- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Fiat 500

Kører som den plejer

– købes på designet


Af Søren Clauding – 16. juli 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Måske i erkendelse af, at det vil være svært fuldstændig at ændre en bils køreegenskaber uden at gennemføre store indgreb i dens design, er der ikke foretaget nævneværdige om overhovedet nogen ændringer af køreegenskaberne hos den nye Fiat 500. Det var en af vores konklusioner på de første internationale prøvekørsler af den nye lille bil på vejene i og omkring Torino i Norditalien.

 

Det går nok også, for mon ikke en Fiat 500 først og fremmest købes på grund af dens enestående design og følelsesmæssige appeal. Og dårligt kører den da heller ikke. Konstruktørernes kompromis tilgodeser, at man har tilstrækkelig stabilitet og sikre køreegenskaber både på lige vej og gennem kurverne, også gerne ved frisk kørsel. Det har man så opnået lidt på bekostning af affjedringskomforten, men står valget mellem sikker vejkontakt og ustabil bløde kørefærdigheder er først nævnte absolut det rette valg.

 

Sikkerheden har høj prioritet

Fiat har i det hele taget lagt stor vægt på sikkerhed med den nye 500. Den inkluderer nu f.eks. 7 airbags, og da præsentationen fandt sted ikke bare flankeret af den hidtidige 500 men også den oprindelige model, var det dobbelt åbenlyst, hvor stor forskel, der er på en Fiat 500 af første generation med produktionsstart i 1957 og nutidens retro-udgave.


1. og 3, generation Fiat 500.


Fornyelserne i den nye Fiat 500, der kommer til Danmark i september, ses i designmæssige opgraderinger og anvendelse af nyere teknologiske løsninger. Motorudvalget er det kendte fra Fiat, men på det felt har man også løbende fornyet 500-serien.

 

Design har afgørende prioritet

Design er alt afgørende for Fiat 500 og derfor har Fiat også satset på en række nye farver og farvekombinationer, herunder det, man kalder ”second skin”, altså et ekstra lag farve ovenpå med reliefmønstre i mange afskygninger. Også tofarvede varianter er en option.


Eksempel på "Second skin".


I Danmark belastes de mange muligheder dog af fuld afgift, alligevel tror vi at mange 500-købere er forfaldne til at bruge de mange muligheder, simpelthen fordi en Fiat 500 udtrykker livsstil, holdning og primært købes fordi den har sin helt egen identitet, en Fiat 500 er ingen mainstream bil.

 

Udstyr og motorer

Der opereres med fire udstyrsniveauer, Star, Pop, Popstar og Lounge. Desuden kan den fås med fast tag, fast glastag og kaleche. Tre motorer er tilgængelige: de 2-cylindrede TwinAir med og uden turbo på hhv. 60 hestekræfter (til Star) og 80 hk (til PopStar og Lounge), der kører 26,3 km/l, samt en 69-hestes 1,2 liters benzin til udstyrsudgaven ”Pop”, der kører 21,3 km/l. ”Kaleche-udgaven”, 500C findes ikke i Star-version.

 

Udstyret er ret omfattende. 500 Star har eksempelvis el-sideruder, fjernbetjent centrallås, integreret uConnect radio med USB og ratbetjening, el-sidespejle og 7 airbags.

 

Pop-udgaven har yderligere bl.a. aircondition og splitbagsæde, PopStar har 15” alufælge oveni og i Lounge udgaven er 5” skærmen blevet forstørret til 7”, aircondition er blevet til klimaanlæg, infotainmentsystemet uConnect inkluderer berøringsskærm og BlueTooth, læderrat er standard, det samme er fast glastag plus forskelligt andet.

Andre Fiat prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Nænsom og respektfuld fornyelse >>>


Klik på billedet og tag med på en køretur i Torinos gader i den nye Fiat 500.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 

 

Motorerne kendes fra det seneste modelprogram.

 

Blomster klæder nu den nye Fiat 500...

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt