Ifølge de tyske bilfabrikker og den tyske
mediedækning er der særlig fokus på selvkørende
biler på efterårets store motorshow i Frankfurt.
Korrekt, der er meget fokus på selvkørende biler fra
de tyske bilfabrikkers side.
Men det generelle billede, set fra undertegnedes
perspektiv, er mere et godt sammensurium af
forskellige bilmodeller, ofte med den ubestemmelige
betegnelse ”cross-over”, som den kategorisering, man
ikke mindst tager i anvendelse, når en bil
vanskeligt kan kategoriseres. Frankfurt Motor show
var kort sagt: Biler på kryds og tværs.
Her på siden er der et bredt udvalg af de mest
iøjefaldende nyheder, udvalgt helt på tværs af
tendenser og helt uden skelen til industriens
politiske interesser. Hér har den indre
bilentusiast, fået lov til at være medbestemmende…
Mere eller mindre i alfabetisk rækkefølge...
Alfa Romeo Giulia med 510 heste
Alfa Romeo har verdenspremiere på den helt nye
Giulia. Den er på ingen måde en cross-over, men
alligevel en ganske unik bil, hvor navnet kan føres
tilbage til en sportslig sedan, som fabrikken
byggede i 1978. Men hvor de fleste ville lægge ud
med en mere moderat udgave af en ny bil, har Alfa
Romeo valgt at gøre det modsatte: Alfa Romeo Giulia
med tilnavnet Quadriofoglio har verdenspremiere og
man påbegynder salget af den i Danmark næste forår –
til en pris på 1.560.000 kroner. Man får da også en
2,9 liters 6-cylindret benzinturbomotor med i købet.
Den yder ”sølle” 510 hestekræfter.
Alfa Romeo Giulia Quadriofoglio - verdenspremiere.
DS 4 og DS 4 Crossback til de krævende kunder
Citroën søstermærket, DS, har verdenspremiere på IAA.
Den nye DS 4 er en sportslig og karakterfuld sedan
til de kunder, som vægter køreglæde og en anderledes
køreoplevelse højt, og under navnet DS 4 Crossback
lanceres også en ny variant med 3 cm større
frihøjde. Begge biler er 4,28 meter lange og rummer
plads til 370 liter bagage.
DS 4 og DS 4 Crossback - verdenspremiere.
Ford Edge med plads og Focus RS med kræfter
Ford Edge er navnet på en ny stor og rummelig SUV,
der er storebror til den populære Ford Kuga. Bilen
forventes til Danmark næste år og er ikke bare stor,
men også temmelig luksuøs. Edge kommer i to 2-liters
motorudgaver – en 180 hestes udgave med 6-trins,
manuel gearkasse og en 210 hestes bi-turbo med
6-trins, automatisk PowerShift gearkasse. Begge
modeller kører mere end 17 km/l. Ford Edge er
tillige udstyret med Fords intelligente
All-Wheel-Drive teknologi som standard. Foruden Ford
Edge præsenterer Ford også den rappe Focus RS med
firehjulstræk og 350 heste under motorhjelmen.
Ford Edge
- verdenspremiere.
Ford
Focus RS - verdenspremiere.
Verdenspremiere på Hyundai i20 Active
- samt ny i40, Tuscon og WRC-bil
Hyundai i20 Active har verdenspremiere i Frankfurt.
En ”crossover-variant” af den kompakte B-segmentbil,
som forventes klar på det danske marked først i
2016. Hyundai i40 fremstår nu i et nyt antræk og på
standen i Frankfurt har Hyundai også den nye WRC
rallybil, som får sin premiere næste år.
De nye biler – bortset fra rallybilen – har alle 5
års garanti, ubegrænset af det kørte antal
kilometer.
Hyundai i20 Active - verdenspremiere
Hyundai i40 - verdenspremiere.
Hyundai Tucson - verdenspremiere.
Hyundai i20 WTC - verdenspremiere.
KIA Sorento og Optima
KIA har to store nyheder i Frankfurt: Europapremiere
på den nye
store mellemklassebil/luksusbil, KIA Optima og
verdenspremiere på den
helt nye mellemstore SUV, KIA Sportage. Sidstnævnte
minder langt hen ad vejen om den nye og større
Sorento, med det robuste frontparti. På det
europæiske marked udgør 25 procent af KIA-salget
netop Sportage. Men ikke i Danmark. Rigtig prissat
vil den også have en chance herhjemme, ikke mindst
pga. den enestående 7 års garantiordning.
KIA Sportage - verdenspremiere.
KIA Optima - Europapremiere.
Peter Schreyer: KIA og Hyundai chefdesigner. |