Sådan fungerer den, det kan den og sådan kører den:
Læs mere om den nye Renault Espace hér >>>
Andre Renault prøvekørsler – find dem hér >>>
Med den helt nye voluminøse, men også meget elegante
Renault Espace vil den franske bilproducent ikke
blot genoplive det populære bilikon, der for 31 år
siden var blandt de absolutte pioner-biler indenfor
de såkaldte MPV’ere, altså det vi i Danmark kalder
multibiler. Renault vil, ved at indbygge
crossover-filosofien i den store bil, også markere
sig overfor de kunder, der ellers kunne være
forfalden til at købe en BMW X5 eller Audi Q7. Og
ikke mindst de såkaldte flådeejere står højt på
Renaults liste over mulige kundegrupper.
Det sidste indebærer bl.a., at den billigste Espace,
som bringes på markedet i Danmark maj måned til en listepris
på 515.000 kroner, kun vil blive beskattet af
378.294 kroner – det er vigtigt for de bilbrugere,
der skal betale skat af den firmabil, de måtte have til rådighed.
Tro mod fortiden
Når scenen dermed er sat, handler det i bund og
grund om en ægte Renault Espace. Det er heldigt, for
Renaults store erfaring med den type af køretøjer
betyder, at man let har kunnet brodere videre på
temaet og gennemføre en række radikale tilretninger
og udbygninger, der funktionelt og visuelt har gjort
bilen endnu bedre end forgængeren.
En Renault Espace har altid været en luksuøs MPV. Og
temmelig kostbar. Da Renault selv overtog importen
af biler til Danmark i 2008, var det første, man
gjorde, at sænke prisen på Espace dramatisk. Det gav
effekt og derfor håber man naturligvis også på, at
en attraktiv prissætning på den helt nye Espace vil
kunne skabe et vist salg, selvom konkurrencen er
hård også i det segment.
En stor udfordring
Det er nemlig ikke det letteste her i verden, at
bygge en luksuøs og rummelig personbil med plads til
syv personer, som samtidig er elegant, moderne i sin
ganske fremtræden og udstråling. Da den også gerne
skal være velkørende, have masser af kræfter og
komfortabel er måske netop Renault de rette til at
håndtere udfordringen. Fordi franskmændene har så
stor erfaring med den slags.
Opgaven er da også løst. På en række områder er man
endda gået længere end kunderne kunne forvente
og længere end den teknologiske omverden bl.a. i
Danmark er parat til. Men fordi man har været meget
ambitiøs omkring, at bygge en ”state-of-the-art” bil,
har man også måtte gå på kompromis på et par
områder, uden at det dog rykker alvorligt på
oplevelsen af en stor ”luksusliner”.
Proportionerne er på plads
At sammenligne med forgængeren er i bilteknisk
forstand altid interessant, men ud fra et
kundesynspunkt knap så spændende, for så mange kører
der ikke af slagsen i Danmark – her gælder det i
højere grad, hvad man lige nu i købsøjeblikket får
for pengene. Derfor er mere på sin plads, f.eks. at
sætte proportioner på den nye bil: En højde på 1,68
meter kombineret med en længde på 4,86 meter, en
akselafstand på 2,88 meter og frihøjden er 16 cm.
Som et kuriosum skal vi dog berette,
at de 1,68 meter er 6 cm lavere end forgængeren. De
16 cm er 4 cm mere, længden er uændret (i forhold
til Grand Espace – tidligere fandtes bilen i en lang
og kort udgave, det gør den ikke fremover) og
akselafstanden er også længere end hos forgængeren.
Frihøjden
Det interessante er imidlertid den forøgede
frihøjde, som er en konsekvens af ønsket om, at
inkorporere lidt "cross-over" i Espace. Den skal ikke
være en SUV, den skal ikke have firehjulstræk, men
den skal på den anden side heller ikke køre fast på
toppen af et hjulspor, måske på vej hen til ejeren
eller brugerens landsted. Og med 2-3 cm mere
frihøjde end gængse personbiler får man andre
køremuligheder end i en sædvanlig multibil. Det
vinder Espace meget ved.
Udfordringen i det projekt er, at sikre stabiliteten
på almindelig plan landevej. Men selvom den kraftige
Mistral-vind forstyrrede muligheden for at få et
fair billede af Espace ved hurtig kørsel på de
franske motorveje i Rhone-deltaet omkring byen
Nimes, hvor de første internationale prøvekørsler af
den nye bil fandt sted, er der efter vores
opfattelse stadig noget at hente for Renault
designerne, når det gælder sidevindsfølsomhed og
stabilitet.
Det ER ikke det letteste at kombinere
stor frihøjde og et formentlig forholdsvis højt
tyngdepunkt med super stabilitet. Det ved vi godt,
og træer vokser ikke ind i himlen, det har de
heller ikke gjort hos Renault.
Multi-sense
Om det er grunden til, at fabrikken har udviklet det
i øvrigt ret effektive ”Multi-Sense” system, med en
række forskellige køreprogrammer indbygget, skal
være usagt. Men et faktum er det, at det system
løfter oplevelsen af Renault Espace til et andet niveau. Den er stadig ikke verdens mest
stabile bil ved motorvejsfart i sidevind, men den er
så meget mere rigtig ved al mulig anden kørsel og
det skal Renault have stor ros for.
|