Opel har travlt. Meget travlt. Den nye Opel KARL
havde verdenspremiere på Genève Motorshow i marts
måned, og allerede i weekenden d. 20.-21. juni
ruller de første KARL ud af forhandlernes showrooms
i Danmark. Da har de første internationale
testkørsler af den nye lille bil fundet sted, men
alene det skete blot kort tid forinden, det vidner
også om Opels tempo.
Man har da også noget at skulle hale ind på. For
Opel har ikke været tidligt ude med en lille
prisbillig bil (læs
forklaringen her >>>). Til gengæld er man ikke
belastet af fortid. Opel KARL er ganske enkelt den
første såkaldte A-segment bil fra fabrikken i
Rüsselsheim, og derfor kunne man begynde med et helt
rent stykke papir. Vi er sikre på, at det første man
tænkte var: Vi skal ikke opfinde den dybe tallerken
én gang til, vi skal blot gøre den bedre end
konkurrenterne.
Løfter standarden
Resultatet er blevet, at Opel med KARL løfter
standarden i klassen. Bilen ser godt ud (men det
visuelle er altid en smagssag), den kører
forbilledligt godt, kabinen er designmæssigt i
toppen og kvalitetsudtrykket er rigtig godt. Kun
synes det plastmateriale, instrumentbordet er skabt
af, en smule billigt. Men det går jo nok.
Fordi man begyndte helt forfra, kunne man også
definere retningen. Og man besluttede at skræddersy
motoren til bilen. Den er en 3-cylindret benzin
sugemotor uden turbolader, skabt helt i aluminium.
Den præsterer 75 hestekræfter, som måske godt nok er
den højeste effekt på nogen indstigningsmodel i
småbilsklassen, men den forvandler ikke KARL til en
hurtigløber.
En voksen bil
Det er lidt synd, fordi køreegenskaberne er så gode.
Det vender vi tilbage til, for det er værd at
fastslå, at aluminiumsløsningen gør op med den
traditionelle 3-cylindrede pludren, den vibrerer
ikke meget og lydindtrykket genspejler en meget
voksen bil. Den er stilfærdig – og har samtidig
motorkræfter nok til at klare sig fint i den
bytrafik, den er skabt til at færdes i. Det
officielle forbrugstal er godt 23 km/l og det er
måske især opnåeligt i praksis, fordi motoren ikke
har turbo.
Det overbevisende er imidlertid, at den kører så
fint på landeveje og motorveje, hvad de første
internationale prøvekørsler af Opel KARL på vejene
omkring Amsterdam vidnede om. Havde prøvekørslen
fundet sted i bjergrige områder, ville KARL nok være
kommet lidt til korte, men i det flade landskab
gjorde den sig rigtig godt.
Stabil i blæsevejr
Især fordi det kraftige blæsevejr, man blev mødt med
på den kølige sommerdag i den hollandske hovedstad,
ikke alene forklarer, hvorfor de 15 millioner
hollændere ikke altid transporterer sig på en af de
21 millioner cykler, de efter sigende har til
rådighed, men også dokumenterede en unik mangel på
sidevindsfølsomhed. Opel KARL kører ganske enkelt
utrolig stabilt og samtidig har den en glimrende
affjedringskomfort. Det har vi ikke prøvet bedre i
den bilkategori. Og så kan den i øvrigt køre 170
km/t på toppen – det har vi så heller ikke prøvet i
respekt for de hollandske fartgrænser.
Funktionelle løsninger
Bag rattet oplever man et velfungerende, pænt og
appellerende design. Alt er overskueligt og enkelt
at gå til. KARL har et handskerum, der kan lukkes og
der er plads til 1-liters flasker i begge fordørene.
Bilen måler 3,68 meter i længden og er dermed ikke
blandt de allermindste i klassen. Derfor kan de
bageste sideruder rulles ned i dørene, så man har en
fuldgyldig 5-dørs bil, endda også med plads til fem
personer.
Benpladsen på bagsædet er så god, som hørte bilen
til i klassen over, man kan få fødderne ind under
forsæderne og det regulære bagagerum på 215 liter
opfylder kravene i den klasse. Lægger man
bagsæderyglænene ned og vipper bagsæde-siddepladsen
frem, disponerer man over 1 kubikmeter plads, men da
tager man lidt af benpladsen fra
forsædepassagererne.
Usædvanligt udstyr
Opel KARL kan alene fås med den nævnte 3-cylindrede
benzinmotor, den kan vælges i 10 forskellige farver,
og så byder den på udstyr, der ikke ellers
eksisterer i klassen. Ratvarme, f.eks. Herligt en
kold dag, ikke mindst fordi en 3-cylindret motor
traditionelt bruger lidt længere tid på at varme op.
Man opererer med tre udstyrsniveauer og tilsvarende
tre prisniveauer: 80.000, 100.000 og 120.000 kroner
for hhv. Essentia, Enjoy og Cosmo. Og udstyret i
basisudgaven inkluderer 6 airbags, hillstart assist
og to døre i hver side, men så er det også næsten
sagt.
Danskerne vælger mellemudstyret
Også derfor forventer Opel at det er modellen til
100.000 kroner, bilkøberne vil gå efter. Hér får man
justerbart rat, højdejusterbart førersæde,
el-sideruder for, fartpilot med –begrænser,
aircondition, Bluetooth, fjernbetjent centrallås og
aircondition.
I topudgaven får man desuden tågeforlygter med
kurvelys, mørke eldrevne sideruder bagtil,
klimakontrol, læderrat med varme, sædevarme,
asymmetrisk deleligt bagsæde m.m.
Navigation fra telefonen
Senere på året kan man bestille KARL med nyeste
generation af infotainment systemet IntelliLink,
hvor man bl.a. kan anvende kortsystemerne fra
i-phone eller Android telefoner. De projekteres op
på skærmen i midterkonsollen og kan styres fra en 7"
berøringsskærm. De biler, der var mulighed for at
prøve i Amsterdam, havde systemet installeret og det
fungerede forbavsende godt.
På minussiden tæller, at man ikke må køre med
anhænger på en Opel KARL og man må fornuftigt nok
heller ikke have bagage på taget.
Udstyr som vejbaneassistent og varme i rattet, såvel
som fartpilot med -begrænser og en cityindstilling
af servostyringen, som gør den lettere, er et særsyn
i småbilsklassen.
|