Der er fart på Honda for tiden. Den japanske fabrik
er aktiv i World Touring Car Championship, Honda gør
netop nu comeback i Formel 1 og på Genève Motor Show
var der også masser af fart over feltet – også
blandt de mere civiliserede biler, hvis man altså
kan kalde en Honda NSX for civiliseret.
Den nye NSX er ny i europæiske sammenhæng. Den har
tidligere været vist på motorshowet i Detroit –
meget naturligt, for amerikanerne er vilde med
Honda, hvad ikke mindst de amerikanske veje bærer
præg af. Og nu har vi altså også fået den at se i
Europa.
Supersportsvogn
Honda NSX er en regulær supersportsvogn. Den drives
af en V6 motor med dobbelt turbolader og de over 550
hestekræfter overføres til asfalten via en 9-trins
dobbeltkoblingsgearkasse. Drivlinen er en hybrid,
som inkluderer firehjulstræk. Men det er ikke et
helt almindeligt 4X4. Foruden V6’eren har NSX tre
elmotorer: én på hvert forhjul og én til at udfylde
hullet i drejningsmoment, når turboladerne er på vej
op i fart.
Bilen er skabt af eksotiske materialer og bunden er
fremstillet af kulfiber, og så er hjulstørrelsen for
og bag ikke ens: 245/35-19 respektive 295/30-20.
Perspektiverne for Honda NSX er lancering i Danmark
sidst på året, måske i begyndelsen af 2016.
Honda Civic Type-R
Ikke helt så kraftfuld, men overvældende nok endda,
er den nye Honda Civic Type R, som har
verdenspremiere i Genève. Den har direkte sigte mod
f.eks. Fords super-personbil, RS, men Honda’en er nu
i serieproduktion. I maskinrummet ligger en 2-liters
turbo VTEC benzinmotor med direkte indsprøjtning,
som præsterer den nette sum af 310 hestekræfter og
et moment på 400 Nm. Derved bruger den blot 5,7
sekunder på at nå de magiske 100 km/t. Og topfarten
er 270 km/t.
Det er interessant, at Honda har kapituleret og
forladt princippet om ikke at præstere ved hjælp af
turbolader i Type-R. Al ære og respekt for det –
resultatet bliver næppe ringere, tværtimod. Til
gengæld fastholder man forhjulstrækket, som kendes
fra de mere almindelige Civic’er. Civic Type-R er
naturligvis strammet op i enhver henseende – større
bremser, en ny undervogn og ikke mindst mulighed for
at justere affjedringen, så den kan blive stenhård,
hvis for eksempel vil køre sin bil på en racerbane.
Rekorden på Nürburgring
Det sidste er absolut en option. F.eks. har den nye
Honda Civic Type-R netop slået omgangsrekorden for
den type biler på den legendariske Nürburgring med
en tid på 7 minutter 50,63 sekunder – det er 3
sekunder bedre end den hidtidige rekord, som
tilhørte Renault med Megane Trophy R modellen.
Til mere almindelig kørsel har Honda også to nye
biler på plads i Genève: Honda Jazz og HRV.
Honda HR-V
Den helt nye Honda HR-V lanceres i Europa i sommeren
2015. Den hører til i crossover-segmentet og er en
del af Hondas opdaterede serie af køretøjer.
Indvendig tilbyder HR-V klasseledende rummelighed og
inkluderer bagsæder som biografsæder, der kan
klappes op, som man kender det fra Civic og Jazz.
Den nye HR-V vil ved lanceringen kunne fås med en af
to hurtigt reagerende og effektive motorer: en 120
hestes 1,6-liters i-DTEC dieselmotor eller en 130
hestes 1,5-liters i-VTEC benzinmotor, der begge
stammer fra Hondas Earth Dreams Technology-serie.
Honda Jazz
Den nye Jazz er tredje generation af Jazz. Også den
lanceres i Europa i sommeren 2015 og byder på et
moderniseret design både udvendig og indvendig med
uovertruffen rummelighed og alsidighed.
Den nye Jazz vil blive udstyret med en ny 1,3-liters
benzinmotor fra Hondas Earth Dreams Technology-serie.
Også det avancerede ADAS-system (avanceret
førerassistance), der anvender et kamera og en radar
med mellemlang rækkevidde, indgår i det udstyr, der
bliver tilbudt med den nye Jazz.
Brintbil på trapperne
Med sig til Genève havde Honda også FCV Concept, som
er fabrikkens bud på en brintbil, baseret på
brændselscelleteknologien, der forventes at komme i
handlen i Japan i første halvdel af 2016.
Hondas næste-generations brændselscelle elbil følger
mærkets to foregående produktionsmodeller af
brændselscelle elbiler, FCX og FCX Clarity, og vil
byde på betydelige forbedringer i ydeevne og
omkostninger. Den nyudviklede brændselscelle, der
sidder i FCV CONCEPT, er 33 procent mindre end
forgængeren, men yder alligevel over 100 kW med en
effekttæthed på hele 3,1 kW/liter. Dette bidrager
til en samlet præstationsforbedring på ca. 60
procent.
Ved lanceringen næste år vil den serieproducere
udgave blive verdens første brændselscelle elbil,
hvor hele drivlinen, inklusiv den nedskalerede
brændselscelle, kan være under motorhjelmen i et
konventionelt sedan-karosseri. Denne konstruktion
har gjort det muligt, at udvikle en rummelig kabine
med god plads til fem voksne personer.
Link til
importøren |