Med den stærkt opdaterede Ford C-Max, der lander hos
de danske forhandlere sidst i juni måned, har Ford
hvæsset kniven til at gøre endnu et indhug i
markedet for kompakte og mellemstore familie SUV’er.
Ford har nemlig gjort meget mere ved C-Max’en end
blot at re-designe front og bagparti. Men man
bibeholder det unikke sædesystem såvel som
muligheden for også at købe en ”Grand” udgave af
C-Max.
Ford genkendeligheden er udbygget ved, at C-Max nu
ligner de mindre søskende, Focus og Fiesta, meget
mere. Ford kalder selv designet ”det globale Ford
One design” og det indebærer bl.a. at ser man en
Ford model rundt om i verden, vil den være let
genkendelig. Sådan har det ikke altid været.
Godt gjort
Det er for øvrigt ingen let opgave at tage et
design, der passer fremragende til de lavere Fiesta
og Focus modeller og så pumpe det op til de noget
højere MPV varianter. Men det projekt er lykkedes
til perfektion. Det er rigtig flot gjort, C-Max er
endnu mere harmonisk og har endnu mere vel
afbalancerede linjer end forgængeren, der nu heller
ikke så så dårlig ud. Og som tidligere er der også
fortsat en vis forskel på C-Max og Grand C-Max –
uden ”Grand” ser bilen lidt mere dynamisk ud, og den
kører også sådan, selvom begge biler er skabt på den
samme tekniske platform, der kendes fra Ford Fcus.
Netop køreegenskaberne er et punkt, hvor C-Max
usynligt er blevet forbedret. I forvejen kørte en
C-Max godt, ikke mindst fordi elektronikken
inkluderede den såkaldte ”torque vectoring”, som er
et system, der sikrer at motorkræfterne bruges af
det af forhjulene, der har det bedste vejgreb.
Hjulophængene forbedret
Det system underbygges nu af stivere hjulophæng. En
”høj” SUV vil typisk have uhensigtsmæssige
krængningstendenser og en vuggende kørsel på grund
af deres høje tyngdepunkt. Ved at stramme
affjedringen opnås mindre krængning og dermed større
stabilitet. Det går imidlertid ofte ud over
affjedringskomforten, men det har man håndteret
forbilledligt hos Ford.
Støddæmperne er blevet ændret og deres ventiler
re-designet, så funktionen er blevet bedre og mere
lydløs. Vi gætter på, at det også har haft
indvirkning på affjedringskomforten. I alle tilfælde
fungerer hjulophængene rigtig godt. Men især
støjniveauet har haft fordel deraf. Den nye C-Max er
blevet utrolig lydløs – bedst med benzinmotor, men
dieselvarianten er også god. Og da motorerne alle er
fastgjort med nye, mere støjdæmpende og
vibrationsdæmpende motorophæng har kørekomforten
fået et gevaldigt løft.
Underholdende
Også styretøjet er kalibreret anderledes, så den
understøtter den ændrede affjedring, det mærkes ikke
mindst gennem den føling, man har med underlaget ved
hurtig kurvekørsel. Selvom Ford C-Max på ingen måde
er tænkt på som en racerbil, er den faktisk ganske
underholdende at køre, hvad de første internationale
prøvekørsler på snoede og ofte meget smalle
bjergveje på Mallorca vidnede om.
Ford C-Max har også gavn af Fords store udbud af
motorer. Den billigste variant til små 240.000
kroner inkluderer den lille 3-cylindrede 1-liters
turbobenzinmotor. Den yder 100 hk. Samme motor kan
også fås med en effekt på 125 hk. Og benzinøkonomien
er flotte 19,6 km/l.
Vi må imidlertid have prøvekørslen af C-Max med de
små motorer til gode, for der var alene de
kraftigere 1,5 liters turbobenzin med 150 hk og den
tilsvarende 2-liters dieselmotor til rådighed på
Mallorca. Begge motorerne fungerer godt med bilen –
men vi foretrækker benzin-varianten pga. dens uhyre
ringe vibration og meget lave støjniveau.
150-hestes EcoBoost benzinmotoren var en god
oplevelse
105 hestes diesel – vi venter med en smule
skepsis
Til de bilkøbere, for hvem en god brændstoføkonomi
er vigtig, tilbyder Ford C Max-modellen med en ny
105-hestes diesel. Med den kan man køre 26,3 km/l.
Vi har ikke prøvet den, men vil gerne se den fungere
i praksis. I forhold til C-Max’ens gode
køreegenskaber virker det af lidt for lidt og den
tilbydes da også alene til C-Max.
Interiørdesignet er kraftigt ændret, ikke mindst, så
der er blevet plads til en 8” skærm i
midterkonsollen. Men i det hele taget har man ryddet
op i virvaret af knapper, så det lidt rumskibsagtige
indtryk ved forgængeren er forsvundet. Det er blevet
pænere, enklere og mere overskueligt.
Samme sæder
Både i C-Max og den 14 cm længere Grand C-Max har
man bibeholdt sædesystemerne, der især i C-Max er
unikt. Hér kan man vælge et bagsæde, hvor der i
øvrigt er udmærket benplads, som består af tre
individuelle sæder. Det midterste kan justeres på
forskellig måde, bl.a. kan det vippes bagover, så de
to yderste sæder kan skydes ind imod midten og
dermed give bedre skuldreplads til dem, der måtte
sidde på dem (se
også billederne af sæderne i den hidtidige C-Max -
de er mage til i den nye udgave).
Bagtil kan man tilkøbe den elektriske bagklap, som
kan aktiveres ved, at man ”sparker” ind under bilen.
Har man nøglen i lommen, registrerer sensorer, at
man er der, og så åbnes og lukkes bagklappen,
aktiveret af ”sparket”. Derved kan den betjenes uden
brug af hænderne.
Grand C-Max adskiller sig også fra C-Max ved at have
skydedøre ved bagsæderne og ved, at man kan få den
med en ekstra sæderække, så man i alt har 7 sæder
med forbavsende gode adgangsforhold til de to
bageste.
Stribevis af sikkerhedssystemer
Og så er der hele paletten af sikkerhedssystemer,
som kendes fra den nye Ford Focus og også er
inkluderet i C-Max ekstraudstyrsprogrammet: SYNC 2
med stemmestyring, hvorved man kan kontrollere
navigation, klimaanlæg, mobiltelefon (og som
naturligvis også kan betjenes via 8”
berøringsskærmen). Adaptiv fartpilot kan tilkøbes og
det semiautomatiske parkeringssystem kan både
parallelparkere bilen og bringe den sikkert ind i
parkeringsbåse. Også bakkamera er en option. En sjov
ting er, at navigationsanlægget bl.a. indeholder en
Michelin-guide.
Er man lidt nervøs for konsekvenserne, hvis man
låner bilen ud til f.eks. familiens nybagte
bilister, kan man nu også til C-Max få Fords unikke
”My Key” system, hvor tændingsnøglen kan kodes med
en række begrænsninger på hastighed og
musikanlæggets lydstyrke.
Katastrofeopbremsning
Active City Stop er et system, som bremser bilen
ned, når en kollision er truende, fra hastigheder
under 50 km/t. Det suppleres af Pre-Collision Assist,
som forhindrer eller mildner konsekvenserne ved
ulykker ved højere hastigheder. Sidstnævnte virker
ligesom Active City Stop og fungerer ved hastigheder
på helt op til 180 km/t. Desuden er den adaptive
fartpilot, som er baseret på de samme sensorer – en
kombination af radar og kamera – også i stand til at
advare, hvor man kommer for tæt på en forankørende,
når fartpiloten ikke er slået til. Og Cross Traffic
Alert scanner op imod 40 meter omkring bilen, så man
advares, når man f.eks. kører ud fra en
parkeringsplads.
|