- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Honda HR-V

CR-V: Rekreation på højere niveau


Af Søren Clauding – 2. juli 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Til september gør en ny spiller på crossover markedet comeback. Det er Honda, der efter 10 år uden en ”HR-V” på programmet, relancerer bilen, som rammer lige ind i kernen på den biltype, som Honda i sin tid selv måtte finde på et navn til. Modelbetegnelsen “HR-V” står for Hybrid Recreation Vehicle, hvor begrebet ”hybrid” intet har med drivlinen at gøre, men derimod betegner en bil-hybrid, hvor flere forskellige biltyper er smeltet sammen – og så med stor vægt lagt på det rekreative, som man vel i den moderne verden kan ramme ind i begrebet ”aktiv livsstil”.

 

Det er vigtigt at forstå, hvad meningen er med den nye HR-V. Ikke bare fordi navnet uden forklaring er fuldstændig intetsigende, men også fordi bilen byder på så mange elementer, at det kan være noget af en udfordring at overskue det hele i forbindelse med et bilkøb. Det kan vi heller ikke her, men de første internationale prøvekørsler, som fandt sted i Portugal på både snoede bjergveje og hurtige motorveje omkring Lissabon, gav en god indsigt i de vigtigste faktorer.

 

To motorer – tre udstyrsvarianter

Overordnet set er det egentlig ret let: Der kan vælges mellem en benzinmotor på 130 hestekræfter og en diesel på 120 hk. Der er tre udstyrsniveauer og der kan for 25.000 kroner tilkøbes automatgear af CVT typen, men kun til benzinvarianten. Lidt af merudgiften tjener man siden ind igen, fordi Honda HR-V med CVT gear er 6-7 procent mere benzinøkonomisk end med 6-trins manuelt gear. Hvilket bl.a. hænger sammen med, at den computer, der styrer CVT-gearkassen, og i princippet af hensyn til europæiske bilkøbere skifter i 7 trin (selvom CVT gearet er trinløst), er så dygtig, at den optimerer tidspunktet for hvert gearskift, så det bliver optimalt med henblik på benzinøkonomien.

 

Den nye 1,5 liters benzinmotor producerer sine kræfter uden brug af turbolader, hvilket gør det lettere i praksis at opnå forbrugstallet på 17,9 km/l (19,2 km/l med CVT-gear) – et pænt tal for en bil, der er lidt højere og mere højbenet end almindelige flade personbiler.

 

Smidige motorer

Benzinmotoren opleves som forbavsende smidig, rimelig støj- og vibrationssvag og rigtig godt tilpasset HR-V’ens kørefærdigheder. Det samme kan i øvrigt siges om dieselmotoren (som også findes i Civic og CR-V), så hvad det angår, er man stort set ens stillet, uanset hvilken motor, man forelsker sig i.

 

Hvis økonomien skal afgøre motorvalget, skal man dog være opmærksom på, at dieselmodellen koster 25.000 kroner mere end benzinvarianten og siden er ejerafgiften også højere. Det ligger derfor ikke lige for, at vælge diesel frem for benzin og hos Honda i Danmark forventer man da også, at det er benzinbilen, der vil blive solgt flest af.

 

Kører godt

Køreegenskaberne er kendetegnet ved en god affjedringskomfort, forbavsende lidt krængning og stor stabilitet ved motorvejsfart. HR-V støjer ikke meget, men udgaverne med 16” alufælge er at fortrække fremfor 17” fælgene, der følger med i topudstyrsudgaven, Executive, hvis man gerne vil have de små ujævnheder i asfalten bedre absorberet.

 

Styrepræcisionen er glimrende, stabiliteten god, hvorimod sidevindsfølsomheden ikke kunne opleves, simpelthen fordi det helt usædvanligt ikke blæste i området under prøvekørslerne. Honda inkluderer det, man kalder AHA manøvreringsassistent, som andre kalder torque vectoring. Hér bremses det forhjul med mindst vejgreb – typisk det indvendige i en kurve – ned og flere kræfter overføres til hjulet med mest vejgreb.

 

Både benzin- og dieselmotoren giver gode fartpræstationer – 0-100 km/t på 10,2 sekunder på benzin og 10 sekunder rent på diesel. Med CVT gearet (og benzinmotoren) klares opgaven på 10,8 sekunder, og den manuelle udgave køre da også lidt hurtigere på toppen (195 km/t) end CVT-versionen.

 

Rummelig trods coupé form

Honda HR-V måler 4,30 meter. Indenfor de rammer har man opnået et bagagerum på ikke mindre end 470 liter, stort og regulært med en imponerende åbning på 90 cm i højden og 118 cm i bredden. Når man folder det asymmetrisk delelige bagsæderyglæn ned, opnår man en længde på 1,85 meter, oven i købet et helt plant bagagerumsgulv og da har man godt halvanden kubikmeter til sin rådighed.

 

Sidstnævnte tal kunne endda være endnu større, men er ikke blevet det på grund af ønsket om at give HR-V en vis coupéagtig form. Taglinjen er ganske enkelt ført nedad ude bagtil. Det har ikke kun en visuel effekt, men påvirker også aerodynamikken. Men så har man fleksibiliteten i kraft af de magiske sæder, der kan slås op som teatersæder. Folder man ryglænet ned på forreste passagersæde kan man have genstande på op til 2,445 meter i kabinen.

 

Coupé i kabinen

Coupé-tankegangen går igen flere steder, bl.a. i centerkonsollen, som er placeret højt. Det har givet mulighed for også at montere en kort, rørformet gearstang, nærmest som i en sportsvogn eller rallybil. Da gearskiftet er meget præcist, øger det følelsen af at have tjek på tingene.

 

Cockpittet er på mange måder traditionelt, men på mange måder også anderledes. Designet er rustikt med et kraftigt SUV-snit og elegante løsninger som speedometer med tal, linjer og viser i tre niveauer, som giver en fin 3D virkning (og står i kontrast til de løsninger, hvor mekaniske viserinstrumenter er erstattet med skærmbilleder af viserinstrumenter). Instrument-ringene medvirke til at indikere, hvorvidt der køres økonomisk eller ej – ved at skifte farve. Materialeoplevelsen er god og overskueligheden glimrende.



Udstyret

Udstyret er en stor del af en Honda HR-V. I basisversionen ”Comfort” har man en 5” skærm i midterkonsollen, i de højere udstyrsvarianter ”Elegance” og ”Executive” er 5” skærmen erstattet af en let læselig på 7”. Alle HR-V, altså også basisudgaven, har alufælge som standard. 16” som basis og 17” på topmodellen med Executive udstyr. De 17” kræver imidlertid dæk med mindre affjedring i dæksiderne og derved mærkes små ujævnheder mere direkte gennem hjulophængene.

 

Merprisen for topudstyret i forhold til basisudstyret er 90.000 kroner og for de penge får man foruden sikkerhedspakken bl.a. ”Keyless go” (dvs. indstigning og start blot man har nøglen på sig), panoramasoltag (som kan åbnes), Xenon forlygter og læderindtræk. De penge er rigtig godt givet ud.

 

Sikkerhedsudstyr

Med den nye HR-V følger også en række af Hondas nye sikkerhedssystemer, herunder City Brake Active (automatisk nedbremsning, hvis en kollision truer, fra hastigheder op til 32 km/t). I alle varianter højere end Comfort er sikkerhedspakken ”ADAS” standard. Den omfatter frontalkollisionsadvarsel, vognbaneassistent, automatisk fjernlyssystem og ikke mindst skiltegenkendelse, der samarbejder med fartpiloten og –begrænseren.

 

Sidstnævnte betyder i praksis, at fartbegrænseren holder hastigheden under tallet på det sidst aflæste fartbegrænsningsskilt. Det fungerer glimrende og vil utvivlsomt hjælpe til at undgå fartbøder. På de portugisiske veje led systemet dog under, at man ofte i Portugal opsætter et skilt, som indikerer fartbegrænsning, og siden glemmer et ophævningsskilt. Så skal man manuelt via knapper på rattet deaktivere systemet.

 

I øvrigt er 8 airbags standard og Honda forventer da også 5 stjerner i EuroNCAP.


 

Andre Honda prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også: Stærkt comeback i crossover klassen


Klik på billedet og tag med på en køretur i den nye Honda HR-V.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 

 

1,5 liters VTEC benzinmotoren på 130 hk er helt ny.


Hurtige fakta om ny Honda HR-V


Introduktion i Danmark: 1. oktober 2015

 

Listepriser:

1,5 i-VTEC Benzinmotor:

Comfort: kr. 259.000.

Elegance ADAS: kr. 299.000.

Elegance ADAS Connect Plus (ink. Garmin navigation): + kr. 10.000.

Executive: kr. 349.000.

CVT automatgear: +kr. 25.000.

 

1,6 i-DTEC Turbo-diesel:

Comfort: kr. 284.000.

Elegance ADAS: 324.000.

Elegance ADAS Connect Plus (ink. Garmin navigation): + kr. 10.000.

Executive: kr. 374.000.

 

Specifikationer, 1,5 i-VTEC (med 16” fælge):

4 cyl., 1,5 ltr., 130 hk. 155 Nm/4600 omdr./min. 6 M/T. 0-100 km/t: 10,2 sekunder. Tophastighed: 195 km/t. Benzinøkonomi: 17,9 km/l.

Med CVT gear:

0-100 km/t: 10,8 sekunder. Tophastighed: 189 km/t. Benzinøkonomi: 19,2 km/l.

Diesel:

4 cyl. 1,6 ltr. 120 hk. 300 Nm/2000 omdr./min. 6 M/T. 0-100 km/t: 10,0 sekunder. Tophastighed: 192 km/t. Brændstoføkonomi: 25 km/l.

 

Længde: 4,3 meter

Bagagekapacitet: 470/1533 ltr.

Anhænger: 1000 kg (Benzin), 1400 kg (diesel)


Link til importøren


Alufælge er standard på enhver Honda HR-V. 16" fælgene ovenfor, monteret på den lidt mere næsetunge dieselversion giver en roligere og mere komfortabel kørsel end 17" fælgene med tilhørende lavprofildæk, monteret på benzinudgaven nedenfor.

 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt