Opel motorer i
Motorradioen Del 1
Opel motorer i
Motorradioen Del 2
De nye EURO6 forureningsnormer for dieselmotorer
træder i kraft dette efterår. Mange bilfabrikker
håndterer udfordringen ved at tilrette
motorstyringen, så den krævede reduktion i
forureningen opnås. Hos Opel har man med to nye
motorer til hhv. Opel Mokka og Opel Insignia
benyttet lejligheden til at foretage en
gennemgribende fornyelse, som medfører en lang række
fordele.
Der er tale om to i princippet helt nye motorer. Den
mindste er en 1,6 liters 136-hestes diesel og den
største er en 170-hestes dieselmotor, der yder 170
hk og er baseret på den såkaldte Ad-Blue teknologi.
1,6 liters aluminiumsdiesel
1,6 liters dieselen, som introduceres sammen med den
kompakte SUV, Opel Mokka, har en aluminiumsblok i
stedet for den tunge støbejernsblok, som den
tidligere 1,7 liters motor havde. Den har naturligt
nok også fået aluminiumstopstykke. Med den nye motor
i maskinrummet kan Opel Mokka køre op til 24,4 km/l
(den hidtidige køre 22,2) og da den yder 6 hk mere
end forgængeren og desuden har fået forøget
drejningsmomentet fra 300-320 Nm kan den også køre
hurtigere. Den højest tilladte anhængervægt er
blevet forøget fra 1200 til 1500 kg.
I teknisk forstand er resultaterne opnået gennem
anvendelse af VGT (variable turbo geometri) og et
højtryks common-rail indsprøjtningssystem, der
arbejder med 2000 bar tryk og op til 10
indsprøjtninger pr. stempelslag. Kvælstofilterne er
stort set væk takket være introduktionen af en Lean
NOx Trap (LNT), der fanger de kræftfremkaldende NOx
partikler fra udstødningsgassen. Mokka 1,6 CDTI har
Start/Stop, lavfriktions seks trins manuel
gearkasse, og den kan leveres med enten forhjulstræk
eller adaptive 4x4 firehjulstræk.
6-trins automatisk gearkasse er ekstraudstyr til
versioner med forhjulstræk.
Lydløs og viril
Køreoplevelsen bekræfter, at Opel har nået sine mål.
Man hører minimalt til motoren, naturligt nok lidt
mere under acceleration, men også da er støjniveauet
ganske beskedent. Vi gætter på, at Opel Mokka 1,6
CDTI er den mest støjsvage bil i sin klasse, i hvert
fald hvad motorstøj angår. Vi prøvede den både med
manuelt gear og automatgear og ikke mindst med
automatgear var køreoplevelsen fremragende. Desuden
hav den lavere vægt på forhjulene en ændret balance
i bilen, som gjorde den mere viril gennem kurverne.
1,6-liters dieselmotoren i aluminium yder 136 hk.
2,0-liters dieselmotoren med AdBlue teknologi yder
170 hk.
Ny 2-liters diesel
Opel har hidtil haft en 2-liters diesel i
modelprogrammet. Den nyeste variant af 2,0 CDTI
dieselmotoren har imidlertid gennemgået så mange
forbedringer, at der reelt er tale om en ny motor.
Den er dog stadig skabt i støbejern, men topstykket
er i aluminium og man nøjes med en enkelt
turbolader. Ydelsen er forbedret fra 163 hk til 170
hk og drejningsmomentet er nu 400 Nm ved 1750 til
2500 omdr./min. mod tidligere 380 Nm, men de store
gevinster ligger i lavere støjniveau, emissioner og
også en lavere vægt får man med i købet.
Brændstofforbruget for Insignia med den nye motor er
uændret 23,3 km/l med 170 hk, men både
accelerationstiden fra 0-100 km/t og
mellemaccelerationen fra 80 til 120 km/t er
forbedret markant. Med den nye motor tager det kun
otte sekunder at komme fra 80 til 120 km/t i femte
gear. Accelerationen fra 0-100 km/t kan klares på 9
sekunder rent, hvilket er et halvt sekunder
hurtigere end med den gamle motor. Topfarten er 225
km/t, og anhængervægten er hævet til 1800 kilo på
Insignia Sports Tourer med den nye motor.
Nydesignet
Selvom den nye motor bygger på 2,0 CDTI med 163 hk,
er den fornyet på rigtig mange områder. Topstykket
og forbrændingskammeret er nydesignet og en ny
balanceaksel enhed er anbragt i bunden af motoren.
Enheden består af to modsat roterende aksler, der
udjævner op til 83 procent af egen-vibrationerne fra
motoren. Nye indsprøjtningsdyser arbejder som hos
1,6 liters dieselen med et tryk på op til 2000 bar
og 10 indsprøjtninger pr. motoromdrejning. I praksis
giver det højere ydelse, mindre støj og en roligere
motorgang.
En ny turbolader med variabel geometri opbygger
trykket 20 procent hurtigere end ved forgængeren.
Turboen er i øvrigt vandkølet og udstyret med sit
eget oliefilter, der sikrer længere holdbarhed til
lejerne. Skovlhjulene i turboen er individuelt
afbalanceret.
De markante forbedringer af støjniveauet og
vibrationerne fra motoren er imidlertid især opnået
ved ændringer i topstykket og i bunden af motoren.
Topstykket er nydesignet og indsugningsmanifolden er
integreret i et dæksel af lyddæmpende materiale. I
bunden er motoren udstyret med en enhed af
nydesignede balanceaksler. En gearudveksling med
skråt skårne tænder på krumtapakslen driver den ene
balanceaksel, der igen er koblet til den anden aksel
via en gearenhed med lige-skårne tænder.
Helt igennem bedre
Bundkarret er todelt med en nedre del fremstillet af
stål og en øvre del udført i støbt aluminium.
Designet af indvendige og udvendige køleribber er
optimeret af hensyn til mindre støjniveau.
Køleribberne på cylinderblokken er designet efter
samme princip. Også indsprøjtningen er optimeret for
at mindske støjniveauet uden at ødelægge
brændstoføkonomien.
Turbolader og turbinehjul er individuelt
afbalanceret for at mindske risikoen for
vibrationer, og designet af tandhjulene, der driver
tandremme, er ligeledes forbedret for at mindske
støj fra toppen af motoren. Resultatet af alle
forbedringerne er fem decibel mindre støj ved
tomgang sammenlignet med motoren på 163 hk. Og fem
db er rigtig meget, skal vi hilse at sige.
AdBlue giver renere udstødning
Af hensyn til EURO6 bestemmelserne er motoren
udstyret med en Selective Catalytic Reduction (SCR
katalysator) og en AdBlue tank. AdBlue er en harmløs
væske bestående af urea og vand. Et par gange om
året, afhængig af kørselsmønsteret, skal denne tank
fyldes med nogle liter AdBlue i forbindelse med
tankning af bilen. Påfyldningshullet til AdBlue
tanken sidder ved siden af brændstofpåfyldningen
under dækslet til brændstofpåfyldningen. AdBlue
væsken sprøjtes siden ind i udstødningsgassen foran
SCR katalysatoren og omdannes til ammoniak.
Ammoniakken gør det muligt for SCR katalysatoren at
omdanne kvælstofilterne i udstødningsgassen til
harmløst kvælstof og vand.
Motoren er udviklet af ingeniører på Opel/GMs center
for dieselteknologi i Torino, og den bygges i øvrigt
på Opels motorfabrik i Kaiserslautern i Tyskland.
Lettere at håndtere
Køreoplevelsen var mindst ligeså komfortabel som i
Mokka. Foruden den utrolig lydløse dieselmotor er
Insigniaen nu et halvt hundrede kg lettere end
forgængeren og derigennem på niveau med f.eks. den
nye Ford Mondeo med stort set samme motorkraft.
Dermed er den også kommet tættere på benzinudgaverne
af Insignia og er lettere at håndtere især i
langsommere kurver. Det er gjort rigtig godt.
|