Den nye Honda Jazz, som lanceres i Danmark først i
oktober, er som forgængeren helt sin egen. Den er
imidlertid visuelt shinet op, hvilket mange
potentielle kunder sikkert vil sætte pris på. Og så
kører den rigtig godt.
Honda har en rig tradition for at skabe velkørende
biler og for at give ejerne en dynamisk
køreoplevelse med oveni de fine funktionelle
egenskaber, som især de seneste modelserier har budt
på. Det gælder også Honda Jazz.
Kører godt
Vi havde lejlighed til at prøvekøre Jazz’en på de
danske landeveje og i København ikke mindst, fordi
de første internationale prøvekørsler hvad den
nordeuropæiske region angik, fandt sted i Danmark,
og fik en god positiv køreoplevelse ud af det også.
Honda har arbejdet på en række områder for netop at
optimere bilens køredynamik. For det første har man
sænket det forreste krængningscenter og tilsvarende
hævet det bageste, hvorved styringen bliver mere
direkte. Man har så, for at holde krængningen i ave,
forøget krængningsstabilisatorernes tykkelse
temmelig meget. Fra en diameter på 18,23 mm er de nu
vokset til 25,4 mm. Dertil kommer, at
styreudvekslingen er sænket fra 18,1 til 14,1,
hvorved styreudslaget er blevet mindre og responsen
mere direkte.
I forening med en stivere karrosseri- og
chassisstruktur har man opnået en meget agil kørsel,
som samtidig giver endnu bedre beskyttelse i
tilfælde af kollision.
15” fælge er bedst
”Affjedringen er optimeret til 15” fælge”, oplyste
Hondas ansvarlige ingeniør, Kotaro Yamamoto, der
forstod præsentationen i København. ”Derfor er det
faktisk lidt forkert, at Jazz også sælges med 16”
fælge, men det ser jo godt ud,” tilføjede han med et
smil. Og det var præcis den oplevelse, man meget
tydeligt kunne føle på de ujævne danske veje. På
fuldstændig plan asfalt køre bilen glimrende på de
lidt større fælge med mindre affjedring i dæksiderne,
men på ujævne strækninger kunne de allermindste
ujævnheder mærkes direkte i hjulophængene. 15”
fælgene er langt at foretrække og efterlader et
meget positivt indtryk efter undertegnedes mening –
bare et hint…
Den længere akselafstand og ændringen i
krængningscentrene gør også Jazz stabil ved høj
fart. Dertil kommer, at man har reduceret
støjniveauet, så den opleves meget lydsvag, og
dermed har man virkelig fået køredynamik og
kørekomfort til at gå op i en højere enhed.
Økonomisk og levende benzinmotor
Den nye 1,3 liters i-VTEC benzinmotor, som er den
eneste, der leveres til Honda Jazz (det ændres der
dog på senere), er baseret på en fortolkning af den
såkaldte Atkinson cyklus, hvor man kunstigt gør
ekspansions-takten længere ved at lade
indsugningsventilen i forbrændingskammeret stå åben
en smule ind i kompressionstakten. Dertil anvender
man mulighederne i det variable ventilstyringssystem
(VTEC), og derved har man opnået en mere smidig,
omdrejningsvillig og brændstoføkonomisk motor, end
ved traditionelle løsninger.
Motoreffekten på 102 hestekræfter gør det muligt at
nå 100 km/t på 11,2 sekunder og man kan køre 20 km/l
(lidt kortere, hvis man køber en af
topudstyrsvarianter). Betaler man en merpris på
25.000 kroner, får man et nyudviklet trinløst
CVT-gear med i købet. Det er imidlertid blevet
europæiseret, så man manuelt via skiftepaler på
bagsiden af rattet, kan disponere over 7 trin. Lader
man gearet klare opgaven selv, spiller det så godt
sammen med motorstyringen, at benzinøkonomien
forbedres til 21,7 km/l for den mest økonomiske
variant.
Både den 6-trins manuelle transmission og
CVT-gearkassen fungerede glimrende sammen med resten
af drivlinen. Også den opgave har Honda løst rigtig
godt. Kun accelerationen kunne man måske ønske sig
var en smule hurtigere – men det skyldes alene, at
bilen kører så godt.
Sikkerhedssystemer og udstyr
Den nye Honda Jazz tilbyder en række
sikkerhedssystemer, herunder er City Brake Active
standard i alle modelvarianter. Sikkerhedspakken
”ADAS” er inkluderet i alle versioner over
basisudgaven ”Trend” og koster 15.000 kroner. Det
inkluderer bl.a. Front kollisionsadvarsel,
Skiltegenkendelse, Vognbaneassistent og intelligent
hastighedsbegrænser (læser og reagerer også på
trafikskilte og automatisk nedblænding).
For 10.000 kroner oven i Comfort udstyrsmodellerne
med ADAS følger der også en 7” skærm med navigation
med i købet. Skærmen indgår i det nye, rolige og
elegante interiør, men ser lidt alternativ ud, fordi
det nærmest minder om et plastfolie, af den slags,
der er påklæbet f.eks. en mobiltelefon for at
beskytte skærmen mod ridser inden købet. Men nej,
der er ikke et folie, man kan trække af… Systemet
giver mulighed for Mirror Link, det kører på
Android, navigationen er fra Garmin (med 5 års
gratis opdatering inkluderet) og kan også tilsluttes
en mobil router med Wi-Fi. |