Ford prøvekørsler – find dem hér >>>
First World
Test: Ford C-Max >>>
Ford har i årenes løb haft stor succes med
vedvarende fokus på familiebiler. Så stor, at man i
Danmark i 2013 og 2014 akkumuleret har haft den
bedst sælgende bil i det såkaldte SUV-segment. Ford
C Max har tilsammen over de to sidste år ganske
enkelt solgt bedre end nogen anden i Danmark.
Også den store Ford S-Max hænger godt på. I sagens
natur, fordi den prismæssigt ligger noget højere end
C-Max, er der ikke solgt så mange S-Max som C-Max,
men i forhold til konkurrenterne gør den sig godt.
Begge fornys
Og ingen af de to multibiler kommer næppe til at
gøre det dårligere i de kommende år, for indenfor de
kommende måneder fornys de begge, S-Max lidt mere
end C-Max. Men fælles for dem begge er, at der skøn
forening er lagt rigtig vægt på både design,
køredynamik, brændstofeffektivitet, og elektroniske
hjælpemidler af alverdens slags.
Set over en kam har begge biler fået tilført Fords
globale One Ford design, som især har vundet indpas
i Fiesta og Fokus modellerne, men også ses i den nye
Ford Mondeo. Dvs. fronten er let genkendelig på
Fords biler med den sekskantede frontgrill og de
fremadstræbende linjer.
Skærme stiller krav
Men også indvendigt er de begge blevet re-designet,
bl.a. fordi det var nødvendigt designmæssigt at
muliggøre installation af de store 8”
berøringsskærme, hvorfra vitale funktioner i bilen
kan styres, herunder det avancerede
infotainmentsystem, SYNC, som i sin 2. generation
giver endnu flere muligheder end i den første.
Ford har i deres opdatering af de to modeller valgt
at bibeholde de egenskaber, som de erfaringsmæssigt
ved, at kunderne sætter pris på og som eksempelvis
har betydet, at størstedelen af de kunder, der har
købt den store S-Max har udskiftet den med endnu en.
Og vi gætter på at der stadig er en del S-Max
købere, der endnu ikke er nået dertil, at bilen skal
skiftes ud, for det er kun godt 9 år siden, at den
første generation af bilen så dagens lys.
Ny og opdateret
Mens den nye store S-Max er en helt ny bil, dog
baseret på undervognen fra den nye Ford Mondeo, er
C-Max ”kun” en opdateret model. Men som Ford har det
for vane, er det en kraftigt opdateret bil, der er
tale om, væsentligt mere end man f.eks. traditionelt
lægger i begrebet facelift. Hjulophængene er ændret,
der er kommet nye motorer til, ny teknologi og de
nævnte designmæssige ændringer. Men det unikke
sædesystem, hvor bageste/midterste sæderække kan
forvandles på et utal af måder, har man bibeholdt.
Prismæssigt holdes niveauet fra de hidtidige
generationer: Den nye Ford C-Max, som introduceres i
Danmark sidst i juni måned, koster små 240.000
kroner for den billigste variant og den nye Ford
S-Max, som kommer til landet lige efter
sommerferien, koster fra 445.000 kroner. |