Læs
også: Ny KIA Sorento på premium niveau >>>
Der er ydmyghed i stemmen, men også en vis
selvtillid, når man hos KIA fastslår, at det ikke er
utænkeligt, at bilkunder, der f.eks. overvejer en
BMW X3 eller X5 måske også ville give den nye KIA
Sorento en tanke. Men selvom måske især danske
kunder til biler i prisklassen omkring og måske også
over 600.000 kroner kan være svære at vriste ud af
den vante tankegang (og ønsket om at opnå den
signalværdi, der følger med købet af en BMW) er KIA
ikke så fjern fra at kunne opnå, hvad de vil. Og med
en kolossal succes på verdensmarkedet, netop givet
af at KIA i det sidste årti stort set har opnået
alle deres mål, er det slet ikke en urealistisk
tanke.
KIA har nemlig, siden virksomheden blev en del af
Hyundai koncernen i 2002, satset benhårdt på at
højne kvaliteten, designmæssigt såvel som den
faktiske og tekniske kvalitet. Næste step er at
højne kvalitets-oplevelsen, hvor kunderne
også i deres brug af bilen skal fornemme og opleve
det kvalitetsniveau, som KIA for længst har opnået
og som de står ved i kraft af den unikke 7 års
garantiordning. På det punkt er man netop med den
nye Sorento kommet ret langt.
KIAs flagskib
At den nye Sorento er bilen, hvor dette skridt
tages, er symptomatisk. KIA Sorento var den første
nye KIA efter genfødslen for 12-13 år siden. Den er
fabrikkens flagskib – også symptomatisk, i øvrigt,
at den position ikke varetages af en stor
luksus-limousine som hos mange andre – og derfor har
KIA selv et særligt forhold til den model og den
bil-kategori (de store SUV’er). Om end, der på dette
område måske kommer til at ske ændringer i årene der
kommer, det bør i givet fald ikke undre nogen. KIA
har nemlig en ambitiøs produktudviklingsstrategi,
som indebærer, at når Nytårsaften 2018 oprinder, vil
KIA i de fem år forinden have introduceret ikke
færre end 91 nye biler (herunder naturligvis også
facelifts af eksisterede modeller, men alligevel).
Alene i det kommende år er der foruden Sorento seks
andre nyheder på vej indenfor den eksisterende
model-pallette: Picanto, Rio, Venga, cee’d og
Sportage vil alle se anderledes ud ved årets udgang,
og undervejs er der også kommet en elektrisk udgave
af KIA Soul på gaden. Hvad Sorento angår, ses den
for første gang hos de danske bilforhandlere i
forsommeren, altså maj/juni måned.
Global bil
I Danmark har man forventninger om at kunne sælge
mellem 50 og 100 Sorento om året. Det er jo ret
langt fra BMW niveauet, men Sorento’ens største
svaghed lige nu er måske dens styrke på længere
sigt: Den er nemlig skabt som en global bil og ikke
specielt tilpasset det europæiske bilpublikum.
Derfor er der på forhånd dømt succes i for eksempel
USA, som aftager 10-12 gange så mange biler som
Europa. På den anden side er det KIA’s europæiske
designteam, der har skabt de udvendige former og
interiøret er så sat sammen af det asiatiske hold.
Så et eller andet sted skal den såmænd nok også slå
an på vore breddegrader.
Og på langt sigt vil en bilmodels succes i høj grad
være givet af en fabriks evne til at udnytte
stordriftsfordele og opnå en stor volumen, men man
hos KIA. Derved kan man holde priserne nede og
optimere indtjeningen. Satses der på nicheproduktion
tilpasset individuelle regioner rundt op på kloden,
må prissætningen nødvendigvis være højere. KIA’s
fortid som discount-mærke kommer vi ikke til at
genopleve, men fabrikkens evne til at tjene penge på
storproduktion skal ikke undervurderes. Det ses
allerede i forbindelse med Sorento: Prisen i Danmark
bliver lavere end prisen på den hidtidige model – op
imod 100.000 kroner bliver prisforskellen.
Tankevækkende.
Vores vurdering i forbindelse med de første
internationale prøvekørsler er, at kvaliteten i en
Sorento givetvis er i orden (ellers ville KIA næppe
fortsætte med deres vante 7 års garanti også på den
nye bil), men kvalitetsoplevelsen i f.eks.
materialevalget er ikke helt som i en BMW. Man er
imidlertid tæt på. Og hvad køreegenskaber og
funktion i øvrigt angår, er man meget tæt på. |