- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive:

Honda Jazz - det spiller bare…


Af Søren Clauding - 3. september 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den er rummelig som en Mercedes S-klasse, den kører bedre end forgængeren og sikkerheden er i top. Populært sagt kan man sige, at det spiller bare for den nye Honda Jazz, hvor de første internationale testkørsler for den nordeuropæiske regions vedkommende var henlagt til København.

 

Bilen lanceres i Danmark i begyndelsen af oktober – man skal ikke lade sig snyde af, at et par af de modeller, der var til rådighed i København var dansk indregistrerede. Men man vil kunne se dem i ny og næ, hvis man har taget det skarpe øje med.

 

Opstrammet men genkendelig

Og det skal man, for den nye Jazz har medtaget mange af forgængerens visuelle elementer. Kender man en Honda Jazz, vil man fortsat kunne genkende den, til trods for at den har undergået en lang række fornyelser.

 

Visuelt er den gevaldigt strammet op. Den er også blevet næsten 10 cm længere end forgængeren – og det betyder meget, når den blot er 4 meter lang. Silhuetten genkendes men Honda-ansigtet er frisket op over de senere år, det gælder også Jazz, det er blevet noget mere skarpt i sit udtryk. Men nogen revolution er der ikke tale om.

 

Det sker under lakken

Går man under lakken på den nye bil, er tingene mere markante. En helt ny undervogn, en ny undervognsgeometri, platform og et nyt chassis understøtter det nye karrosseri. Og prikken over i’et er en ny Honda i-VTEC benzinmotor, der er en helt igennem god oplevelse.

 

Dertil kommer muligheden for at tilkøbe et CVT-gear med 7-trins simulering, så man kan skifte gear efter eget for godt befindende. Det særlige ved den mulighed er, at CVT-gearet arbejder så godt sammen med motoren, at det officielle forbrugstal er 1,7 km/l bedre med automatgearet end med den 6-trins manuelle gearkasse, som Honda Jazz har i sin basisversion.

 

Magi-konceptet bevaret

Og så har Honda bevaret det geniale sædesystem, de ”magiske sæder”. Heldigvis er der ikke tale om magi, men derimod et gennemtænkt koncept, som er så gennemtænkt, at ingen andre kan kopiere det så længe Honda har patent på, ikke sæderne, men derimod benzintankens placering, som muliggør den enestående løsning.

 

Ofte ligger benzintanken i en bil under bagsæderne eller i hvert fald i den region. I Jazz’en og det gælder bl.a. også Honda Civic, ligger benzintanken under forsæderne. Derved opstår der et hulrum under de bageste siddepladser. De hviler så fortil på en bøjle, som bl.a. har den fordel, at man kan sætte fødderne bagud, ind under siddepladsen, når man sidder på bagsædet og derved kan man ændre siddeposition i højere grad end på bagsædet i andre biler (det er herligt på længere ture).

 

Teatersæder

Og så kan bøjlen bruges til at fastgøre sæderne, når siddepladsen klappes op ligesom et teater eller biografsæde. Når sæderne – de er naturligvis asymmetrisk delelige – er klappet op, er begrebet bagageplads pludselig defineret på en anderledes måde, fordi man kan have høje ting stående på højkant, et stort fladskærms-TV, maleri, potteplante osv., hvilket behov, man nu måtte have.

 

Systemet har yderligere den fordel, at når bagsæderyglænene foldes fremover, glider siddepladserne ned i hulrummet og efterlader et helt plant bagagerumsgulv. Det kan være praktisk, hvis man skal transportere større genstande som f.eks. et køleskab eller en vaskemaskine. Fantasien får dermed nye muligheder.

 

Endnu mere kabineplads

Og man må ikke glemme, at det hele foregår indenfor blot 4 meters længde. Det er det, der især synliggør det geniale ved den kabineindretning. Og det er bevaret i den nye Jazz – der er blot blevet endnu mere plads i kabinen. Bagagekapaciteten er 354 liter, den øges til 897 liter, når bagsæderne foldes ned – og benpladsen på bagsædet er helt i særklasse. Ingen af konkurrenterne kommer blot i nærheden af Jazzen.

 

Konkurrenterne??? Tja, biler kategoriseres normalt i de såkaldte segmenter og umiddelbart i kraft af sin længde hører Honda Jazz til i B-segmentet. Men den er en bil, der er vanskelig at kategorisere, fordi indretningen også har med kategoriseringen at gøre og dér kan den nærmest sammenlignes med en C-segment bil. Måske er den en slags B-MPV, eller: Måske er den blot helt sin egen.

 

Prisfilosofien

Det er den også, hvad prissætningen angår. Hvor mange konkurrenter sælger B-segment biler til priser på 110-120.000 kroner, koster den nye Jazz mindst 150.000 kroner. Men den har da også to døre i hver side, en kraftig motor på 102 hestekræfter, sin unikke indretning og et omfattende basisudstyr. Det skal nok gøre den til en salgssucces.


Link til importøren


Læs også: Ny Honda Jazz er helt sin egen >>>

 

Andre Honda prøvekørsler – find dem hér >>>


Klik på billedet og tag med på en tur i den helt nye Honda Jazz.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 

 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt