- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Mazda CX3

Mazdas målrettede genistreg


Af Søren Clauding – 29. maj 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mazda er gået fra succes til succes i de senere år. Takket være en appellerende designlinje og stadig forbedring af eksisterende teknik, har man formået at skabe biler, der for rigtig mange mennesker er optimale. Den allernyeste CX3 lever op til den filosofi, der, hvad den tekniske del angår, kaldes SKYACTIV. Det såkaldte KODO design hænger også godt samme med konceptet bag den nye bil og dermed er grundlaget for endnu en succes blevet virkelighed.

 

Den nye kompakte SUV introduceres i Danmark sidst i august, men allerede i løbet af juni får Mazda en håndfuld CX3’ere til landet og kan begynde at levere biler til de, der har tilkendegivet, at de vil købe den, uden så meget som at have kørt en kilometer i bilen – da vil den så også kunne ses også på de danske landeveje.

 

Se og glæde sig

Og da er der både noget at se på og for ejerne at glæde sig over. For ingen vil kunne føle, at de har købet katten i sækken, tror vi, efter at have deltager i den første internationale prøvekørsel af den nye bil på snoede bjergveje og trafikerede byveje udenfor og inde i Barcelona i Spanien. Den nye bil ser godt ud – det vidste vi på forhånd. Men også køreegenskaberne lever fuldt og helt op til forventningerne.

 

Eneste finger, vi umiddelbart kan sætte på bilen, er, at længden på 4,28 meter stiller forventning om mere plads til bagsædepassagererne. Hvilken praktisk betydning, det måtte have for valget af netop en CX3 som sin nye bil, skal vi ikke gøre os til dommere over. Det må bero på den enkelte brugers individuelle behov.

 

Tag den med i overvejelserne

Mazda CX3 er vigtig for Mazda, fordi den rammer direkte ind i det fortsat voksende segment for kompakte SUV’er – eller Urban Crossovere, som nogen sikkert også vil kalde CX3. Den er en smule ubestemmelig, fordi den findes både med forhjulstræk alene og med elektronisk styret firehjulstræk. Det er udtryk for den alsidighed, som netop har gjort netop denne bilkategori så populær og dermed er den også vigtig for kunderne. Efter vores opfattelse vil det fra nu af være helt umuligt, at forholde sig til bilkøb i den klasse uden at overveje Mazda CX3.

 

En bil i denne klasse udmærker sig ved, at den, uden at være så lang, at den for mange mennesker synes for stor, er både rummelig og praktisk. En sådan bil har lidt større frihøjde – et par cm - end en almindelig personbil, den er lidt højere og så er bagagekapaciteten større, selvom bilen har plads til et bageste differentiale. Det betyder normalt, at der gås på kompromis med køreegenskaberne.

 

For at opnå de fordele, går man ofte også på kompromis med udseendet, bilerne bliver knap så strømlinede, knap så dynamiske at se på.

 

Aktiv livsstil

Hos Mazda har udfordringen været, at skabe en sådan bil, uden at gå på kompromis med fabrikkens tre essentielle målsætninger: den skal se godt ud, den skal køre godt og den skal leve op til de krav, mennesker med aktiv livsstil stiller til deres bil. Hos Mazda mener man selv, at man nu har sat dagsordenen for den slags biler. Det kan de da også have ret i, det meste af vejen, i hvert fald.

 

Mazda CX3 kan også betegnes som en kompakt udgave af Mazda CX5. Men netop KODO designet er efter vores opfattelse mere vellykket på CX3 end CX5. Det kan skyldes, at man er blevet bedre til at omsætte designfilosofien i virkeligheden, og det er jo ikke så ringe, at udviklingen også spiller ind i den sammenhæng. Hvad det avancerede firehjulstræk – All Wheel Drive – angår, er der imidlertid ingen ændringer, i hvert fald ikke andre end dem, der naturligt følger med CX3’erens lidt andre proportioner.

 

Vi har prøvet CX3 både med tohjulstræk og firehjulstræk, dog ikke firehjulstrækket under krævende vejrforhold – det må vi have til gode. Men virker det ligeså godt som i CX5, og det er der ingen grund til at tro, at det ikke gør, er også den del af bilen vellykket.

 

Attraktive priser

I Danmark introduceres Mazda CX3 til priser fra 215.000 kroner. Men Mazda forventer selv, at det er udgaven med Optimum udstyr til 280.000 kroner, som danskerne vil vælge. Simpelthen fordi man får utrolig meget udstyr for de penge. Bilen vil da have den kendte 120-hestes SKYACTIV benzinmotor uden turbolader i maskinrummet samt manuelt gear.

 

Men udstyrslisten iøvrigt, se lige hér: 18” alufælge, Rear Vehicle Monitor og Rear Cross Traffic system (som advarer, hvis der er andre trafikanter, f.eks., på siden af bilen og bag den, når man eksempelvis bakker ud fra en vinkelparkering), High Beam control (som automatisk blænder ned, når man møder en modkørende i mørke), adaptiv fartpilot, fuld LED forlygter med AFLS (som sikrer, at der er lys på de dele af kørebanen, hvor man især har brug for det), LED tågelygter (som er suverænt lyd i tåge), head-up



display (hvor de vigtigste køreinformationer projekteres op på en lille glasplade lige under forrudekanten), bakkamera med et dejlig tydeligt billede på 7”skærmen på instrumentbordet, nøglefri adgang og start (nøglen skal blot være tæt ved bilen og siden inde i bilen), Bose audioanlæg med 7 højtalere, og et sort kombineret stof og kunstlæderindtræk.

 

Veludstyret på ethvert niveau

Det nævnte udstyr indgår på Optimum niveauet. Niveauet under (Vision) inkluderer desuden automatisk aircondition, stemmestyring, ”HMI-commander” (betjening af bilens infotainment system, praktisk placeret tæt ved gearstangen mellem forsæderne), vejbaneassistent (dog uden aktiv indgriben i styringen), mørktonede bageste sideruder, Bluetooth, DAB-radio, CD afspiller og 2 USB indgange, p-sensorer bag (også nødvendigt, for udsynet bagud er ikke forbilledligt), Smart City Brake Support System (som bremser bilen ned og bidrager til at undgå kollision), regn- og lyssensorer, læderrat og drive-mode selection i udgaverne med automatgear.

 

Allerede i basisudgaven er Mazda CX3 dog også temmelig veludstyret: Aircondition, sædevarme, nøglefri start, el-sideruder for og bag, Hill start assist, fjernbetjent centrallås og el-justerbare sidespejle hører med til det, man får for sin 215.000 kroner.

Andre Mazda prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også: Mazda CX3 kører fabelagtig godt >>>


Klik på billedet og tag med på en køretur i den helt nye Mazda CX3 med 150-hestes SKYACTIV benzinmotor. AWD og automatgear.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 

 

 

Deep Chrystal Blue er en elegant farve, som fanger sollyset og reflekterer det som var det ægte krystal.

 


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt