Renaults nye luksusliner – læs mere >>>
Andre Renault prøvekørsler – find dem hér >>>
Det mest iøjefaldende ved den nye Renault Espace (”Espace”
betyder i øvrigt ”plads”) er dens udseende. Ser man
den i profil, gerne lidt nede i niveau, så man også
fornemmer den forøgede frihøjde, som medvirker til
at gøre karosseriet slankt og fremadstræbende, kan
ingen synes andet end at bilen er smuk. Den er
elegant, dynamisk og alene visuelt i en klasse for
sig.
Det samme gælder dens interiør. Der er lagt stor
vægt på designet i alle afkroge. Fra fører pladsen
har man fremragende udsyn fremad gennem den
kolossale frontrude, instrumentpanelet er elegant og
på ægte Tesla-manér har man placeret den 8,7” store
berøringsskærm i midterkonsollen vertikalt. Det er
en logisk måde at få flest mulige informationer ind
på skærmen, det fremtræder moderne, smart og
gennemtænkt.
Det samme gælder den "bro", som
fører betjeningsuniverset ned mellem forsæderne. En
elegant løsning med gearvælgeren behagelig tæt ved
rattet, det giver et potent indtryk, som
understreger den luksuøse udstråling. Under ”broen”
finder man holderne til drikkevarer. Lidt svært at
få fat i dem – men sandt at sige er en kopholder
hverken det smukkeste eller mest nødvendige udstyr i
nogen bil.
Fleksibel indretning
Man sidder godt på forsæderne, og det gør man i
hvert fald også på bageste – eller midterste –
sæderække (afhængig af om man bruger bilen som
5-personers køretøj eller de syv, som den også kan
rumme, hvis man har købt den i 7-personers
varianten). 2. sæderække består af individuelle
sæder og de kan hver især skydes temmelig meget frem
og tilbage. Det er en fordel ved indstigning til
bagsæderne og for benpladsen på bageste sæderække
(for den er ganske beskeden – stort set ikke
eksisterende – hvis 2. sæderække er i bageste
position).
Og klapper man alle sæder sammen (siddepladserne
skydes nedad og ryglænet lægger sig oven på) øges
bagagerumskapaciteten til imponerende 2040 liter.
660 liter er den, med 2. sæderække i brug til
passagerer. Det samlede bagagerumsgulv er
fuldstændig plant og bagsæderyglænene foldes i
øvrigt ned ved at trykke på knapperne i et lille
panel, anbragt helt bagtil. Derved udløses de
elektrisk og tyngdekraften klarer resten. Tilbage i
opret position kommer de ved en manuel indsats
gennem sidedørene, og det er en ret
ubesværet operation. Bagklappen åbner højt og kan
åbne i flere niveauer, så man f.eks. ikke rammer på
foroven i en lavloftet parkeringskælder.
Sådan kører den
Køreoplevelsen er glimrende ved bykørsel og på
landevej. Ved motorvejskørsel og især i den kraftige
sidevind, som vi oplevede på de franske motorveje i
Rhone-deltaet omkring byen Nimes, hvor de første
internationale prøvekørsler af den nye bil fandt
sted, er bilen knap så stabil som man kunne ønske. Med 16 cm frihøjde og
en samlet højde på 1,68 meter udsættes
affjedringen naturligt for en vis påvirkning. Det kan man
konstruktionsmæssigt
håndtere ved f.eks. at stramme den kraftigt op og
montere stærke krængningsstabilisatorer. Men så
ville muligheden for komfortabel kørsel gå fløjten.
Og det ville være synd, så det har Renault
ingeniørerne da heller ikke gjort.
På almindelig landevej er bilen forbavsende smidig,
nem at få omkring hjørnerne, og tilstrækkelig agil.
Men den skal ikke køres som en racerbil. Det lægger
det lave støjniveau da heller ikke op til, så der er
i bund og grund tale om en harmonisk oplevelse.
Elektroniske løsninger
Hvis man gerne vil lidt hurtigere omkring hjørnerne
og have bedre fornemmelse af underlaget, kan man
investere i en Espace med topudstyret ”Zen” og for
39.000 kroner oven i tilkøbe en 4Control-pakke, der
foruden 4-hjulsstyring inkluderer adaptive
støddæmpere. Så bliver investeringen en del større, men det gør udbyttet også. Der kan vælges mellem fem
indstillinger for kørsel – komfort, sport, eco,
standard og også en personlig indstilling, hvor man
individuelt kan indstille en række parametre. Det
lyder avanceret, er det også og ikke nødvendigvis noget,
alle vil have glæde af. Men effekten er fremragende.
En mellemløsning er, at fravælge 4Control, men endda
købe bilen med Zen-udstyr. Så får man Multi-Sense
systemet med i prisen og det tager i den version hånd om
gearudveksling, speeder-respons og styretøjets
udveksling.
Tre motorer – diesel først
Til maskinrummet kan man vælge mellem tre
motorvarianter, to diesel og en benzinmotor. I
Danmark kommer benzinmotoren, som er på 200
hestekræfter, først senere. Vi har dog allerede
prøvet den, og det er en fremragende maskine, ligeså
god til et komfortabelt cruise som en kraftfuld
bjergbestigning.
Dieselmotoren.
Benzinmotoren.
Dieselmotorerne er på hhv. 130 og 160 hestekræfter.
Vi har prøvet den sidstnævnte - den er både lydsvag
og vibrerer kun beskedent. Helt i overensstemmelse
med forventningerne til en luksusbil med
dieselmotor. Og så kan man køre 21,3 km/l, godt
hjulpet af et 6-trins dobbeltkoblingsgear.
Udstyrslisten
Udstyrslisten er lang, og måske kan man klare sig
med mindre. Men udstyr er jo med til at klæde en
luksusbil på, så det skal naturligvis til.
Renault har altid været langt fremme i skoene, når
det gjaldt om, at implementere moderne elektronisk
udstyr i deres biler. Det gælder selvsagt også den
nye Espace. Det er dog ikke altid, at omverdenen er
ligeså langt. Derfor forvandlede en tilsigtet
positiv oplevelse af kørecomputerens mange
funktioner sig til en forstyrrende suppe af biplyde
og andre overraskende ”udbrud” uden nævneværdig
betydning.
Det var ikke så overbevisende og udover,
at man kan slå dem fra (men så er det jo egentlig
ligegyldigt at have dem), kan vi blot fastslå, at
heldigvis er flere af de informationer, som
systemerne skal videreformidle, slet ikke
tilgængelige i Danmark. Det er dog prisværdigt, at
Renault tager skridtet og indbygger dem i bilerne.
Vi venter spændt på hvad udviklingen bringer.
Brugbart udstyr i basisudgaven inkluderer ”Extended
Grip”, som styrer overførslen af motorkræfterne
optimalt i uvejsomt terræn, løst og opkørt underlag,
p-sensorer på bilens fire sider og et avanceret
navigationssystem, inkluderet i Renaults såkaldte
R-Link, som forbinder Espace til omverdenen. |