Man kan diskutere længe og indgående, hvem der
opfandt crossover begrebet. Men et faktum er det, at
Honda tilbage i 1990’erne var forud for deres tid
med HR-V modellen, der i det store hele svarer til
det, man i dag kalder en crossover.
At det i dag er
Nissan, der i den grad har sat sig på markedet for
den type af biler med Qashqai modellen, er til
gengæld uomtvisteligt. Derfor er det naturligt nok
også Nissans succes model, man læner sig op ad, når
man gør comeback i en bilkategori, som er i stor
fremgang både i Danmark og i Europa, klassen for de
kompakte SUV’er eller slet og ret crossovere.
Honda anvender crossover betegnelsen, men den
japanske fabrik er gået dybere i definitionen, for
at være sikker på at ramme plet, når man til
efteråret introducerer den helt nye HR-V, en
bilmodel, Honda tog ud af produktion i 2005 og som
siden ikke har eksisteret i fabrikkens modelpalet.
Bil til de unge
Man besluttede sig for, at skabe en personlig coupé,
en i enhver sammenhæng sikker SUV og samtidig skulle
den have en høj grad af funktionalitet, som var den
en såkaldt MPV. Og det hele skulle kapsles ind på
ydre mål, der i forhold til konkurrenterne var fuldt
konkurrencedygtige.
Man fandt endvidere ud af, at køberne til sådan en
bil fortrinsvis var unge enlige og unge familier.
Det satte ikke mindst rammer for designet. Men også
den omstændighed, at moderne unge mennesker stiller
store krav, var man meget bevidst om. Der blev sat
ord på målgruppen som ”aktiv”, ”intelligent”,
”smart” og ”begære + ønske”, sagt på en anden måde:
en meget bevidst og ung kundegruppe.
Magisk comeback
Det er ambitiøst er gå sådan til værks, men når man
ser resultatet, forstår man effekten deraf, og
selvom Honda næppe stjæler hele markedet for den
type biler – for i virkelighedens verden spiller
også mange andre forhold ind bag et bilvalg – så er
udgangspunktet sat for et succesrigt comeback i den
bilkategori, som fabrikken, måske en smule forud for
sin tid, var med til at etablere.
Foruden tankerne tænkt er udgangspunktet også unikt.
Hondas enestående såkaldte magiske sæder passer
perfekt til det koncept, der ligger bag HR-V.
Konceptet har været kendt gennem en årrække fra
Civic og Jazz modellerne og indebærer bl.a., at
siddefladen på bagsæderne kan foldes op ligesom et
teatersæde. Det giver en helt anderledes form for
pladsudnyttelse og siddekomforten på bagsædet er
også anderledes, fordi siddepladsen hviler på en
bøjle og frigør god plads til fødderne under sædet.
Det er bekvemt på længere køreture. Desuden glider
siddefladen ned imod vognbunden, når
bagsæderyglænene lægges ned, hvorved
bagagerumsgulvet bliver helt plant
Unikt patent
Hemmeligheden ligger i, at bilens brændstoftank er
placeret under forsæderne. Det var Honda ene om på
et tidspunkt, hvor alle andre placerede tankene
under bagsæderne, fabrikken tog verdensomspændende
patent på placeringen og derfor er Honda i praksis
også den eneste producent, som kan praktisere den
særlige bagsædekonstruktion. Det er ofte en
udslagsgivende faktor, når en kunde skal vælge
mellem en Honda eller en af konkurrenterne i den
nuværende modelrække, fastslår man hos Honda og med
HR-V får netop den konstruktion endnu større
betydning.
Den nye HR-V er optimeret i snart sagt enhver
sammenhæng, sammenlignet ikke mindst med Nissan
Qashqai, den er en smule kortere, lidt mere
rummelig, den har de magiske sæder og mulighed for
at lægge ryglænet på forsædet i passagersiden helt
ned, så man kan transportere f.eks. et surfbræt inde
i bilen. Bilens fleksibilitet er hos aktive unge
mennesker formentlig en afgørende købsfaktor, men
de øvrige egenskaber såvel som et appellerende
design har også stor betydning og så spiller prisen
også ind.
Hvad det sidstnævnte angår, er Honda allerede nu
klar med priserne på den nye HR-V. Billigst er
basisudgaven ”Comfort” med en helt nyudviklet 1,5
liters benzinmotor til 259.000 kroner. Det er i sig
selv en skarp pris, men bemærk måske især
topudstyrsudgaven Executive, som godt nok er 90.000
kroner dyrere, men som byder på exceptionelt meget
udstyr for merprisen.
Link til
importøren
|