedet i Danmark maj måned til en listepris på 515.000 kroner, kun vil blive beskattet af 378.294 kroner – det er vigtigt for de bilbrugere, der skal betale skat af den firmabil, de måtte have til rådighed.

 

Tro mod fortiden

Når scenen dermed er sat, handler det i bund og grund om en ægte Renault Espace. Det er heldigt, for Renaults store erfaring med den type af køretøjer betyder, at man let har kunnet brodere videre på temaet og gennemføre en række radikale tilretninger og udbygninger, der funktionelt og visuelt har gjort bilen endnu bedre end forgængeren.

 

En Renault Espace har altid været en luksuøs MPV. Og temmelig kostbar. Da Renault selv overtog importen af biler til Danmark i 2008, var det første, man gjorde, at sænke prisen på Espace dramatisk. Det gav effekt og derfor håber man naturligvis også på, at en attraktiv prissætning på den helt nye Espace vil kunne skabe et vist salg, selvom konkurrencen er hård også i det segment.

 

En stor udfordring

Det er nemlig ikke det letteste her i verden, at bygge en luksuøs og rummelig personbil med plads til syv personer, som samtidig er elegant, moderne i sin ganske fremtræden og udstråling. Da den også gerne skal være velkørende, have masser af kræfter og komfortabel er måske netop Renault de rette til at håndtere udfordringen. Fordi franskmændene har så stor erfaring med den slags.

 

Opgaven er da også løst. På en række områder er man endda gået længere end kunderne kunne forvente og længere end den teknologiske omverden bl.a. i Danmark er parat til. Men fordi man har været meget ambitiøs omkring, at bygge en ”state-of-the-art” bil, har man også måtte gå på kompromis på et par områder, uden at det dog rykker alvorligt på oplevelsen af en stor ”luksusliner”.

 

Proportionerne er på plads

At sammenligne med forgængeren er i bilteknisk forstand altid interessant, men ud fra et kundesynspunkt knap så spændende, for så mange kører der ikke af slagsen i Danmark – her gælder det i højere grad, hvad man lige nu i købsøjeblikket får for pengene.  Derfor er mere på sin plads, f.eks. at sætte proportioner på den nye bil: En højde på 1,68 meter kombineret med en længde på 4,86 meter, en akselafstand på 2,88 meter og frihøjden er 16 cm.

 

Som et kuriosum skal vi dog berette, at de 1,68 meter er 6 cm lavere end forgængeren. De 16 cm er 4 cm mere, længden er uændret (i forhold til Grand Espace – tidligere fandtes bilen i en lang og kort udgave, det gør den ikke fremover) og akselafstanden er også længere end hos forgængeren.

 

Frihøjden

Det interessante er imidlertid den forøgede frihøjde, som er en konsekvens af ønsket om, at inkorporere lidt "cross-over" i Espace. Den skal ikke være en SUV, den skal ikke have firehjulstræk, men den skal på den anden side heller ikke køre fast på toppen af et hjulspor, måske på vej hen til ejeren eller brugerens landsted. Og med 2-3 cm mere frihøjde end gængse personbiler får man andre køremuligheder end i en sædvanlig multibil. Det vinder Espace meget ved.

 

Udfordringen i det projekt er, at sikre stabiliteten på almindelig plan landevej. Men selvom den kraftige Mistral-vind forstyrrede muligheden for at få et fair billede af Espace ved hurtig kørsel på de franske motorveje i Rhone-deltaet omkring byen Nimes, hvor de første internationale prøvekørsler af den nye bil fandt sted, er der efter vores opfattelse stadig noget at hente for Renault designerne, når det gælder sidevindsfølsomhed og stabilitet.

 

Det ER ikke det letteste at kombinere stor frihøjde og et formentlig forholdsvis højt tyngdepunkt med super stabilitet. Det ved vi godt, og træer vokser ikke ind i himlen, det har de heller ikke gjort hos Renault.

 

Multi-sense

Om det er grunden til, at fabrikken har udviklet det i øvrigt ret effektive ”Multi-Sense” system, med en række forskellige køreprogrammer indbygget, skal være usagt. Men et faktum er det, at det system løfter oplevelsen af Renault Espace til et andet niveau. Den er stadig ikke verdens mest stabile bil ved motorvejsfart i sidevind, men den er så meget mere rigtig ved al mulig anden kørsel og det skal Renault have stor ros for.

Klik på billedet og tag med på en køretur i den helt nye Renault Espace.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt