- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Toyota Aygo

Teknik og køreegenskaber på den sjove måde


Af Søren Clauding – 12. juni 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En gennemgribende ny bil som Toyota Aygo skal også være ny i teknisk forstand. Men da det overordnede tema er, at den skal være sjov, at eje, at køre i og i det hele taget skabe glæde omkring sig, er der nogle helt fundamentale ting, som ingeniørerne ikke må røre ved.

 

Det iøjefaldende design kan umuligt andet end at tiltrække købere. For at de ikke skal blive skuffede, når de så giver sig i kast med bilen og begynder at bruge den, er den gennemgribende forbedret.

 

26,3 kilometer på literen – på benzin

God benzinøkonomi er en vigtig parameter, hvis man skal blive glad for sin bil, og mon ikke et forbrugstal på 26,3 kilometer på en liter benzin er overbevisende, især fordi motoren har en smule mere effekt, har bedre trækvillighed i mellemområderne og desuden er mere smidig. Lidt af forklaringen på den bedre benzinøkonomi ligger i at ”stop & start” nu hører med. Det skal tilføjes, at det er en særlig eco-version, der kan køre så langt på literen, men den er den eneste, Toyota bringer til landet.

 

Toyota har også, for at opnå de gode forbrugstal, forbedret den såkaldte termiske effektivitet, som er et udtryk for at motoren er forbedret på en række punkter, så den ganske enkelt er førende i klassen. Kompressionstallet i cylindrene er forøget, indsugningsporten er ændret, så luftstrømningen i indsugningsfasen sker hurtigere og man har forbedret kølingen af den lille 0,9-liters motors tre cylindre.

 

Atkinson Cycle

Mere konkret har man indbygget en del en ”Atkinson Cycle”, som Toyota har erfaring med i forbindelse med fabrikkens succesrige hybridmotorer. I praksis lader man indsugningsventilen stå åben et kort øjeblik i begyndelsen af kompressionsfasen, så der skubbes en smule luft tilbage i indsugningssystemet og derved reduceres trykket. Man recirkulerer også udstødningsgas i motoren og har indført en række andre mindre ændringer, så friktionen nedsættes. Resultatet er, som før nævnt: Enestående 26,3 km/l.



Oven i det er karrosseriet gjort markant mere vridningsstabilt, man har forbedret luftmodstanden fra en koefficient på 0,3 til 0,28. Det er i sig selv vanskeligt at opnå en lav koefficient på en lille bil, så et tal på 0,28 er rigtig godt gået.

 

Hjulophængene er også modificeret i forhold til forgængeren og krængningsstabiliteten på bagvognen er forbedret – baghjulsophænget i øvrigt er lettet med over 3 kg.

 

Sjov lyd

Aygo’ens støjniveau skulle sænkes, og er også blevet det, men ikke i en sådan grad at støjen er væk. Om det er en form for efterrationalisering skal vi påstå, men Toyota hævder, at lyden netop genereres som den gør, for at opnå en følelse af at en Aygo er sjov at køre, bl.a. ved at man kan høre motoren. Hmm…

 

Men reduktionen af lyd fra kørebanen og vibrationer i karrosseriet er til at tage at føle på. De første internationale prøvekørsler fandt sted på vejene omkring Rotterdam i Holland og det er helt klart at støjniveauet er bragt ned.

 

Den nye Aygo byder på mange forskellige udstyrsvarianter og individuelle tilpasningsmuligheder. F.eks. er det en option at tilkøbe canvast-top, nøglefri døråbning og tændingslås, lædersæder, X-touch multimedia system, bakkamera, Mirrorlink (som afspejler en smartphone skærm og gør det muligt at betjene telefonen fra bilens skærm i midterkonsollen), navigation etc. Og ikke uinteressant: Det karakteristiske X på fronten skal man skifte ud til en anden farve og derved give sin bil et andet udtryk. Det er lidt ligesom at skifte cover på sin smartphone.

 

Agil, sprød og stabil

Køreoplevelsen er naturligvis vigtig, og vi kan fastslå, at den nye Aygo er både agil, sprød og stabil, på samme måde som forgængeren var det men også bedre. På motorvejene lagde den op til at overskride hastighedsgrænsen – hvilket er ganske usædvanligt for en lille bil. Selv i god hollandsk sidevind kører Aygo snorlige – samtidig med at affjedringskomforten synes udmærket og noget blødere end hos f.eks. trillingerne fra VW-koncernen.

 

Hvordan den gør sig på ujævne danske provinsveje må vi vente med at konstatere, selvom bilen mere eller mindre allerede er på vej ud til de danske forhandlere. For Toyota er Danmark et vigtigt marked, man lancerer bilen blot et par uger efter at de første eksemplarer er kørt ud fra samlebåndet, mens andre markeder venter til efter sommerferien med deres lancering. Det hænger naturligvis sammen med, at det danske afgiftssystem favoriserer små og billige biler, så dem køber vi danskere i rå mængder. Forståeligt nok, og med det nye hold trillinger er man også rigtig godt kørende…

 

Og prisen, ikke mindst…

 

Prisen er, om man vil det eller ej, en afgørende faktor i småbilsklassen. 90.000 er introduktionsprisen for den billigste udstyrsvariant med tre døre. Den kan finansieres, så man betaler 20.000 kroner ud og siden slipper med 915 kroner om måneden. Toyota selv forventer, at det er modellen med mellemudstyret ”x-press” til 114.000 kroner, som bliver den mest efterspurgte i Danmark.


Læs også: Toyota Aygo: Ny, lille og legesyg >>>


Toyota Aygo i Motorradioen Del 1

 

Toyota Aygo i Motorradioen Del 2


Læs også: Toyota Aygo - Ny, lille og legesyg >>>


Hurtige fakta om ny Toyota Aygo:


Lancering i Danmark:

Medio juni 2014

 

Motor:

3-cylindret benzinmotor, 0,9 liter, 69 hestekræfter, maks. Drejningsmoment: 95 Nm/4300 omdr./min.

 

Præstationer:

0-100 km/t: 14,2 sek. Topfart: 160 km/t. Benzinøkonomi: 26,3 km/l (eco-versionen). 24,4 km/l (normal-versionen).

 

Dimensioner:

Længde: 3,46 m. Bredde: 1,62 m. Højde: 1,46 m. Bagagerumskapacitet: 168 liter.

 

Priseksempler:

Udstyrsversion ”x”: kr. 89.495.

x-press med 5 døre: kr. 113.995.

x-wave med 5 døre og automatgear: kr. 185.083.


 

 

Den nye Aygo er blevet mere rummelig og især bagsædepassagererne har fået mere benplads.

 

29 liter ekstra bagageplads er opnået uden at give afkald på reservehjul - og bilen er kun marginalt større end forgængeren.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt