Læs også: Toyota Verso 1,6 D-4D: Helt igennem bedre
>>>
Fabrikken har manglet den længe i sit modelprogram.
I marts i år er den en realitet, den i Toyota
sammenhæng nye 1,6 liters diesel. Den sætter prikken
over i’et i den velkørende familie multibil, Toyota
Verso, men Toyota har også benyttet sig af hjælp
udefra.
Det er nemlig BMW, der står for leveringen af 1,6
liters turbodieselmaskinen, og da den er et resultat
af et udviklingssamarbejde mellem ”verdensmestrene i
dieselmotorer”, PSA-koncernen (Citroën og Peugeot),
er det lutter gode sager, Verso nu har at gøre godt
med.
Vant til samarbejde
At motoren stammer fra BMW er ikke tilfældigt.
Allerede for 10 år siden leverede Toyota
dieselmotorer til BMW og for to år siden påbegyndte
Toyota og BMW et samarbejde om udveksling af teknisk
ekspertise. Toyota skulle bidrage med bl.a.
indgående indsigt i hybridteknologien og andre
miljø-orienterede løsninger. Og BMW, ja, de kunne så
levere diesel-teknologi til verdens største
bilfabrik.
Toyota havde også brug for det. I hvert fald har de
brug for det i nogen tid endnu. For så sent som
sidste efterår erklærede Toyotas øverste europæiske
præsident, Didier Leroy, bl.a. i et interview med
Motorsiden.dk, at Toyota har fravalgt at satse på
dieselteknologi (læs
interview’et hér >>>) – til fordel for
hybridteknologi baseret på benzinmotorer og
alternative energiløsninger. Det betyder ikke, at
dieselmodeller skal udgå af modelprogrammet – Toyota
vil blot lægge kræfterne andet steds og overlade
diesel til dem, der er bedst dertil.
Et klogt valg
Et klogt valg, for Toyota har længe ikke været i
førertrøjen, når det gjaldt dieselbiler. De bygger
udmærkede dieselmotorer, men rigtig gode har de
aldrig været. Største ankepunkt er lydbilledet,
støjen og vibrationsniveauet. Al det har man løst
ved at sætte en BMW-diesel i motorrummet.
Det er nu ikke BMW, der sammen med PSA får lov til
at løbe med hele æren. De har leveret hardwaren, men
Toyota har selv stået for den såkaldte
engine-mapping, altså styringen af motoren,
sammenhængen med bilens øvrige funktioner, samt så
vitale elementer som den samlede drivline fra
krumtapakslen til forhjulene. Herunder naturligvis
også den 6-trins gearkasse, som er central for den
gode oplevelse, de første globale prøvekørsler af
den nye bil gav os med hjem fra sydfranske motorveje
med tilhørende snoede bjergveje i området nordvest
for Nice.
Rigtig gearing
Motorophængene, transmissionen og også et nyt
svinghjul har Toyota indbygget i ”pakken”. Men især
gearkassen har haft en stor betydning for at
fuldende oplevelsen.
Problemet var nemlig, at for at opnå en forbedret
brændstoføkonomi for den forholdsvis tunge Verso,
med en motor, som ret beset bedst kendes fra f.eks.
MINI Cooper D og derfor ikke er vant til at trække
særlig meget, har man måtte finjustere
gearudvekslingen og motorstyringen i allermindste
detalje.
3. og 4. gear er arbejdsgear
Man har valgt en 6-trins manuel gearkasse, indbygget
et 3. og et 4. gear som i det store hele står for
driften ved almindelig landevejsfart, samt et 6.
gear som et regulært cruise-gear, der også sikrer en
officiel tophastighed på 185 km/t. Gennemsnits
brændstoføkonomen havner derefter på 22,2 km/l, oven
i købet inklusive stop/start teknologi. ”Oven i
købet”, fordi det kun er 8 procent bedre end for den
kraftigere 124 hestes 2-liters dieselmotor af egen
konstruktion.
1,6’eren yder 112 hestekræfter og
fartspecifikationerne bliver regulært dårligere –
1,4 sekund til 100 km/t. Det lyder forkert, men er
det bare ikke i praksis, simpelthen fordi 1,6 liters
motoren i alle henseender er en meget bedre
oplevelse.
Billigere og bedre
Den er oven i købet også billigere. I hvert fald har
Toyota valgt at bringe 1,6 D-4D på markedet i
Danmark til en pris, der er 8000 kroner lavere end
2,0 D-4D med 124 hk. Af samme årsag er Toyota også
optimistisk mht. det fremtidige salg. I fjor solgte
man nemlig i Danmark 2 benzin-Verso’er, hver gang
der blevet skrevet slutseddel på en diesel. Når den
nye diesel er på markedet i marts, forventer Toyota
at billedet bliver direkte modsat: 2 diesel på gaden
i Danmark for hver benzinvariant – til trods for at
1,6 D-4D er 30.000 kroner dyrere end den billigste
benzinmodel. Vi er tilbøjelige til at tro, at
kunststykket lykkes. |