2014 var det bedste år i den genopståede Fiat 500’s
historie. Siden introduktionen af retro-udgaven af
den legendariske mikro-familiebil 4. juli 2007,
præcis 50 år efter lanceringen af den oprindelige
Fiat 500, har den nuttede lille men også moderne bil
gået sin sejrsgang over hele kloden. 1,5 millioner
eksemplarer er der solgt af den verden over, det
foreløbige højdepunkt nåede man altså i 2014. Og nu
er en ny Fiat 500 på vej.
Der er ikke tale om en revolution, men en i flere
henseender tiltrængt fornyelse. Den nye Fiat 500,
som blev præsenteret på toppen af den oprindelige
Lingotto bilfabrik i Fiat-byen Torino inden de
første internationale prøvekørsler fandt sted, er
nænsomt redesignet, tro mod både sin oprindelige og
sin mere nutidige aner. Klogt, for mon ikke hele
salgssuccesen netop ligger i begejstringen hos
kunderne for det enestående design… det skal man
ikke undsige.
Udviklingen presser på
Men den stadige udvikling indenfor bilkonstruktion
var så småt begyndt at ændre det lys, hvori man også
ser en Fiat 500. For 8 år siden var der ingen, der
for alvor havde tænkt på brugen af skærme i bilernes
cockpit, endsige det, man kunne bruge dem til. I den
hidtidige model havde man indbygget et hul i
instrumentpanelet som konsol for en navigator. I
2015 forventes det, at man i hvert fald kan tilkøbe
indbygget navigation til enhver ny bil og dertil har
man altså behov for en skærm.
På samme måde er LED lys så småt ved at være
standard i mange biler. Det er væsentlige eksempler
på ”must have” i en moderne bil. Og det krævede i
Fiat 500 tilfældet så en ombygning – eller et
redesign.
40 procent er nyt
Det er så præcis hvad man har gjort. Og da man nu
var i gang, kunne man jo ligeså godt rette en række
andre detaljer til. Faktisk har man gjort det i et
sådan omfang, at ikke færre end 1900 af delene i den
nye Fiat 500, svarende til 40 procent, er nye – de
findes med andre ord ikke mage til i den hidtidige
model.
Både front og bagparti er redesignet. Fra at være en
nuttet bil, med så stort et tryk på ”nuttet”, at den
i mange menneskers øjne blev en regulær pigebil, er
baby’en nu blevet større. Ikke i fysisk forstand,
for dimensionerne er uændrede, undervogn, bagagerum
og kabineindretning ligeså.
Unisex med bredere appeal
Men se på billederne og oplev en bil, som har fået
mere karakter, et skælmsk smil, lidt større
bevidsthed – måske især selvbevidsthed. Den er nu en
bil, der i højere grad appellerer til begge køn.
Fiat kalder den en unisex bil, vi vil påstå, at det
da alene gælder målgruppen, for en Fiat 500 kan man
billedlig talt tillægge hvilket køn man vil.
Ligesom fronten er shinet op, er bagpartiet det
også. LED teknologien har givet designerne frihed
til at lave næsten trapez-formede baglygter med
karrosserifarven elegant indkapslet i ”lygte-ringen”.
I øvrigt har man fortil gjort noget lignende omkring
tågelygterne, der har de vandretliggende halvmåner,
som man genkender i Fiat 500 logoet, som et
karakteristisk element i bilens lys-signatur.
Centerskærm
I kabinen er rat og instrumentpanel blevet fornyet,
ikke mindst så man har kunnet indbygge
skærmelementet. Der er ikke tale om en stor,
dominerende skærm – det ville også være skæmmende
for bilens identitet – men en 5” skærm i de mindre
udstyrs varianter og en 7” skærm i topmodellen – som
kan klare alle normale skærmfunktioner, der som hos
konkurrenterne har flere funktioner jo højere
udstyrsversion, der er tale om.
Den nye Fiat 500 lander på de danske landeveje til
september og vil prismæssigt ikke være
væsensforskellig fra den hidtidige model. Priserne
er godt nok ikke fastlagt endnu, men den hidtidige
model kan fås for 120.000 kroner med basisudstyr og
60-hestes benzinmotor. Det forventer vi også bliver
indstigningsprisen for den nye 500.
|