Måske i erkendelse af, at det vil være svært
fuldstændig at ændre en bils køreegenskaber uden at
gennemføre store indgreb i dens design, er der ikke
foretaget nævneværdige om overhovedet nogen
ændringer af køreegenskaberne hos den nye Fiat 500.
Det var en af vores konklusioner på de første
internationale prøvekørsler af den nye lille bil på
vejene i og omkring Torino i Norditalien.
Det går nok også, for mon ikke en Fiat 500 først og
fremmest købes på grund af dens enestående design og
følelsesmæssige appeal. Og dårligt kører den da
heller ikke. Konstruktørernes kompromis tilgodeser,
at man har tilstrækkelig stabilitet og sikre
køreegenskaber både på lige vej og gennem kurverne,
også gerne ved frisk kørsel. Det har man så opnået
lidt på bekostning af affjedringskomforten, men står
valget mellem sikker vejkontakt og ustabil bløde
kørefærdigheder er først nævnte absolut det rette
valg.
Sikkerheden har høj prioritet
Fiat har i det hele taget lagt stor vægt på
sikkerhed med den nye 500. Den inkluderer nu f.eks.
7 airbags, og da præsentationen fandt sted ikke bare
flankeret af den hidtidige 500 men også den
oprindelige model, var det dobbelt åbenlyst, hvor
stor forskel, der er på en Fiat 500 af første
generation med produktionsstart i 1957 og nutidens
retro-udgave.
1. og 3, generation Fiat 500.
Fornyelserne i den nye Fiat 500, der kommer til
Danmark i september, ses i designmæssige
opgraderinger og anvendelse af nyere teknologiske
løsninger. Motorudvalget er det kendte fra Fiat, men
på det felt har man også løbende fornyet 500-serien.
Design har afgørende prioritet
Design er alt afgørende for Fiat 500 og derfor har
Fiat også satset på en række nye farver og
farvekombinationer, herunder det, man kalder ”second
skin”, altså et ekstra lag farve ovenpå med
reliefmønstre i mange afskygninger. Også tofarvede varianter er en
option.
Eksempel på "Second skin".
I Danmark belastes de mange muligheder dog af fuld
afgift, alligevel tror vi at mange 500-købere er
forfaldne til at bruge de mange muligheder,
simpelthen fordi en Fiat 500 udtrykker livsstil,
holdning og primært købes fordi den har sin helt
egen identitet, en Fiat 500 er ingen mainstream bil.
Udstyr og motorer
Der opereres med fire udstyrsniveauer, Star, Pop,
Popstar og Lounge. Desuden kan den fås med fast tag,
fast glastag og kaleche. Tre motorer er
tilgængelige: de 2-cylindrede TwinAir med og uden
turbo på hhv. 60 hestekræfter (til Star) og 80 hk
(til PopStar og Lounge), der kører 26,3 km/l, samt
en 69-hestes 1,2 liters benzin til udstyrsudgaven
”Pop”, der kører 21,3 km/l. ”Kaleche-udgaven”, 500C
findes ikke i Star-version.
Udstyret er ret omfattende. 500 Star har eksempelvis
el-sideruder, fjernbetjent centrallås, integreret
uConnect radio med USB og ratbetjening,
el-sidespejle og 7 airbags.
Pop-udgaven har yderligere bl.a. aircondition og
splitbagsæde, PopStar har 15” alufælge oveni og i
Lounge udgaven er 5” skærmen blevet forstørret til
7”, aircondition er blevet til klimaanlæg,
infotainmentsystemet uConnect inkluderer
berøringsskærm og BlueTooth, læderrat er standard,
det samme er fast glastag plus forskelligt andet. |