- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Mazda CX3

Mazda CX3 kører fabelagtig godt


Af Søren Clauding – 29. maj 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye Mazda CX3 ser godt ud, den er praktisk, økonomisk og så kører den fabelagtig godt. Det er flot, for det er ikke det letteste, at parre gode køreegenskaber med en bil, der er lidt højere end almindelige personbiler, fordi tyngdepunktet er højere og fjedervandringen i hjulophængene længere. Det vil naturligt give lidt mere upræcis og vuggende kørsel – og typisk også støre sidevindsfølsomhed.

 

Måske derfor legede vejrguderne med, da vi deltog i de første internationale prøvekørsler af Mazda CX3 på såvel motorveje som snoede bjergveje (og også inde i byen) omkring Barcelona i Spanien. Det blæste nemlig temmelig voldsomt under testen, så man rigtigt kunne sætte CX3’eren på prøve – trods det, kunne man ved spansk motorvejsfart (120 km/t) ikke mærke nogen sidevindsfølsomhed overhovedet. Det var yderst forbavsende.

 

Begge er stabile

Det skal dog tilføjes, at vinden havde lagt sig lidt, da bilen blev skiftet ud fra den forhjulstrukne udgave med 18” alufælge og tilhørende lavprofildæk til den firehjulstrukne version med automatgear og 16” alufælge, så måske kan lidt af stabiliteten henføres til hjulene. På den anden side er undervognen på AWD-udgaven (for at kunne håndtere firehjulstrækket) anderledes end i forhjulstrækkeren, så de to er svære at sammenligne. Men et faktum er det, at også sidstnævnte er meget stabil.


18" alufælge indgår i Optimum udstyret.


Mazda CX3 vil med benzinmotor kunne fås med 120 hk respektive 150 hk (senere kommer også en 105-hestes diesel). Mazda tror selv, at modellen med topudstyret, Optimum, og 120-hestes SKYACTIV benzinmotoren bliver den mest populære i Danmark og den antagelse kan vi kun understøtte. 120-hestes motoren er en 2-liters maskine uden turbolader (det er en del af Mazdas SKYACTIV filosofi, at optimere motorerne uden brug af i dette tilfælde turbolader). Den er fuldt tilstrækkelig ved hurtig landevejs kørsel, det var alene, når det gik stejlt opad bjergvejene ud for Barcelona, at den kom til korte. På flade danske landeveje vil den trives perfekt. 0-100 km/t klares i øvrigt på 9 sekunder, så CX3 kan bestemt ikke kaldes en sinke.

 

Lydløs og realistisk økonomi

Ved bykørsel er motoren dejlig lydløs, gearskiftet er præcist og letgående, motorkræfterne nemme at dossere, genspejlet i en lineær accelerationskurve, og i praksis gætter vi på, at benzinøkonomien på 16,9 km/l, som ikke i sig selv er skelsættende, vil være nem at opnå. Det er også en del af SKYACTIV tankegangen, og derfor skal man forholde sig med omtanke til sammenligning med konkurrenter, der eksempelvis har 3-cylindrede turbomotorer, som på papiret måske er mere økonomiske, men kun svært vil kunne leve op til det i det virkelige liv.

 

Gennem kurverne er Mazda XC3 både præcis og styrevillig. Den klæber ikke til vejen på samme måde som f.eks. Mazda3, men den er bestemt ikke dårlig, faktisk er den rigtig god i sammenligning med konkurrenterne. Mazda har virkelig formået, at kombinere god affjedringskomfort med stor styrepræcision og beskeden krængning.

 

Avanceret AWD

I udgaven med 150 hestekræfter, automatgear og AWD var lydoplevelsen den samme, endda en smule mere dæmpet, så længe man kørte langsomt eller med konstant fart. Den gav noget mere lyd fra sig, når den blev sat på arbejde, det er naturligt nok. Automatgearet er udmærket, godt i harmoni med bilen og i accelerationen ud af snævre kurver, kunne man godt mærke, at kræfterne ikke alene blev gjort brugbare via de trækkende forhjul men sendes derhen, hvor den optimale kørsel kræver det.

 

Det avancerede AWD system analyserer nemlig i en uendelighed tilbagemeldinger fra kørebanen, det aktuelle vejgreb, bilens bevægelser osv. Det giver, selv på tør og god asfalt, som normalt ikke volder problemer, en ekstra og mærkbar sikkerhed.



Funktion og pladsforhold

Funktionelt er benpladsen ved bagsædet ikke god nok, sammenlignet med flere af konkurrenterne. Man kan være der, men ikke mere end det, hvis det er langbenede personer, der er ude at køre. Ude bagtil er bagagerummet regulært og rummeligt. Det indeholder en udtagelig ekstra bund/hylde, som kan placeres midt i rummet. Det har flere fordele: For det første kan man have bagage i flere højder, for det andet flugter den bagsæderyglænene på det asymmetrisk delelige bagsæde, så man f.eks. kan skubbe store genstande ind gennem kabinen, uden at de er forhindret af et uens bagagerumsgulv.

 

Bagagekapaciteten er 350 liter, den kan øges til 1260 liter, når bagsæderyglænene er lagt ned. Men man skal dog være opmærksom på, at hylden ikke kan lægges ned i bunden af bagagerummet i Optimum udgaven, fordi den ekstra Bose-højtaler er monteret i bunden af bagagerummet. I praksis er det dog marginalt, hvor meget bagageplads, man mister.

 

I passagerkabinen nyder man godt af et overskueligt og sporty design med fine designfinesser og lækker beklædning, så snart man øger udstyrsniveauet fra ”Core”.


Andre Mazda prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også: Mazdas målrettede genistreg >>>


Klik på billedet og tag med på en køretur i den helt nye Mazda CX3 med 150-hestes SKYACTIV benzinmotor. AWD og automatgear.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.



Hurtige fakta om den helt nye Mazda CX3:

I Danmark fra midten af juni 2015.


Modelprogram:

 

CX3 Core FWD: 2,0 120 hk, 204 Nm/2800 omdr./min. 6 M/T. 0-100 km/t: 9 sek. Topfart: 192 km/t. Benzinøkonomi: 16,9 km/l. Listepris: kr. 214.990.

CX3 Vision FWD: 2,0 120 hk, 204 Nm/2800 omdr./min. 6 M/T. 0-100 km/t: 9 sek. Topfart: 192 km/t. Benzinøkonomi: 16,9 km/l. Listepris: kr. 239.990.

CX3 Vision AWD: 2,0 150 hk, 204 Nm/2800 omdr./min. 6 M/T. 0-100 km/t: 8,7 sek. Topfart: 200 km/t. Benzinøkonomi: 15,6 km/l. Listepris: kr. 279.990.

CX3 Optimum FWD: 2,0 120 hk, 204 Nm/2800 omdr./min. 6 M/T. 0-100 km/t: 9 sek. Topfart: 192 km/t. Benzinøkonomi: 16,9 km/l. Listepris: kr. 279.990.

CX3 Optimum AWD: 2,0 150 hk, 204 Nm/2800 omdr./min. 6 M/T. 0-100 km/t: 8,7 sek. Topfart: 200 km/t. Benzinøkonomi: 15,6 km/l. Listepris: kr. 319.990.

 

Automatgear: kr. 25.000.

 

Længde: 4,28 m.

Højde: 1,54 m.

Frihøjde: 15,5 cm

Bagagerum: 350/1260 liter.

Anhængervægt: 1200 kg.


Link til importøren


Hylden i bagagerummet kan enten tages helt ud eller forblive i bagagerummet. På billedet nedenfor er den i brug og skaber en glidende overgang fra bagagerum til nedfældede bagsæderyglæn.

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt