Opel motorer i
Motorradioen Del 1
Opel motorer i
Motorradioen Del 2
Det lyder måske lidt søgt, men billedet ovenfor
kunne ikke andet end at inspirere til overskriften
på denne artikel. Det er nemlig et faktum, at Opels
præsentation af to nye høj-effektive dieselmotorer
ER Opels seneste skud i kanonen, et yderligere
skridt i den moderniserings-offensiv, som den
hæderkronede tyske bilfabrik med stor succes har
gennemført i de senere år.
Det helt centrale element i den vellykkede proces
er, at Opel ikke har skammet sig over, at lytte til
kritikkerne. Bilerne var kedelige, hed det for få år
siden. Det kan ingen i hvert fald længere påstå at
de er. De moderne Opel biler ser rigtig godt ud, og
det inkluderer såvel den kompakte SUV, Opel Mokka,
som flagskibet, Opel Insignia, som der er fokus på
denne gang. De er moderne, elegante, dynamiske og
udstråler en god portion pondus. Vurdér selv.
Udseendet alene gør det som bekendt ikke. Derfor har
køreegenskaberne været kraftigt under behandling i
samme periode. Opel bilerne kører i dag fremragende
og forener på én gang høj kørekomfort og præcise
styreegenskaber.
Opgør med kritikken
Også benzinmotorerne har gennemgået kraftige
forandringer – et udviklingsforløb, der ikke er ved
vejs ende endnu. Men dieselmotorerne haltede
bagefter og det gør man så også noget ved. Kritikken
lød: de er for støjende, de vibrerer for meget, de
er ikke smidige nok og de er også for tunge. Især
den i store Insignia er i forvejen blevet kritiseret
for sin vægt og så gør det jo ikke sagen bedre, at
have en tung motor ude i maskinrummet.
Med to nye dieselmotorer har Opel fuldstændig gjort
op med kritikken: de nye motorer er kraftigere, de
er meget mere smidige, de er lettere, ikke mere
tørstige – tværtimod – de vibrerer langt mindre og
så er de fremfor alt markant mere lydløse.
Køreoplevelsen
Det sidste har stor betydning for kørselskomforten.
De første internationale prøvekørsler af Opel Mokka
og Opel Insignia på snoede irske lande- og bjergveje
gav ikke det allermest regulære billede af de to
motorer, fordi bilerne desuden var påmonteret
vinterdæk (unødvendigt i det næsten forårsagtige
klima, der herskede på den grønne ø nordvest for
Storbritannien i testperioden, men vejret er meget
skiftende på de kanter). Vinterdækkene var ret
støjende, men man ænsede stort set ikke motorstøjen,
og det var trods alt ikke fordi den blev overdøvet
af dækstøj. Mest udpræget, naturligvis, når man
kørte med konstant fart – men under acceleration
hørte man heller ikke meget til maskinerne.
Man mærkede dem til gengæld, for de har som nævnt
fået flere kræfter og er nu i bedre harmoni med
bilernes fine kørepotentiale, hvilket bl.a. hænger
sammen med, at de nye motorer skulle overholde den
kommende EURO6 miljønorm, der træder i kraft til
efteråret. Arbejdet med at gøre motorerne mere
forureningsfri inkluderede nemlig brugen af
anderledes hjælpemidler og de muliggjorde en
generelt forbedret motorfunktion. Det var rent
win-win.
Mere Mokka til danskerne
Det er det også for Opel kunderne. Imidlertid har
især Opel Mokka haft det svært i Danmark. Ikke fordi
danskerne ikke ville købe den, men fordi Opel ikke
stillede tilstrækkeligt mange Mokka’er til rådighed
i Danmark.
Begrænsningen var produktionskapaciteten.
Internationalt har Opel Mokka nemlig været en gigant
succes. Alene de sidste syv måneder er der blevet
solgt 100.000 Mokka’er og dermed er der blevet
efterspurgt langt flere biler end man kunne
producere på fabriksanlægget i Korea, og derfor har
Opel nu også taget fabrikken i Zaragoza i Spanien i
brug.
Straffet af afgifterne
At der ikke kom nok Mokka’er til Danmark kan vi i
øvrigt takke afgiftslovgivningen for. Pga. de høje
afgifter køber de danske importorganisationer nemlig
typisk biler hjem til lavere priser end dem,
bilfabrikkerne kan få på andre markeder. Det er en
del af den priskonkurrence, der finder sted i
Danmark og stærkt påvirket af den omstændighed, at
én krone bliver til tre for den danske bilkøber, når
bilen først skal have danske nummerplader.
Så hvorfor skal bilfabrikkerne sælge bilerne billigt
til danske bilkøbere (som derved indirekte betaler
mere i skat), når man kan få mere for bilerne i
andre lande. Man forstår godt, at Opel har solgt
deres biler i andre lande.
Produktionsproblemet er nu løst ved at tage
fabrikken i Spanien i brug, og Opel kan nu så booste
salget af Opel Mokka i Danmark, hvor vi forudser, at
især den nye 1,6 liters dieselmotor bliver et
populært valg.
Kraftig forbedring af Insignias markedsposition
For Insignias vedkommende bliver effekten i Danmark
formentlig mindre. Hér har leveringssituationen
været mere normal. Men den nye 2-liters diesel er en
kraftig forbedring af Insignia’ens
konkurrencesituation, så det vil automatisk gøre den
mere attraktiv for danske bilkøbere.
Testkørslerne i Irland var de første internationale
prøvekørsler, men bilerne er faktisk til at købe nu
med de nye motorer. Leveringstiden er imidlertid
omkring 9 uger på en ny bil, så man kan ikke bare
købe en bil og være kørende på få dage. I øvrigt er
de 9 uger en reduktion i forhold til tidligere,
fordi det ganske enkelt tager længere tid at
transportere bilerne fra Korea til Danmark.
Som nævnt er de to nye dieselmotorer det seneste
skud i kanonen – henover året 2015 følger en ny
95-hestes diesel til Opel Corsa, og de nye
136-hestes og 170 hestes dieselmotorer introduceres
også i Zafira Tourer.
|