Mazda har haft en klar målsætning, da man skabte den
helt nye Mazda2. Designet skulle leve op til det
udtryk, man har skabt med de seneste Mazda-modeller.
Den skulle desuden være sjov at køre, den skulle
være meget brændstoføkonomisk, brugbar, og føles som
om der var tale om en større bil. Og den skulle også
prismæssigt være konkurrencedygtig.
Hvad det sidste angår, rammer Mazda direkte ind
blandt biler som VW Polo, Opel Corsa og Skoda Fabia.
Det kan være vanskeligt at sammenligne biler, der
trods alt er så forskellige, men med den
prissætning, som Mazda har vedtaget for det danske
marked, kommer man i hvert fald ikke til at betale
for meget for en Mazda2.
Vision mest attraktiv
Mest økonomisk attraktivt vil det være, at købe
mellemudstyrs modellen, med 90-hestes benzinmotor og
Vision udstyr. På den anden side er en
indstigningspris på 130.000 kroner for den billigste
Mazda2 heller ikke uinteressant, for i enhver Mazda2
er 5 døre standard og basisudstyret ”Core” er
temmelig omfattende.
Også udstyret har været højt prioriteret hos Mazda
designerne, da man gik i gang med at udvikle den nye
bil. Core-udstyret inkluderer sædevarme, højde- og
længdejusterbart rat, højdejusterbart førersæde,
el-sideruder både foran og bagved, el-justerbare
sidespejle og naturligvis fjernbetjent centrallås.
Og så er det slut med at bruge tændingsnøgle i en
Mazda2. Nøglefri start, dvs. nøglen skal blot
befinde sig i bilen, når man trykker på
startknappen, er standard på alle Mazda2-varianter.
Aircondition et ”must”
Aircondition er imidlertid ikke standard. Det kan
tilkøbes for 15.000 kroner, så prisen tiger til
145.000. Da afkøling af kabinen ikke bare er
behageligt men også en stor sikkerhedsfaktor, fordi
føreren derved i bogstavelig forstand har lettere
ved at holde hovedet koldt, er aircondition næsten
ikke til at komme udenom. Derefter skal man blot
finde 7500 kroner mere på bilkøbs-budgettet, så får
man en Vision-model. Og den er, som antydet ovenfor,
alle pengene værd.
Vision udgaven har 90-hestes benzinmotor i stedet
for den 75-hestes maskine, der ligger i Core-udgaven.
Desuden er aircondition hér standard, det samme er
p-sensorer bag (udmærket, for så godt er udsynet
bagud heller ikke), fartpilot og
hastighedsbegrænser, regnsensor (der automatisk
igangsætter vinduesviskerne i regnvejr), læderrat,
elvarme i sidespejlene og asymmetrisk splitbagsæde.
En verden af ekstraudstyr
Og så åbner der sig en hel ny verden af
ekstraudstyr, der kan tilkøbes, hvis man føler for
det: for 17.500 kroner oveni får man 15”
letmetalfælge, 7” berøringsskærm med stemme-kommando
på dansk, vejbaneassistent, mørktonede bageste
sideruder og bagrude, tågeforlygter, et udbygget
audioanlæg og 2 USB indgange i stedet for én.
I forbindelse med de første internationale
prøvekørsler i og udenfor Barcelona havde vi
anledning til at prøve såvel udgaven med 90
hestekræfter som en endnu mere kraftfuld version med
115 hk. Med 90 hestekræfter er man næsten ligeså
godt stillet som med 115. Det lyder mærkeligt, og
indrømmet, det skal stå for en nærmere prøve på et
senere tidspunkt, når bilen er kommet til Danmark,
men man kan også sige det på dén måde: 90-hestes
benzinmotoren er en meget fin maskine.
Den er oven i købet den mest økonomiske af alle
benzinmotorerne. 23,2 km/l versus de 22,3 km/l, som
man kan nå med 75 hestekræfter og 20,4 km/l som
115-hestes versionen står for.
Fast men komfortabel
Vi prøvede Mazda2 med både 15” fælge og de 16”
fælge, der følger med topudstyret ”Optimum” (115 hk
leveres alene med Optimum udstyr, og omvendt:
Optimum leveres alene med 115 hk – samt en
105-hestes diesel, der et par måneder senere bliver
endnu en motoroption i Mazda2).
Vi vil klart foretrække de 15”, for Mazda har givet
2’eren en rigtig fin og fast undervogn. Strammer man
yderligere op på affjedringen ved at give bilen dæk
med lavere dæksider, bliver den naturligvis en smule
mere styrepræcis og stabil. Men med 15” fælge er den
allerede så god, at det vil være synd at give afkald
på kørekomforten for at opnå en fastere kontakt til
kørebanen.
Mazda har stræbt imod, at gøre den kompakte bil mere
alsidig end prædikatet ”bybil” på mindre biler
normalt får hæftet på sig. Det er til dels lykkedes,
bl.a. pga. en god affjedring og stabile
køreegenskaber. Men den kan ikke sammenlignes med
storebror Mazda3 i den henseende.
SKYACTIV motorer
Alle Mazda’s benzinmotorer er uden turbolader. Det
gør dem smidige, lydløse men meget naturligt ikke
helt så kraftfulde som en momentstærk turbomotor.
Præstationerne er imidlertid overbevisende: 9,4
sekunder til 100 km/t med 90 hestekræfter og 8,7
sekunder med 115 hk. Og topfarten er 183 hhv. 200
km/t. Dér adskiller de to motorer sig mest fra
hinanden.
Siddepositionen er fremragende, og det
multijusterbare rat har rigtig lang
justeringsafstand, som gør kørerpositionen optimal.
Der skulle dog trækkes temmelig kraftigt i rattet
for at få det helt ud, troede først at det kun var
højdejusterbart, men blev siden glædeligt
overrasket.
Sikkerheds- og ekstra udstyr
Den nye Mazda2 byder på en lang række af moderne
sikkerhedsudstyr, som bestemt ikke alt sammen er
almindeligt i en super-mini. I de højere
udstyrsmodeller byder man på et udmærket og let
læseligt navigationssystem, der styres via en
berøringsskærm,
når bilen står stille. Når man er i bevægelse, kan
skærmen betjenes via et drejehjul og
betjeningsknapper i midterkonsollen mellem
forsæderne. Via sin smart-telefon og f.eks.
Bluetooth forbindelse kan man altid være on-line.
Sikkerhedssystemerne er udbygget, som det normalt
kun ses i større biler: Blind Spot Monitoring
registrerer andre køretøjer i den blinde vinkel og
informerer herom, Rear Cross Traffic Alert holder
øje med trafikken bag bilen, når man bakker. High
Beam Control styrer forlygternes lyskegle, Smart
City Brake Support gør bilen klar til opbremsning,
så denne kan undgår en kollision og meget andet.
Et stort og rummeligt handskerum af den type, der
vipper ud, så man ikke sidder med indholdet i
skødet, når der accelereres, er der også blevet
plads til. |