Den nye Mazda CX3 ser godt ud, den er praktisk,
økonomisk og så kører den fabelagtig godt. Det er
flot, for det er ikke det letteste, at parre gode
køreegenskaber med en bil, der er lidt højere end
almindelige personbiler, fordi tyngdepunktet er
højere og fjedervandringen i hjulophængene længere.
Det vil naturligt give lidt mere upræcis og vuggende
kørsel – og typisk også støre sidevindsfølsomhed.
Måske derfor legede vejrguderne med, da vi deltog i
de første internationale prøvekørsler af Mazda CX3
på såvel motorveje som snoede bjergveje (og også
inde i byen) omkring Barcelona i Spanien. Det blæste
nemlig temmelig voldsomt under testen, så man
rigtigt kunne sætte CX3’eren på prøve – trods det,
kunne man ved spansk motorvejsfart (120 km/t) ikke
mærke nogen sidevindsfølsomhed overhovedet. Det var
yderst forbavsende.
Begge er stabile
Det skal dog tilføjes, at vinden havde lagt sig
lidt, da bilen blev skiftet ud fra den
forhjulstrukne udgave med 18” alufælge og tilhørende
lavprofildæk til den firehjulstrukne version med
automatgear og 16” alufælge, så måske kan lidt af
stabiliteten henføres til hjulene. På den anden side
er undervognen på AWD-udgaven (for at kunne håndtere
firehjulstrækket) anderledes end i
forhjulstrækkeren, så de to er svære at sammenligne.
Men et faktum er det, at også sidstnævnte er meget
stabil.
18" alufælge indgår i Optimum udstyret.
Mazda CX3 vil med benzinmotor kunne fås med 120 hk
respektive 150 hk (senere kommer også en 105-hestes
diesel). Mazda tror selv, at modellen med
topudstyret, Optimum, og 120-hestes SKYACTIV
benzinmotoren bliver den mest populære i Danmark og
den antagelse kan vi kun understøtte. 120-hestes
motoren er en 2-liters maskine uden turbolader (det
er en del af Mazdas SKYACTIV filosofi, at optimere
motorerne uden brug af i dette tilfælde turbolader).
Den er fuldt tilstrækkelig ved hurtig landevejs
kørsel, det var alene, når det gik stejlt opad
bjergvejene ud for Barcelona, at den kom til korte.
På flade danske landeveje vil den trives perfekt.
0-100 km/t klares i øvrigt på 9 sekunder, så CX3 kan
bestemt ikke kaldes en sinke.
Lydløs og realistisk økonomi
Ved bykørsel er motoren dejlig lydløs, gearskiftet
er præcist og letgående, motorkræfterne nemme at
dossere, genspejlet i en lineær accelerationskurve,
og i praksis gætter vi på, at benzinøkonomien på
16,9 km/l, som ikke i sig selv er skelsættende, vil
være nem at opnå. Det er også en del af SKYACTIV
tankegangen, og derfor skal man forholde sig med
omtanke til sammenligning med konkurrenter, der
eksempelvis har 3-cylindrede turbomotorer, som på
papiret måske er mere økonomiske, men kun svært vil
kunne leve op til det i det virkelige liv.
Gennem kurverne er Mazda XC3 både præcis og
styrevillig. Den klæber ikke til vejen på samme måde
som f.eks. Mazda3, men den er bestemt ikke dårlig,
faktisk er den rigtig god i sammenligning med
konkurrenterne. Mazda har virkelig formået, at
kombinere god affjedringskomfort med stor
styrepræcision og beskeden krængning.
Avanceret AWD
I udgaven med 150 hestekræfter, automatgear og AWD
var lydoplevelsen den samme, endda en smule mere
dæmpet, så længe man kørte langsomt eller med
konstant fart. Den gav noget mere lyd fra sig, når
den blev sat på arbejde, det er naturligt nok.
Automatgearet er udmærket, godt i harmoni med bilen
og i accelerationen ud af snævre kurver, kunne man
godt mærke, at kræfterne ikke alene blev gjort
brugbare via de trækkende forhjul men sendes derhen,
hvor den optimale kørsel kræver det.
Det avancerede AWD system analyserer nemlig i en
uendelighed tilbagemeldinger fra kørebanen, det
aktuelle vejgreb, bilens bevægelser osv. Det giver,
selv på tør og god asfalt, som normalt ikke volder
problemer, en ekstra og mærkbar sikkerhed.
Funktion og pladsforhold
Funktionelt er benpladsen ved bagsædet ikke god nok,
sammenlignet med flere af konkurrenterne. Man kan
være der, men ikke mere end det, hvis det er
langbenede personer, der er ude at køre. Ude bagtil
er bagagerummet regulært og rummeligt. Det
indeholder en udtagelig ekstra bund/hylde, som kan
placeres midt i rummet. Det har flere fordele: For
det første kan man have bagage i flere højder, for
det andet flugter den bagsæderyglænene på det
asymmetrisk delelige bagsæde, så man f.eks. kan
skubbe store genstande ind gennem kabinen, uden at
de er forhindret af et uens bagagerumsgulv.
Bagagekapaciteten er 350 liter, den kan øges til
1260 liter, når bagsæderyglænene er lagt ned. Men
man skal dog være opmærksom på, at hylden ikke kan
lægges ned i bunden af bagagerummet i Optimum
udgaven, fordi den ekstra Bose-højtaler er monteret
i bunden af bagagerummet. I praksis er det dog
marginalt, hvor meget bagageplads, man mister.
I passagerkabinen nyder man godt af et overskueligt
og sporty design med fine designfinesser og lækker
beklædning, så snart man øger udstyrsniveauet fra ”Core”.
|