- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ford S-Max er en ny generation af den store familiebil.

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Ford C-Max og S-Max

Fords familie fokus


Af Søren Clauding – 21. april 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ford prøvekørsler – find dem hér >>>

 

First World Test: Ford C-Max >>>


Ford har i årenes løb haft stor succes med vedvarende fokus på familiebiler. Så stor, at man i Danmark i 2013 og 2014 akkumuleret har haft den bedst sælgende bil i det såkaldte SUV-segment. Ford C Max har tilsammen over de to sidste år ganske enkelt solgt bedre end nogen anden i Danmark.

 

Også den store Ford S-Max hænger godt på. I sagens natur, fordi den prismæssigt ligger noget højere end C-Max, er der ikke solgt så mange S-Max som C-Max, men i forhold til konkurrenterne gør den sig godt.

 

Begge fornys

Og ingen af de to multibiler kommer næppe til at gøre det dårligere i de kommende år, for indenfor de kommende måneder fornys de begge, S-Max lidt mere end C-Max. Men fælles for dem begge er, at der skøn forening er lagt rigtig vægt på både design, køredynamik, brændstofeffektivitet, og elektroniske hjælpemidler af alverdens slags.

 

Set over en kam har begge biler fået tilført Fords globale One Ford design, som især har vundet indpas i Fiesta og Fokus modellerne, men også ses i den nye Ford Mondeo. Dvs. fronten er let genkendelig på Fords biler med den sekskantede frontgrill og de fremadstræbende linjer.

 

Skærme stiller krav

Men også indvendigt er de begge blevet re-designet, bl.a. fordi det var nødvendigt designmæssigt at muliggøre installation af de store 8” berøringsskærme, hvorfra vitale funktioner i bilen kan styres, herunder det avancerede infotainmentsystem, SYNC, som i sin 2. generation giver endnu flere muligheder end i den første.

 

Ford har i deres opdatering af de to modeller valgt at bibeholde de egenskaber, som de erfaringsmæssigt ved, at kunderne sætter pris på og som eksempelvis har betydet, at størstedelen af de kunder, der har købt den store S-Max har udskiftet den med endnu en. Og vi gætter på at der stadig er en del S-Max købere, der endnu ikke er nået dertil, at bilen skal skiftes ud, for det er kun godt 9 år siden, at den første generation af bilen så dagens lys.

 

Ny og opdateret

Mens den nye store S-Max er en helt ny bil, dog baseret på undervognen fra den nye Ford Mondeo, er C-Max ”kun” en opdateret model. Men som Ford har det for vane, er det en kraftigt opdateret bil, der er tale om, væsentligt mere end man f.eks. traditionelt lægger i begrebet facelift. Hjulophængene er ændret, der er kommet nye motorer til, ny teknologi og de nævnte designmæssige ændringer. Men det unikke sædesystem, hvor bageste/midterste sæderække kan forvandles på et utal af måder, har man bibeholdt.

 

Prismæssigt holdes niveauet fra de hidtidige generationer: Den nye Ford C-Max, som introduceres i Danmark sidst i juni måned, koster små 240.000 kroner for den billigste variant og den nye Ford S-Max, som kommer til landet lige efter sommerferien, koster fra 445.000 kroner.

Ford C-Max i Motorradioen Del 1 >>>

 

Ford C-Max i Motorradioen Del 2 >>>


Ford S-Max.

 

Klik på billedet og tag med på en køretur i den nye Ford C-Max.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt