KIA Sorento i
Motorradioen - Del 1 >>>
KIA Sorento i
Motorradioen - Del 2 >>>
KIA Sorento i
Motorradioen - Del 3 >>>
Med den nye KIA Sorento giver KIA deres flagskib et
løft. Ambitionen er, at placere sig tæt ved
premium-konkurrenterne fra f.eks. BMW, Audi og
formentlig også Volvo. Virkeligheden er, at Sorento
på mange måder er meget forskellig fra de tre, men
også, at den nye generation – den tredje i rækken –
udmærket kan karakteriseres som en premiumbil, om
end der måske især i det lidt konservative Danmark
vil gå et stykke tid, inden man helt slipper helt af
med fordoms discount-image, netop i klassen for
luksusbiler. Der er ganske enkelt ingen prestige i
traditionel forstand forbundet med at køre KIA, når
man befinder sig på et prisniveau omkring de 600.000
kroner.
Men bemærk ordvalget: Prestige i traditionel
forstand. For som verden udvikler sig, ændrer et
begreb som ”prestige” karakter. Især de yngre købere
lægger vægt på, at en bil en funktionel og lækker.
Der er f.eks. stadig en vis prestige forbundet med
at købe en iPhone, men det er koreanske Samsung, der
er storsælger af smart-telefoner, hvor deres
prestige modeller befinder sig i samme prisklasse
som Apple-produkterne.
Ren fornuft
Og i Sorento-tilfældet er det oplagt: Det er ren
fornuft at købe en bil med 7 års garanti fremfor en
med 2. Det er anerkendt fornuft at købe en bil med
gode komfortable køreegenskaber fremfor en bil med
fast affjedring (forudsat at køreegenskaberne ikke
lider derved), flot, europæiske udstråling er heller
ikke af vejen, og med verdens 5. største
bilvirksomhed i ryggen er man sikret godt backup og
service mange år ud i fremtiden. I øvrigt er KIA jo
koreansk ligesom Samsung i eksemplet fra før…
Ordene passer på Sorento. Den er udvendig designet i
design-troldmanden Peter Schreiers streg, indvendig
har asiaterne taget hånd om udseendet, men i stor
respekt for Schreiers udvendige linjeføring. Den
kører blot ikke som en typisk europæisk bil.
Tilgivende affjedring
Faktisk kører den ret meget som en typisk amerikansk
bil, en tilgivende affjedring, uden tab af
stabilitet, så langt som de første internationale
prøvekørsler på det spanske vejnet syd for Barcelona
gjorde det muligt at teste. Styrepræcisionen er
fremragende og styrefølsomheden langt bedre end
tidligere set hos KIA.
Det skyldes i teknisk forstand at KIA har flyttet
servo-motoren fra ratstammen til selve styrehuset.
En lille detalje med stor virkning – netop
servostyringen har vi anket over ved tidligere KIA
modeller. Herligt, at de har hørt efter (eller i
hvert fald selv kommet frem til samme slutning).
Større end forgængeren
Den nye KIA Sorento er en stor bil. Små 10 cm
længere end forgængeren, med plads til syv voksne.
Ja, man kan faktisk være to voksne på bageste
sæderække og det kræver ikke atletiske evner at
stige derind – men en tur ned gennem Europa dur ikke
med syv i bilen.
Selvom der faktisk er lidt bagageplads bag den
bageste sæderække, når den fungerer som sæder, er
det beskedent. Når de bageste ryglæn lægges ned, har
man til gengæld 605 liter bagagekapacitet til sin
rådighed – samtidig med fornem benplads på de tre
siddepladser midt i bilen. Og lægger man også disse
ned, får man både en helt plan bagagerumsbund og
også 1,7 kubikmeter bagageplads. I udgaven med fem
siddepladser er tallene endnu bedre.
All-road drivline
Det er meget, for en KIA Sorento er som SUV også
firehjulstrukken. Den findes i en 2-hjuls trukken
udgave, men om den kommer til Danmark er ikke
afgjort endnu. Den firehjulstrukne udgave kommer til
gengæld og fuldt udrustet.
Det betyder at der er al det udstyr på, man kan
forestille sig. Elektroniske kørehjælpemidler på
niveau med det man kender fra dyrere konkurrenter,
fra adaptiv fartpilot, vejbaneassistent og køl i
sæderne til klimaanlæg med køl også til de
allerbageste passagerer, mulighed for at låse
centerdifferentialet og meget mere.
Sædevarme og -køl.
Støjsvag
KIA har arbejdet meget med støjniveauet, og de
første internationale prøvekørsler gav i vores optik
et klart signal: Den støjer ikke meget og den
vibrerer ikke meget.
Vi prøvede også KIA Sorento i et lettere men ret
brutalt off-road terræn, henover klippestykker og
også i fugtigt sand: Resultatet var overbevisende.
Største begrænsning var dækmonteringen, som var
regulære asfalt-dæk.
200 hestekræfter
I maskinrummet lå en 2,2 liters dieselmotor, som KIA
også i princippet har brugt i den hidtidige Sorento.
Men motoren, der præsterer 200 hestekræfter, er
opgraderet til at opfylde de nye EURO-6 normer for
miljøforurening – det er de normer, der indføres i
november i år. Så langt hen ad vejen er motoren i
princippet ny.
Motoren er placeret lavt i motorrummet - det sænker
tyngdepunktet og giver bedre vejgreb.
I kombination med automatgear kører man omkring 15
km/l dieselolie, med manuelt gear 17,5 km/l. Det tal
kunne man ønske sig var bedre, men det er nok
urealistisk med så stor en bil og så mange kræfter.
Hvad automatgearet angår, er det også kendt teknik,
men afstemt efter motor og behov. Det lykkes faktisk
at køre fast med bilen i det våde strandsand, men
det skyldes alene dækmonteringen. Da områderne
omkring hjulene var planet ud – klaret på et minut
eller to – var det den smalleste sag med blid
speederfod at styre automatgearet, så man kunne få
Sorento’en i gang igen. Det siger ret meget om, hvor
godt automatgearet er.
Kun topudstyr
Når bilen lanceres i Danmark, er det alene den
topudstyrede variant med 2,2-liters dieselmotoren,
der vil være tilgængelig, for næsten ingen
europæiske lande er interesseret i bilen med
benzinmotor (selvom denne også produceres – bl.a.
til USA, Rusland og Kina). Den vil dog kunne købes
med automatgear så vel som manuelt gear.
KIA’s virkelighed er, at med 3 millioner producerede
biler i 2014 er riften om de koreanske biler på
verdensplan mere end tilfredsstillende for
fabrikken. Det svarer i øvrigt til en vækst på 5,9
procent i forhold til året forinden og sammen med
den anden del af Hyundai koncernen er de to nu den
femtestørste bilproducent i verden.
Sikker
Den helt nye KIA Sorento er allerede blevet EuroNCAP
sikkerhedstestet og opnåede de maksimale fem
stjerner. Sorento scorede højt i alle fire
kategorier (90 procent for beskyttelse af voksne
passagerer, 83 procent for beskyttelse af børn i
bilen, procent for fodgængerbeskyttelse og 71
procent for sikkerhedssystemer).
Da salget af biler på ”gule og hvid/gule”
nummerplader er stigende herhjemme, vil Sorento også
kunne købes ombygget til varevogn.
Link til importøren
|