- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Honda HR-V

Stærkt comeback i crossover klassen


Af Søren Clauding – 2. juli 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Man kan diskutere længe og indgående, hvem der opfandt crossover begrebet. Men et faktum er det, at Honda tilbage i 1990’erne var forud for deres tid med HR-V modellen, der i det store hele svarer til det, man i dag kalder en crossover.

 

At det i dag er Nissan, der i den grad har sat sig på markedet for den type af biler med Qashqai modellen, er til gengæld uomtvisteligt. Derfor er det naturligt nok også Nissans succes model, man læner sig op ad, når man gør comeback i en bilkategori, som er i stor fremgang både i Danmark og i Europa, klassen for de kompakte SUV’er eller slet og ret crossovere.

 

Honda anvender crossover betegnelsen, men den japanske fabrik er gået dybere i definitionen, for at være sikker på at ramme plet, når man til efteråret introducerer den helt nye HR-V, en bilmodel, Honda tog ud af produktion i 2005 og som siden ikke har eksisteret i fabrikkens modelpalet.

 

Bil til de unge

Man besluttede sig for, at skabe en personlig coupé, en i enhver sammenhæng sikker SUV og samtidig skulle den have en høj grad af funktionalitet, som var den en såkaldt MPV. Og det hele skulle kapsles ind på ydre mål, der i forhold til konkurrenterne var fuldt konkurrencedygtige.

 

Man fandt endvidere ud af, at køberne til sådan en bil fortrinsvis var unge enlige og unge familier. Det satte ikke mindst rammer for designet. Men også den omstændighed, at moderne unge mennesker stiller store krav, var man meget bevidst om. Der blev sat ord på målgruppen som ”aktiv”, ”intelligent”, ”smart” og ”begære + ønske”, sagt på en anden måde: en meget bevidst og ung kundegruppe.

 

Magisk comeback

Det er ambitiøst er gå sådan til værks, men når man ser resultatet, forstår man effekten deraf, og selvom Honda næppe stjæler hele markedet for den type biler – for i virkelighedens verden spiller også mange andre forhold ind bag et bilvalg – så er udgangspunktet sat for et succesrigt comeback i den bilkategori, som fabrikken, måske en smule forud for sin tid, var med til at etablere.

 

Foruden tankerne tænkt er udgangspunktet også unikt. Hondas enestående såkaldte magiske sæder passer perfekt til det koncept, der ligger bag HR-V. Konceptet har været kendt gennem en årrække fra Civic og Jazz modellerne og indebærer bl.a., at siddefladen på bagsæderne kan foldes op ligesom et teatersæde. Det giver en helt anderledes form for pladsudnyttelse og siddekomforten på bagsædet er også anderledes, fordi siddepladsen hviler på en bøjle og frigør god plads til fødderne under sædet. Det er bekvemt på længere køreture. Desuden glider siddefladen ned imod vognbunden, når bagsæderyglænene lægges ned, hvorved bagagerumsgulvet bliver helt plant

 

Unikt patent

Hemmeligheden ligger i, at bilens brændstoftank er placeret under forsæderne. Det var Honda ene om på et tidspunkt, hvor alle andre placerede tankene under bagsæderne, fabrikken tog verdensomspændende patent på placeringen og derfor er Honda i praksis også den eneste producent, som kan praktisere den særlige bagsædekonstruktion. Det er ofte en udslagsgivende faktor, når en kunde skal vælge mellem en Honda eller en af konkurrenterne i den nuværende modelrække, fastslår man hos Honda og med HR-V får netop den konstruktion endnu større betydning.

 

Den nye HR-V er optimeret i snart sagt enhver sammenhæng, sammenlignet ikke mindst med Nissan Qashqai, den er en smule kortere, lidt mere rummelig, den har de magiske sæder og mulighed for at lægge ryglænet på forsædet i passagersiden helt ned, så man kan transportere f.eks. et surfbræt inde i bilen. Bilens fleksibilitet er hos aktive unge mennesker formentlig en afgørende købsfaktor,  men de øvrige egenskaber såvel som et appellerende design har også stor betydning og så spiller prisen også ind.

 

Hvad det sidstnævnte angår, er Honda allerede nu klar med priserne på den nye HR-V. Billigst er basisudgaven ”Comfort” med en helt nyudviklet 1,5 liters benzinmotor til 259.000 kroner. Det er i sig selv en skarp pris, men bemærk måske især topudstyrsudgaven Executive, som godt nok er 90.000 kroner dyrere, men som byder på exceptionelt meget udstyr for merprisen.


Link til importøren


Andre Honda prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også: HR-V: Rekreation på højere niveau >>>


Klik på billedet og tag med på en køretur i den nye Honda HR-V.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt