Læs også: Mazda2 – ny super-mini, voksen og
sportslig >>>
Tidsstyringen er perfekt. Mazda’s nye Mazda2 lander
på de danske landeveje sidst i april, i en periode,
hvor danskerne for alvor er begyndt at fravælge de
allermindste mini’er til fordel for de såkaldte
B-segment biler, eller ”super-mini’er”, som man
kalder dem internationalt. Altså biler på omkring 4
meters længde med regulær plads til 4-5 voksne og
lidt mere bagage end mini’erne.
Mazda springer direkte ind i kampen om de mange
købelystne danskere med en bil, som ikke bare byder
på et højt udstyrsniveau og god funktionalitet, men
også gør det til priser, der er konkurrencedygtige.
Det hele pakket godt ind i et fabelagtigt design,
der følger den linje, som allerede har givet Mazda
så stor succes i de øvrige kategorier.
Mazda’s mindste
Mazda2 er den mindste Mazda. Og der kommer ingen
mindre, selvom man stadig har et ubrugt ”1-tal”. Men
2-tallet er også udtryk for bilstørrelsen, og med
4,06 meters længde placerer Mazda super-mini’en
direkte i B-segmentet. Den byder på rimelig
bagsædeplads, et bagagerum på 280 liter, fremragende
skulderplads og benplads ved forsæderne. Den er ikke
banebrydende hvad angår rumudnyttelsen, men
designet, bilens udstråling har haft afgørende
indflydelse på proportioneringen. Ikke uden
betydning, for hvem kan ikke lide at have en bil,
der ser godt ud.
Og så er Mazda2 helt sin egen. Den er ikke skabt på
lånte ingredienser fra andre bilfabrikker. Mazda2
hat tidligere i teknisk forstand været meget tæt på
Ford Fiesta, for dengang havde Ford aktier i Mazda.
I dag er det samarbejde fortid, og Mazda har med
stor succes stået på egne ben i en årrække.
SKYACTIV
Det giver sig eksempelvis udtryk i den anvendte
teknologi. Mazda har udviklet det, de kalder
SKYACTIV, som er en fælles betegnelse for at
optimere anvendelsen af kendt teknologi. Man har,
hvad benzinmotorerne angår, fravalgt turboladeren,
øget kompressionen og derigennem opnået fremragende
benzinøkonomi.
22,3 km/l for en 90 hestes benzinmotor i en
super-mini er ikke bare konkurrence-rigtig, den er
også realitets-rigtig, for hvad nytter det at have
en motor, der er økonomisk i den officielle
test-cyklus, men ikke kan opfylde kravene i
virkelighedens verden. Alt for mange biler har et
officielt forbrugstal, som det er næsten umuligt at
opnå i praksis, med mindre man er meget rutineret og
kører helt bevidst med henblik på at spare på de
dyre dråber. Med en motor uden turbolader er den
operation meget lettere for de fleste bilister.
Enegang med succes
Mazda i Danmark forventer i 2015 at sælge omkring
2200 2’ere. Det er den kvote af biler, der er
reserveret det danske marked, naturligvis baseret på
forventninger og erfaring. Men bliver bilen en
større succes end forventet, kan Mazda2 godt gå hen
at blive en mangelvare sidst på året. Det hænger
sammen med, at Mazda faktisk har ret stor succes med
sin ”enegang” på verdensmarkedet.
Internationalt har man forøget salget kraftigt i
2014 og tjener også endnu flere penge – en situation
som ikke mindst flere europæiske bilmærker har svært
ved at opnå. Og der skal nu engang indtjening til,
hvis der skal investeres i fremtiden og udvikling af
endnu bedre biler. |