Mazda er gået fra succes til succes i de senere år.
Takket være en appellerende designlinje og stadig
forbedring af eksisterende teknik, har man formået
at skabe biler, der for rigtig mange mennesker er
optimale. Den allernyeste CX3 lever op til den
filosofi, der, hvad den tekniske del angår, kaldes
SKYACTIV. Det såkaldte KODO design hænger også godt
samme med konceptet bag den nye bil og dermed er
grundlaget for endnu en succes blevet virkelighed.
Den nye kompakte SUV introduceres i Danmark sidst i
august, men allerede i løbet af juni får Mazda en
håndfuld CX3’ere til landet og kan begynde at levere
biler til de, der har tilkendegivet, at de vil købe
den, uden så meget som at have kørt en kilometer i
bilen – da vil den så også kunne ses også på de
danske landeveje.
Se og glæde sig
Og da er der både noget at se på og for ejerne at
glæde sig over. For ingen vil kunne føle, at de har
købet katten i sækken, tror vi, efter at have
deltager i den første internationale prøvekørsel af
den nye bil på snoede bjergveje og trafikerede
byveje udenfor og inde i Barcelona i Spanien. Den
nye bil ser godt ud – det vidste vi på forhånd. Men
også køreegenskaberne lever fuldt og helt op til
forventningerne.
Eneste finger, vi umiddelbart kan sætte på bilen,
er, at længden på 4,28 meter stiller forventning om
mere plads til bagsædepassagererne. Hvilken praktisk
betydning, det måtte have for valget af netop en CX3
som sin nye bil, skal vi ikke gøre os til dommere
over. Det må bero på den enkelte brugers
individuelle behov.
Tag den med i overvejelserne
Mazda CX3 er vigtig for Mazda, fordi den rammer
direkte ind i det fortsat voksende segment for
kompakte SUV’er – eller Urban Crossovere, som nogen
sikkert også vil kalde CX3. Den er en smule
ubestemmelig, fordi den findes både med forhjulstræk
alene og med elektronisk styret firehjulstræk. Det
er udtryk for den alsidighed, som netop har gjort
netop denne bilkategori så populær og dermed er den
også vigtig for kunderne. Efter vores opfattelse vil
det fra nu af være helt umuligt, at forholde sig til
bilkøb i den klasse uden at overveje Mazda CX3.
En bil i denne klasse udmærker sig ved, at den, uden
at være så lang, at den for mange mennesker synes
for stor, er både rummelig og praktisk. En sådan bil
har lidt større frihøjde – et par cm - end en
almindelig personbil, den er lidt højere og så er
bagagekapaciteten større, selvom bilen har plads til
et bageste differentiale. Det betyder normalt, at
der gås på kompromis med køreegenskaberne.
For at opnå de fordele, går man ofte også på
kompromis med udseendet, bilerne bliver knap så
strømlinede, knap så dynamiske at se på.
Aktiv livsstil
Hos Mazda har udfordringen været, at skabe en sådan
bil, uden at gå på kompromis med fabrikkens tre
essentielle målsætninger: den skal se godt ud, den
skal køre godt og den skal leve op til de krav,
mennesker med aktiv livsstil stiller til deres bil.
Hos Mazda mener man selv, at man nu har sat
dagsordenen for den slags biler. Det kan de da også
have ret i, det meste af vejen, i hvert fald.
Mazda CX3 kan også betegnes som en kompakt udgave af
Mazda CX5. Men netop KODO designet er efter vores
opfattelse mere vellykket på CX3 end CX5. Det kan
skyldes, at man er blevet bedre til at omsætte
designfilosofien i virkeligheden, og det er jo ikke
så ringe, at udviklingen også spiller ind i den
sammenhæng. Hvad det avancerede firehjulstræk – All
Wheel Drive – angår, er der imidlertid ingen
ændringer, i hvert fald ikke andre end dem, der
naturligt følger med CX3’erens lidt andre
proportioner.
Vi har prøvet CX3 både med tohjulstræk og
firehjulstræk, dog ikke firehjulstrækket under
krævende vejrforhold – det må vi have til gode. Men
virker det ligeså godt som i CX5, og det er der
ingen grund til at tro, at det ikke gør, er også den
del af bilen vellykket.
Attraktive priser
I Danmark introduceres Mazda CX3 til priser fra
215.000 kroner. Men Mazda forventer selv, at det er
udgaven med Optimum udstyr til 280.000 kroner, som
danskerne vil vælge. Simpelthen fordi man får
utrolig meget udstyr for de penge. Bilen vil da have
den kendte 120-hestes SKYACTIV benzinmotor uden
turbolader i maskinrummet samt manuelt gear.
Men udstyrslisten iøvrigt, se lige hér: 18” alufælge,
Rear Vehicle Monitor og Rear Cross Traffic system
(som advarer, hvis der er andre trafikanter, f.eks.,
på siden af bilen og bag den, når man eksempelvis
bakker ud fra en vinkelparkering), High Beam control
(som automatisk blænder ned, når man møder en
modkørende i mørke), adaptiv fartpilot, fuld LED
forlygter med AFLS (som sikrer, at der er lys på de
dele af kørebanen, hvor man især har brug for det),
LED tågelygter (som er suverænt lyd i tåge), head-up
display (hvor de vigtigste køreinformationer
projekteres op på en lille glasplade lige under
forrudekanten), bakkamera med et dejlig tydeligt
billede på 7”skærmen på instrumentbordet, nøglefri
adgang og start (nøglen skal blot være tæt ved bilen
og siden inde i bilen), Bose audioanlæg med 7
højtalere, og et sort kombineret stof og
kunstlæderindtræk.
Veludstyret på ethvert niveau
Det nævnte udstyr indgår på Optimum niveauet.
Niveauet under (Vision) inkluderer desuden
automatisk
aircondition, stemmestyring, ”HMI-commander”
(betjening af bilens infotainment system, praktisk
placeret tæt ved gearstangen mellem forsæderne),
vejbaneassistent (dog uden aktiv indgriben i
styringen), mørktonede bageste sideruder, Bluetooth,
DAB-radio, CD afspiller og 2 USB indgange,
p-sensorer bag (også nødvendigt, for udsynet bagud
er ikke forbilledligt), Smart City Brake Support
System (som bremser bilen ned og bidrager til at
undgå kollision), regn- og lyssensorer, læderrat og
drive-mode selection i udgaverne med automatgear.
Allerede i basisudgaven er Mazda CX3 dog også
temmelig veludstyret: Aircondition, sædevarme,
nøglefri start, el-sideruder for og bag, Hill start
assist, fjernbetjent centrallås og el-justerbare
sidespejle hører med til det, man får for sin
215.000 kroner.
|