Ford S-Max i
Motorradioen Del 1 >>>
Ford S-Max i
Motorradioen Del 2 >>>
Andre Ford prøvekørsler - find dem her >>>
Ford C-Max og S-Max - Fords familie fokus >>>
Det er smart at bruge en eksisterende platform, når
man skal konstruere en ny bil. Men det er ikke altid
at projektet bliver optimalt. I Fords tilfælde har
man skabt en helt ny generation af den store
familie-rejsebil, S-Max, og man er kommet sikkert i
mål: Den er både gennemtænkt og velkørende.
Det sidste er væsentligt, for den udfordring, der er
forbundet med at gøre en bil højere og samtidig
fastholde god køredynamik, er ikke så ligetil. Ford
S-Max er bygget op på samme tekniske platform som
den nye Ford Mondeo. Dens undervogn er godt nok
blevet ”europæiseret” i forbindelse med at Mondeo
skulle lanceres i Europa, men den har grundliggende
et par år på bagen. Derfor var vi dobbelt spændte på
det første møde med S-Max.
Komfortabel og underholdende
Ford Mondeo kører fint (læs
f.eks. denne prøvekørsel af Ford Mondeo >>>).
Den forener begrebet ”en stor bil” med, grænsende
til, det sportslige, hvad angår køredynamikken. Det
gør S-Max i sagens natur ikke og det er formentlig
heller ikke tilsigtet. Alligevel er S-Max trods sin
størrelse både underholdende, komfortabel og fremfor
alt ultra stabil. Det er faktisk ret godt gået,
Ford. Og en del af hemmeligheden findes i
niveaureguleringen af baghjulsophænget, som sikrer
at bilen hele tiden er i balance.
I forbindelse med de første internationale
testkørsler, som fandt sted i godt vej, på pæne og
iblandt også snoede veje på ferieøen Mallorca, kunne
vi prøve S-Max med såvel den 180-hestes dieselmotor,
som også fås til Mondeo (læs
prøvekørslen af Ford Mondeo med 180-hestes
dieselmotor hér >>>), som en 240 hestes EcoBoost
benzinmotor.
Dieselmotoren var bedst
Det sidste lød besnærende, og endnu mere besnærende
efter at have lagt ud med dieseloplevelsen, men i
det konkrete tilfælde var dieselmotoren at
foretrække. Det kan hænge sammen med, at
benzinmotoren var parret med et konventionelt
automatgear, som fjernede lidt af nærkontakten med
kraftoverførslen og ikke i samme grad som
dieselmotoren var parat til at angribe de endda blot
moderate stigninger, vi iblandt blev mødt med.
Men også dieselmotorens moment gjorde en forskel og
da vi allerede tidligere har rost den for sit lave
støj- og vibrationsniveau scorede den højest på
vores tilfredshedsliste – til trods for at
undertegnede er stor-tilhænger af benzinmotorer. Det
er vel egentlig også ret godt gået, Ford…
Benzinmotoren præsterer 240 hestekræfter.
Dieselmotoren på 180 hk er den mest harmoniske.
Direkte i premiumklassen
Den generelle lydoplevelse af S-Max sender den
direkte ind i premium-klassen. Den er endda moderat
prissat med en indstigningspris på små 450.000
kroner. Priserne er dog foreløbige, for S-Max lander
først i Danmark efter sommerferien.
Visuelt adskiller S-Max sig markant fra forgængeren.
Den har fået det nye globale One Ford design, så den
har samme udtryk som Fiesta, Focus, C-Max og Mondeo.
Det klæder den, for det underbygger dens potentiale.
Når det så er sagt, er det ikke det skelsættende
design, som sætter den i en klasse for sig. Det er
derimod den gennemtænkte funktion.
Velindrettet og rummelig
For udover køreoplevelsen, og hurra for den, er
kabinen velindrettet, rummelig og fleksibel med
individuel justering også i længderetningen af
midterste sæderække i den 7-sædede bil (S-Max fås
som udgangspunkt med fem sæder og et gigantisk
bagagerum). De bageste sæder er placeret lidt højere
end forsæderne, så bagsædepassagererne ligesom i en
biograf kan se henover dem, der sidder foran. Og i
tillæg til 2-zone klimaanlæg kan også leveres et
3-zone anlæg.
Alle sæder bag forsæderne kan desuden foldes ned i
fuldstændig plan tilstand ved tryk på knapper i et
lille panel til venstre i bagagerummet og de er
næsten ligeså lette mekanisk at trække tilbage i
opret position igen.
Sæderne
på de to bageste sæderækker kan lægges ned ved at
trykke på en knap i bagagerummet.
Spark under bilen
Bagklappen kan fås med den sjove ben-spark finesse,
hvor et lille spark ind under bagpartiet får den
elektriske bagklap til at åbne – eller lukke. Hvor
meget man har brug for det i praksis skal vi ikke
gøre os kloge på. Men det er da også ekstraudstyr,
som man selv kan til vælge, hvis man vil.
I kabinen er der fremragende plads overalt, gode
muligheder for fralægning. Faktisk kan der ikke
sættes mange fingre på noget som helst i den bil.
Oven i købet er Ford helt med helt fremme, hvad
angår de teknologiske løsninger og kørehjælpemidler.
De fleste skal dog til vælges og indgår ikke
automatisk i basisudstyret, men det gør det på den
anden side også muligt for køberne at fravælge det,
hvis man mener at man kan klare sig uden.
Adaptiv styring
Nyt hos Ford i Europa er Ford Adaptive Steering, der
optimerer førerens input gennem rattet. Det
indeholder en elektromotor, der ved lav fart gør
styringen lettere og styreudslaget mindre, ved
mediumfart strammes styringen lidt op og
styrefølsomheden ændres og helt stabil bliver den
ved motorvejsfart. Man kan i øvrigt også manuelt
ændre indstillingen af rattets styreudslag og
respons.
Rattet er
fyldt med teknik, som bl.a. kan ændre på
styreudslaget afhængig af kørselsforholdene.
Og så spiller systemet sammen med adaptiv undervogn,
der som bekendt tilpasser affjedringen til
køreforholdene og køremåden. Dermed er selv rattet
en del af det høje teknologiske niveau, men det er
alt sammen ekstraudstyr. Også firehjulstræk er en
option
Dug og massage
I kabinen hjælper en fugtighedsmåler til at undgå
dug på ruderne og forsæderne kan fås med
massagefunktion, baseret på ikke færre end 11
oppustelige puder. Idéen er, at nedsætte
muskeltræthed, irritation og mindre smerter ved at
stimulere både muskler og blodomløb.
Den nye S-Max har naturligvis også fået en stor
berøringsskærm på mindst 8” indbygget i
midterkonsollen (fås også som 10” skærm), som
inkluderer Ford Sync 2 med stemmestyring osv.
Skiltegenkendelse indgår i sensorsystemet, som både
bruger radar og kamera, og fartpiloten kan også
reagere på skiltegenkendelsen, så hastigheden
automatisk tilpasses den aktuelle hastighedsgrænse.
Og meget, meget mere…
Frontkameraet holder øje med, hvad der måtte befinde
sig lige foran bilen.
|