- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ford GT - Klik på billederne og se dem større


2015 Genève Motor Show:

Sport og hestekræfter skaber opmærksomhed


Af Søren Clauding – 5. marts 2015


Der kæmpes om opmærksomheden ved hjælp af sportsligt udseende og masser af hestekræfter hos mange af bilfabrikkerne, og ikke mindst Ford og Honda fører sig frem i den henseende. Porsche har ikke færre end to verdenspremierer. Men mindre kan også gøre det og KIA såvel som Peugeot lancerer nye GT-udstyrs linjer, der gør bilerne mere fancy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ford GT

Ford præsenterer den lynhurtige Ford GT frembragt i kulfiber, aluminium og andre letvægtslegeringer, drevet af en voldsom V6 EcoBoost center-motor med over 600 hestekræfter, parret med en syv-trins dobbeltkoblings-gearkasse. De tider, hvor kræfter var dobbeltkoblings gearkassernes mareridt, er øjensynlig for længst gået i glemmebogen. Den lave dråbeform reducerer luftmodstand og optimerer den helt nødvendige downforce. Undervognen inkluderer aktiv, racerbils stødstangs-affjedring, med mulighed for højdejustering samt karbon-keramiske bremser.

 

Ford Focus RS

Mens der kun vil blive bygget et begrænset antal af Ford GT, er Ford Focus RS noget mere tilgængelig. Den byder på en række nye features og teknologier, heriblandt Ford Performance firehjulstræk med Dynamic Torque Vectoring, ventilerede sports-bremser fra Brembo og en special-kalibreret 2,3 liters EcoBoost motor, som yder mere end 320 hk. For første gang giver den nye RS’er også mulighed for forskellige køreindstillinger – ”Normal”, ”Sport”, ”Track” eller "Drift" for maksimal køreglæde under forskellige forhold, ligesom Launch Control automatisk sætter chassis og motor op til optimal acceleration.


To gange Porsche

Porsche har to verdenspremierer i Genève: 911 GT3 RS og ikke mindst Cayman GT4.

 

Porsche 911 GT3 RS er drevet af en fire-liters sekscylindret benzinmotor, der kan præstere 500 hk og et drejningsmoment på 480 Nm, kombineret med en specialudviklet 7-trins PDK transmission. Motoren, som har den største slagvolumen og er den mest kraftfulde motor uden trykladning i 911 familien, får GT3 RS’en op på 100 km/t på 3,3 sekunder og de 200 km/t nås på 10,9 sekunder. Brændstoføkonomien er angivet til 7,9 km/l. 911 GT3 RS er et regulær letvægtsdesign. For første gang er taget f.eks. fremstillet af magnesium, kulfiber bruges til motoren og bagagerumsklap, og andre lette komponenter er lavet af alternative materialer.

 

Porsche Cayman GT4

Set i lyset af, at en GT3 RS vil koste små 4 millioner kroner med danske nummerplader, er en Porsche Cayman GT4 noget mere tilgængelig. Det er første gang, Porsche introducerer en GT sportsvogn baseret på Cayman, som har komponenter fra 911 GT3. Cayman GT4 er drevet af en 3,8-liters 6 cylindret boxermotor med op til 385 hk, der udspringer af 911 Carrera S motoren. Kraften overføres fra en seks-trins manuel gearkasse med dynamiske ophæng.

 

Cayman GT4 accelererer fra nul til 100 km/t på 4,4 sekunder og tophastigheden er 295 km/t. Bilens brændstofforbrug er 9,7 km/l. Undervognen, som er sænket med 30 mm, samt det veldimensionerede bremsesystem består næsten udelukkende af komponenter fra 911 GT3. Modellen kan allerede bestilles nu, og lander siden hos forhandlerne e begyndelsen af maj. Listeprisen på Cayman GT4 på danske nummerplader er 1.799.967 kroner.

Cayman GT i forgrunden og GT3 RS i baggrunden.


Jaguar F-Type med firehjulstræk og luft omkring ørene

I Genève viser Jaguar den firehjulstrukne såkaldt Torque on Demand udgave af F-Type uden tag. Coupé udgaven blev præsenteret for kort tid siden og den findes nu også som cabriolet eller roadster, bør man vel nærmere kalde den. 0-100 km/t håndteres på 4 sekunder ved hjælp af firehjulstrækket og de 550 hestekræfter, den kompressor-hjulpede V8 kan præstere.


Alfa Romeo 4C cabriolet

Alfa Romeos smukke sportsvogn, 4C, er nu præsenteret også som cabriolet. Prisen på 1,5 millioner betyder nok, at den ikke kommer til at dominere gadebilledet i Danmark. På den anden side importøren allerede solgt 3 eksemplarer af 4C, så man kan ramle ind i den, hvis man er heldig. 18” forhjul, 19” baghjul, men kun 257 hestekræfter under motorhjelmen. Men da det vævre køretøj kan nå 100 km/t på 4,5 sekunder, er effekttallet jo næsten ligegyldigt.


Nissan 370Z nismo

Nissan benytter naturligvis Genève Motor Show til præsentation af Nissan 370Z i den særlige nismo udgave med over 344 hestekræfter og et fedt design. Med sig har den ambitiøse japanske bilproducent også den nye Le Mans LMP1 racer, der om blot tre måneder skal forsøge at udkonkurrere Audi, Toyota og Porsche i verdens mest berømte motorløb, 24-timers Le Mans. Vi kunne gætte på at modellen på billedet følger med til Le Mans for at sætte konkurrenternes koncentrationsevne under pres.

Nissan nismo 370Z.

 

Nissans nismo LMP1 Le Mans debutant deler baglygter med 370Z nismo,


Peugeot GT Line

Ligeledes har Peugeot skabt en GT Line på basis af deres rappe GT modeller. Det betyder i praksis, at man får de smarte GT-designs uden nødvendigvis at skulle betale for kraftige motorer på 200 hestekræfter og derover. 208, 308, 308 SW, 508 SW og RCZ vil kunne leveres i GT Line styling.

Honda NSX

Også Honda er nu klar med supersportsvognen NSX. I Genève er det første gang, at den nye bil sætter sine hjul på europæisk grund. Hos Honda er der stor fokus på at skabe serieproducerede biler, der også kan bruges til motorsport. Derfor er der ekstra stor fokus på bilernes køreegenskaber.

 

Hjertet i den nye NSX er en V6, der præsterer over 550 hestekræfter. Med ægte japansk ydmyghed er det alt, hvad man vil sige. Den har en 9-trins dobbeltkoblingsgearkasse og er desuden forsynet med firehjulstræk og tre elmotorer, to, der trækker på forhjulene og én, der sikrer det fornødne moment, mens de to turboladere er på vej op i rotationshastighed.

 

Honda Civic Type-R

Også Honda præsenterer en mere tilgængelig gaderacer i Genève: Honda Civic Type-R. Hjertet i Civic Type R-modellen er en helt ny turboladet 2,0-liters VTEC TURBO-benzinmotor med direkte indsprøjtning. Topeffekten er på 310 hk, det maksimale drejningsmomentet er på 400 Nm ved 2.500 omdr./min. – tallene er begge højere end for nogen tidligere Honda Type R-model. 0-til-100 km/t klares på blot 5,7 sekunder og tophastigheden er 270 km/t.

 

McLaren-Honda Formel 1 raceren blev præsenteret af den tidligere verdensmester, englænderen Jenson Button, ved et særligt arrangement i Genève, forud for åbningen af det store motor show.

 

Interview med Jenson Button forud for Formel 1 sæsonstarten 2015 >>>

 

Læs mere om Honda i Genève hér >>>


Audi R8

Man skal under lakken på den nye Audi R8 for at finde de store forskelle i forhold til forgængeren. Ikke mindst det elektronisk styrede quattro firehjulstræk, som bl.a. gør det muligt at fordele de op til 610 hestekræfter på topversionen med V10 motor er bemærkelsesværdig. Den går fra 0 til100 km/t på 3,2 sek., og tophastigheden er 330 km/t.

 

Audi RS 3

Også hos Audi er man ikke dårligt stillet, hvis økonomien ikke lige er til en R8. Den nye RS 3 Sportback er verdens mest kraftfulde bil i premium kompakt klassen med sine 367 hk. Den fem-cylindrede 2,5-liters TFSI motor accelererer bilen til 100 km/t på 4,3 sekunder og fortsætter op til en valgfri tophastighed på 280 km/t. En syv-trins S tronic, der skifter endnu hurtigere end i den tidligere model, dirigerer kræfterne videre til quattro systemet.


MINI John Cooper Works

Og så er der den mindste af dem alle: MINI John Cooper Works, med 230 hestekræfter pakket ind i det velkendte MINI karrosseri med ægte britisk racing-green. Uden metallak i øvrigt. Resultatet er ikke bare ekstreme præstationer, men også et ultra-lækkert udseende, skabt med MINI designchef, danske Anders Warmings sikre hånd.


GT-linjer

Med færre hestekræfter, men alligevel med et kraftigt snært af sport og dynamik lancerer både KIA og Peugeot GT-linjer af deres velkendte biler.

 

KIA GT Line

KIA’s nye GT Line forener det sportslige look fra de kraftige KIA cee'd GT og Pro_Cee'd GT kombineret med alsidigheden fra den konventionelle cee'd familiebil, og det er alle tre cee’d varianter – 5-dørs cee'd, 3-dørs pro_cee'd og cee'd Sportswagon – der vil kunne udstyres med GT Line udstyret. GT Lines eksteriør er en videreudvikling af designet til cee'd GT med "ice-cube" LED-kørelys og dybere kofangere, der omgiver KIAs tiger-næse kølergrill.

 

Bagest har både cee'd hatchback og pro_cee'd den bredere GT-kofanger og dobbelt udstødning, mens Sportswagon er udstyret med centralt placerede dobbelt udstødning og en diskret diffuser. Alle GT Line-modeller har som standard GT-modellens og LED-baglygter samt nydesignede 17" alufælge.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt