| 
							Den nye Honda Jazz, som lanceres i Danmark først i 
							oktober, er som forgængeren helt sin egen. Den er 
							imidlertid visuelt shinet op, hvilket mange 
							potentielle kunder sikkert vil sætte pris på. Og så 
							kører den rigtig godt. 
							  
							Honda har en rig tradition for at skabe velkørende 
							biler og for at give ejerne en dynamisk 
							køreoplevelse med oveni de fine funktionelle 
							egenskaber, som især de seneste modelserier har budt 
							på. Det gælder også Honda Jazz. 
							  
							Kører godt 
							Vi havde lejlighed til at prøvekøre Jazz’en på de 
							danske landeveje og i København ikke mindst, fordi 
							de første internationale prøvekørsler hvad den 
							nordeuropæiske region angik, fandt sted i Danmark, 
							og fik en god positiv køreoplevelse ud af det også. 
							  
							Honda har arbejdet på en række områder for netop at 
							optimere bilens køredynamik. For det første har man 
							sænket det forreste krængningscenter og tilsvarende 
							hævet det bageste, hvorved styringen bliver mere 
							direkte. Man har så, for at holde krængningen i ave, 
							forøget krængningsstabilisatorernes tykkelse 
							temmelig meget. Fra en diameter på 18,23 mm er de nu 
							vokset til 25,4 mm. Dertil kommer, at 
							styreudvekslingen er sænket fra 18,1 til 14,1, 
							hvorved styreudslaget er blevet mindre og responsen 
							mere direkte. 
							  
							I forening med en stivere karrosseri- og 
							chassisstruktur har man opnået en meget agil kørsel, 
							som samtidig giver endnu bedre beskyttelse i 
							tilfælde af kollision. 
							  
							15” fælge er bedst 
							”Affjedringen er optimeret til 15” fælge”, oplyste 
							Hondas ansvarlige ingeniør, Kotaro Yamamoto, der 
							forstod præsentationen i København. ”Derfor er det 
							faktisk lidt forkert, at Jazz også sælges med 16” 
							fælge, men det ser jo godt ud,” tilføjede han med et 
							smil. Og det var præcis den oplevelse, man meget 
							tydeligt kunne føle på de ujævne danske veje. På 
							fuldstændig plan asfalt køre bilen glimrende på de 
							lidt større fælge med mindre affjedring i dæksiderne, 
							men på ujævne strækninger kunne de allermindste 
							ujævnheder mærkes direkte i hjulophængene. 15” 
							fælgene er langt at foretrække og efterlader et 
							meget positivt indtryk efter undertegnedes mening – 
							bare et hint… 
 
							
							 
 
							Den længere akselafstand og ændringen i 
							krængningscentrene gør også Jazz stabil ved høj 
							fart. Dertil kommer, at man har reduceret 
							støjniveauet, så den opleves meget lydsvag, og 
							dermed har man virkelig fået køredynamik og 
							kørekomfort til at gå op i en højere enhed. 
							  
							Økonomisk og levende benzinmotor 
							Den nye 1,3 liters i-VTEC benzinmotor, som er den 
							eneste, der leveres til Honda Jazz (det ændres der 
							dog på senere), er baseret på en fortolkning af den 
							såkaldte Atkinson cyklus, hvor man kunstigt gør 
							ekspansions-takten længere ved at lade 
							indsugningsventilen i forbrændingskammeret stå åben 
							en smule ind i kompressionstakten. Dertil anvender 
							man mulighederne i det variable ventilstyringssystem 
							(VTEC), og derved har man opnået en mere smidig, 
							omdrejningsvillig og brændstoføkonomisk motor, end 
							ved traditionelle løsninger. 
 
							
							 
 
							Motoreffekten på 102 hestekræfter gør det muligt at 
							nå 100 km/t på 11,2 sekunder og man kan køre 20 km/l 
							(lidt kortere, hvis man køber en af 
							topudstyrsvarianter). Betaler man en merpris på 
							25.000 kroner, får man et nyudviklet trinløst 
							CVT-gear med i købet. Det er imidlertid blevet 
							europæiseret, så man manuelt via skiftepaler på 
							bagsiden af rattet, kan disponere over 7 trin. Lader 
							man gearet klare opgaven selv, spiller det så godt 
							sammen med motorstyringen, at benzinøkonomien 
							forbedres til 21,7 km/l for den mest økonomiske 
							variant. 
							  
							Både den 6-trins manuelle transmission og 
							CVT-gearkassen fungerede glimrende sammen med resten 
							af drivlinen. Også den opgave har Honda løst rigtig 
							godt. Kun accelerationen kunne man måske ønske sig 
							var en smule hurtigere – men det skyldes alene, at 
							bilen kører så godt. 
 
							
							 
 
							Sikkerhedssystemer og udstyr 
							Den nye Honda Jazz tilbyder en række 
							sikkerhedssystemer, herunder er City Brake Active 
							standard i alle modelvarianter. Sikkerhedspakken 
							”ADAS” er inkluderet i alle versioner over 
							basisudgaven ”Trend” og koster 15.000 kroner. Det 
							inkluderer bl.a. Front kollisionsadvarsel, 
							Skiltegenkendelse, Vognbaneassistent og intelligent 
							hastighedsbegrænser (læser og reagerer også på 
							trafikskilte og automatisk nedblænding). 
							  
							For 10.000 kroner oven i Comfort udstyrsmodellerne 
							med ADAS følger der også en 7” skærm med navigation 
							med i købet. Skærmen indgår i det nye, rolige og 
							elegante interiør, men ser lidt alternativ ud, fordi 
							det nærmest minder om et plastfolie, af den slags, 
							der er påklæbet f.eks. en mobiltelefon for at 
							beskytte skærmen mod ridser inden købet. Men nej, 
							der er ikke et folie, man kan trække af… Systemet 
							giver mulighed for Mirror Link, det kører på 
							Android, navigationen er fra Garmin (med 5 års 
							gratis opdatering inkluderet) og kan også tilsluttes 
							en mobil router med Wi-Fi. |