| 
							 
							
							Renaults nye luksusliner – læs mere >>> 
							  
							
							
							Andre Renault prøvekørsler – find dem hér >>> 
							 
							
							Det mest iøjefaldende ved den nye Renault Espace (”Espace” 
							betyder i øvrigt ”plads”) er dens udseende. Ser man 
							den i profil, gerne lidt nede i niveau, så man også 
							fornemmer den forøgede frihøjde, som medvirker til 
							at gøre karosseriet slankt og fremadstræbende, kan 
							ingen synes andet end at bilen er smuk. Den er 
							elegant, dynamisk og alene visuelt i en klasse for 
							sig. 
							
							  
							
							Det samme gælder dens interiør. Der er lagt stor 
							vægt på designet i alle afkroge.  Fra fører pladsen 
							har man fremragende udsyn fremad gennem den 
							kolossale frontrude, instrumentpanelet er elegant og 
							på ægte Tesla-manér har man placeret den 8,7” store 
							berøringsskærm i midterkonsollen vertikalt. Det er 
							en logisk måde at få flest mulige informationer ind 
							på skærmen, det fremtræder moderne, smart og 
							gennemtænkt. 
							
							  
							
							Det samme gælder den "bro", som 
							fører betjeningsuniverset ned mellem forsæderne. En 
							elegant løsning med gearvælgeren behagelig tæt ved 
							rattet, det giver et potent indtryk, som 
							understreger den luksuøse udstråling. Under ”broen” 
							finder man holderne til drikkevarer. Lidt svært at 
							få fat i dem – men sandt at sige er en kopholder 
							hverken det smukkeste eller mest nødvendige udstyr i 
							nogen bil. 
							 
							
							
							  
							 
							
							Fleksibel indretning 
							
							Man sidder godt på forsæderne, og det gør man i 
							hvert fald også på bageste – eller midterste – 
							sæderække (afhængig af om man bruger bilen som 
							5-personers køretøj eller de syv, som den også kan 
							rumme, hvis man har købt den i 7-personers 
							varianten). 2. sæderække består af individuelle 
							sæder og de kan hver især skydes temmelig meget frem 
							og tilbage. Det er en fordel ved indstigning til 
							bagsæderne og for benpladsen på bageste sæderække 
							(for den er ganske beskeden – stort set ikke 
							eksisterende – hvis 2. sæderække er i bageste 
							position). 
							
							  
							
							Og klapper man alle sæder sammen (siddepladserne 
							skydes nedad og ryglænet lægger sig oven på) øges 
							bagagerumskapaciteten til imponerende 2040 liter. 
							660 liter er den, med 2. sæderække i brug til 
							passagerer. Det samlede bagagerumsgulv er 
							
							 fuldstændig plant og bagsæderyglænene foldes i 
							øvrigt ned ved at trykke på knapperne i et lille 
							panel, anbragt helt bagtil. Derved udløses de 
							elektrisk og tyngdekraften klarer resten. Tilbage i 
							opret position kommer de ved en manuel indsats 
							gennem sidedørene, og det er en ret 
							ubesværet operation. Bagklappen åbner højt og kan 
							åbne i flere niveauer, så man f.eks. ikke rammer på 
							foroven i en lavloftet parkeringskælder.  
							
							
							  
							 
							
							Sådan kører den 
							
							Køreoplevelsen er glimrende ved bykørsel og på 
							landevej. Ved motorvejskørsel og især i den kraftige 
							sidevind, som vi oplevede på de franske motorveje i 
							Rhone-deltaet omkring byen Nimes, hvor de første 
							internationale prøvekørsler af den nye bil fandt 
							sted, er bilen knap så stabil som man kunne ønske. Med 16 cm frihøjde og 
							en samlet højde på 1,68 meter udsættes 
							affjedringen naturligt for en vis påvirkning. Det kan man 
							konstruktionsmæssigt 
							håndtere ved f.eks. at stramme den kraftigt op og 
							montere stærke krængningsstabilisatorer. Men så 
							ville muligheden for komfortabel kørsel gå fløjten. 
							Og det ville være synd, så det har Renault 
							ingeniørerne da heller ikke gjort. 
							
							  
							
							På almindelig landevej er bilen forbavsende smidig, 
							nem at få omkring hjørnerne, og tilstrækkelig agil. 
							Men den skal ikke køres som en racerbil. Det lægger 
							det lave støjniveau da heller ikke op til, så der er 
							i bund og grund tale om en harmonisk oplevelse. 
							
							  
							
							Elektroniske løsninger 
							
							Hvis man gerne vil lidt hurtigere omkring hjørnerne 
							og have bedre fornemmelse af underlaget, kan man 
							investere i en Espace med topudstyret ”Zen” og for 
							39.000 kroner oven i tilkøbe en 4Control-pakke, der 
							
							 foruden 4-hjulsstyring inkluderer adaptive 
							støddæmpere. Så bliver investeringen en del større, men det gør udbyttet også. Der kan vælges mellem fem 
							indstillinger for kørsel – komfort, sport, eco, 
							standard og også en personlig indstilling, hvor man 
							individuelt kan indstille en række parametre. Det 
							lyder avanceret, er det også og ikke nødvendigvis noget, 
							alle vil have glæde af. Men effekten er fremragende. 
							
							  
							
							En mellemløsning er, at fravælge 4Control, men endda 
							købe bilen med Zen-udstyr. Så får man Multi-Sense 
							systemet med i prisen og det tager i den version hånd om 
							gearudveksling, speeder-respons og styretøjets 
							udveksling. 
							
							  
							
							Tre motorer – diesel først 
							
							Til maskinrummet kan man vælge mellem tre 
							motorvarianter, to diesel og en benzinmotor. I 
							Danmark kommer benzinmotoren, som er på 200 
							hestekræfter, først senere. Vi har dog allerede 
							prøvet den, og det er en fremragende maskine, ligeså 
							god til et komfortabelt cruise som en kraftfuld 
							bjergbestigning. 
							 
							
							
							  
							
							Dieselmotoren. 
							
							  
							
							Benzinmotoren. 
							
							
							  
							 
							
							Dieselmotorerne er på hhv. 130 og 160 hestekræfter. 
							Vi har prøvet den sidstnævnte - den er både lydsvag 
							og vibrerer kun beskedent. Helt i overensstemmelse 
							med forventningerne til en luksusbil med 
							dieselmotor. Og så kan man køre 21,3 km/l, godt 
							hjulpet af et 6-trins dobbeltkoblingsgear. 
							
							  
							
							Udstyrslisten 
							
							Udstyrslisten er lang, og måske kan man klare sig 
							med mindre. Men udstyr er jo med til at klæde en 
							luksusbil på, så det skal naturligvis til. 
							
							  
							
							Renault har altid været langt fremme i skoene, når 
							det gjaldt om, at implementere moderne elektronisk 
							udstyr i deres biler. Det gælder selvsagt også den 
							nye Espace. Det er dog ikke altid, at omverdenen er 
							ligeså langt. Derfor forvandlede en tilsigtet 
							positiv oplevelse af kørecomputerens mange 
							funktioner sig til en forstyrrende suppe af biplyde 
							og andre overraskende ”udbrud” uden nævneværdig 
							betydning.  
							
							  
							
							Det var ikke så overbevisende og udover, 
							at man kan slå dem fra (men så er det jo egentlig 
							ligegyldigt at have dem), kan vi blot fastslå, at 
							heldigvis er flere af de informationer, som 
							systemerne skal videreformidle, slet ikke 
							tilgængelige i Danmark. Det er dog prisværdigt, at 
							Renault tager skridtet og indbygger dem i bilerne. 
							Vi venter spændt på hvad udviklingen bringer. 
							
							  
							
							Brugbart udstyr i basisudgaven inkluderer ”Extended 
							Grip”, som styrer overførslen af motorkræfterne 
							optimalt i uvejsomt terræn, løst og opkørt underlag, 
							p-sensorer på bilens fire sider og et avanceret 
							navigationssystem, inkluderet i Renaults såkaldte 
							R-Link, som forbinder Espace til omverdenen.  |