Ford GT
Ford præsenterer den lynhurtige Ford GT frembragt i
kulfiber, aluminium og andre letvægtslegeringer,
drevet af en voldsom V6 EcoBoost center-motor med
over 600 hestekræfter, parret med en syv-trins
dobbeltkoblings-gearkasse. De tider, hvor kræfter
var dobbeltkoblings gearkassernes mareridt, er
øjensynlig for længst gået i glemmebogen. Den lave
dråbeform reducerer luftmodstand og optimerer den
helt nødvendige downforce. Undervognen inkluderer
aktiv, racerbils stødstangs-affjedring, med mulighed
for højdejustering samt karbon-keramiske bremser.
Ford Focus RS
Mens der kun vil blive bygget et begrænset antal af
Ford GT, er Ford Focus RS noget mere tilgængelig.
Den byder på en række nye features og teknologier,
heriblandt Ford Performance firehjulstræk med
Dynamic Torque Vectoring, ventilerede sports-bremser
fra Brembo og en special-kalibreret 2,3 liters
EcoBoost motor, som yder mere end 320 hk. For første
gang giver den nye RS’er også mulighed for
forskellige køreindstillinger – ”Normal”, ”Sport”,
”Track” eller "Drift" for maksimal køreglæde under
forskellige forhold, ligesom Launch Control
automatisk sætter chassis og motor op til optimal
acceleration.
To gange Porsche
Porsche har to verdenspremierer i Genève: 911 GT3 RS
og ikke mindst Cayman GT4.
Porsche 911 GT3 RS er drevet af en fire-liters
sekscylindret benzinmotor, der kan præstere 500 hk
og et drejningsmoment på 480 Nm, kombineret med en
specialudviklet 7-trins PDK transmission. Motoren,
som har den største slagvolumen og er den mest
kraftfulde motor uden trykladning i 911 familien,
får GT3 RS’en op på 100 km/t på 3,3 sekunder og de
200 km/t nås på 10,9 sekunder. Brændstoføkonomien er
angivet til 7,9 km/l. 911 GT3 RS er et regulær
letvægtsdesign. For første gang er taget f.eks.
fremstillet af magnesium, kulfiber bruges til
motoren og bagagerumsklap, og andre lette
komponenter er lavet af alternative materialer.
Porsche Cayman GT4
Set i lyset af, at en GT3 RS vil koste små 4
millioner kroner med danske nummerplader, er en
Porsche Cayman GT4 noget mere tilgængelig. Det er
første gang, Porsche introducerer en GT sportsvogn
baseret på Cayman, som har komponenter fra 911 GT3.
Cayman GT4 er drevet af en 3,8-liters 6 cylindret
boxermotor med op til 385 hk, der udspringer af 911
Carrera S motoren. Kraften overføres fra en
seks-trins manuel gearkasse med dynamiske ophæng.
Cayman GT4 accelererer fra nul til 100 km/t på 4,4
sekunder og tophastigheden er 295 km/t. Bilens
brændstofforbrug er 9,7 km/l. Undervognen, som er
sænket med 30 mm, samt det veldimensionerede
bremsesystem består næsten udelukkende af
komponenter fra 911 GT3. Modellen kan allerede
bestilles nu, og lander siden hos forhandlerne e
begyndelsen af maj. Listeprisen på Cayman GT4 på
danske nummerplader er 1.799.967 kroner.
Cayman GT i forgrunden og GT3 RS i baggrunden.
Jaguar F-Type med firehjulstræk og luft omkring
ørene
I Genève viser Jaguar den firehjulstrukne såkaldt
Torque on Demand udgave af F-Type uden tag. Coupé
udgaven blev præsenteret for kort tid siden og den
findes nu også som cabriolet eller roadster, bør man
vel nærmere kalde den. 0-100 km/t håndteres på 4
sekunder ved hjælp af firehjulstrækket og de 550
hestekræfter, den kompressor-hjulpede V8 kan
præstere.
Alfa Romeo 4C cabriolet
Alfa Romeos smukke sportsvogn, 4C, er nu præsenteret
også som cabriolet. Prisen på 1,5 millioner betyder
nok, at den ikke kommer til at dominere gadebilledet
i Danmark. På den anden side importøren allerede
solgt 3 eksemplarer af 4C, så man kan ramle ind i
den, hvis man er heldig. 18” forhjul, 19” baghjul,
men kun 257 hestekræfter under motorhjelmen. Men da
det vævre køretøj kan nå 100 km/t på 4,5 sekunder,
er effekttallet jo næsten ligegyldigt.
Nissan 370Z nismo
Nissan benytter naturligvis Genève Motor Show til
præsentation af Nissan 370Z i den særlige nismo
udgave med over 344 hestekræfter og et fedt design.
Med sig har den ambitiøse japanske bilproducent også
den nye Le Mans LMP1 racer, der om blot tre måneder
skal forsøge at udkonkurrere Audi, Toyota og Porsche
i verdens mest berømte motorløb, 24-timers Le Mans.
Vi kunne gætte på at modellen på billedet følger med
til Le Mans for at sætte konkurrenternes
koncentrationsevne under pres.
Nissan nismo 370Z.
Nissans nismo LMP1 Le Mans debutant deler baglygter
med 370Z nismo,
Peugeot GT Line
Ligeledes har Peugeot skabt en GT Line på basis af
deres rappe GT modeller. Det betyder i praksis, at
man får de smarte GT-designs uden nødvendigvis at
skulle betale for kraftige motorer på 200
hestekræfter og derover. 208, 308, 308 SW, 508 SW og
RCZ vil kunne leveres i GT Line styling.
|