- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Interessen for den nye Honda Civic Type-R, der blev præsenteret aftenen inden den første pressedag på Genève Motor Show, var kolossal.

Klik på billederne og se dem større


2015 Genève Motor Show - Honda med fart på:

Honda’er med fart på


Af Søren Clauding – 12. marts 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der er fart på Honda for tiden. Den japanske fabrik er aktiv i World Touring Car Championship, Honda gør netop nu comeback i Formel 1 og på Genève Motor Show var der også masser af fart over feltet – også blandt de mere civiliserede biler, hvis man altså kan kalde en Honda NSX for civiliseret.

 

Den nye NSX er ny i europæiske sammenhæng. Den har tidligere været vist på motorshowet i Detroit – meget naturligt, for amerikanerne er vilde med Honda, hvad ikke mindst de amerikanske veje bærer præg af. Og nu har vi altså også fået den at se i Europa.

 

Supersportsvogn

Honda NSX er en regulær supersportsvogn. Den drives af en V6 motor med dobbelt turbolader og de over 550 hestekræfter overføres til asfalten via en 9-trins dobbeltkoblingsgearkasse. Drivlinen er en hybrid, som inkluderer firehjulstræk. Men det er ikke et helt almindeligt 4X4. Foruden V6’eren har NSX tre elmotorer: én på hvert forhjul og én til at udfylde hullet i drejningsmoment, når turboladerne er på vej op i fart.

 

Bilen er skabt af eksotiske materialer og bunden er fremstillet af kulfiber, og så er hjulstørrelsen for og bag ikke ens: 245/35-19 respektive 295/30-20. Perspektiverne for Honda NSX er lancering i Danmark sidst på året, måske i begyndelsen af 2016.

 

Honda Civic Type-R

Ikke helt så kraftfuld, men overvældende nok endda, er den nye Honda Civic Type R, som har verdenspremiere i Genève. Den har direkte sigte mod f.eks. Fords super-personbil, RS, men Honda’en er nu i serieproduktion. I maskinrummet ligger en 2-liters turbo VTEC benzinmotor med direkte indsprøjtning, som præsterer den nette sum af 310 hestekræfter og et moment på 400 Nm. Derved bruger den blot 5,7 sekunder på at nå de magiske 100 km/t. Og topfarten er 270 km/t.

 

Det er interessant, at Honda har kapituleret og forladt princippet om ikke at præstere ved hjælp af turbolader i Type-R. Al ære og respekt for det – resultatet bliver næppe ringere, tværtimod. Til gengæld fastholder man forhjulstrækket, som kendes fra de mere almindelige Civic’er. Civic Type-R er naturligvis strammet op i enhver henseende – større bremser, en ny undervogn og ikke mindst mulighed for at justere affjedringen, så den kan blive stenhård, hvis for eksempel vil køre sin bil på en racerbane.

 

Rekorden på Nürburgring

Det sidste er absolut en option. F.eks. har den nye Honda Civic Type-R netop slået omgangsrekorden for den type biler på den legendariske Nürburgring med en tid på 7 minutter 50,63 sekunder – det er 3 sekunder bedre end den hidtidige rekord, som tilhørte Renault med Megane Trophy R modellen.

 

Til mere almindelig kørsel har Honda også to nye biler på plads i Genève: Honda Jazz og HRV.

 

Honda HR-V

Den helt nye Honda HR-V lanceres i Europa i sommeren 2015. Den hører til i crossover-segmentet og er en del af Hondas opdaterede serie af køretøjer. Indvendig tilbyder HR-V klasseledende rummelighed og inkluderer bagsæder som biografsæder, der kan klappes op, som man kender det fra Civic og Jazz.

 

Den nye HR-V vil ved lanceringen kunne fås med en af to hurtigt reagerende og effektive motorer: en 120 hestes 1,6-liters i-DTEC dieselmotor eller en 130 hestes 1,5-liters i-VTEC benzinmotor, der begge stammer fra Hondas Earth Dreams Technology-serie.

 

Honda Jazz

Den nye Jazz er tredje generation af Jazz. Også den lanceres i Europa i sommeren 2015 og byder på et moderniseret design både udvendig og indvendig med uovertruffen rummelighed og alsidighed.

 

Den nye Jazz vil blive udstyret med en ny 1,3-liters benzinmotor fra Hondas Earth Dreams Technology-serie. Også det avancerede ADAS-system (avanceret førerassistance), der anvender et kamera og en radar med mellemlang rækkevidde, indgår i det udstyr, der bliver tilbudt med den nye Jazz.

 

Brintbil på trapperne

Med sig til Genève havde Honda også FCV Concept, som er fabrikkens bud på en brintbil, baseret på brændselscelleteknologien, der forventes at komme i handlen i Japan i første halvdel af 2016.

 

Hondas næste-generations brændselscelle elbil følger mærkets to foregående produktionsmodeller af brændselscelle elbiler, FCX og FCX Clarity, og vil byde på betydelige forbedringer i ydeevne og omkostninger. Den nyudviklede brændselscelle, der sidder i FCV CONCEPT, er 33 procent mindre end forgængeren, men yder alligevel over 100 kW med en effekttæthed på hele 3,1 kW/liter. Dette bidrager til en samlet præstationsforbedring på ca. 60 procent.

 

Ved lanceringen næste år vil den serieproducere udgave blive verdens første brændselscelle elbil, hvor hele drivlinen, inklusiv den nedskalerede brændselscelle, kan være under motorhjelmen i et konventionelt sedan-karosseri. Denne konstruktion har gjort det muligt, at udvikle en rummelig kabine med god plads til fem voksne personer.


Link til importøren

Honda prøvekørsler - find dem hér >>>


Honda NSX.

 

Honda Civic Type-R.

 

Honda Jazz,

 

Honda FCV.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt