Toyota Aygo i Motorradioen Del 1
Toyota Aygo i Motorradioen Del 2
Ambitionerne fejler ingenting, men Toyota har også
noget at have dem I, når fabrikken bringer deres
anpart i det fransk/japanske småbils-samarbejde ud
på de europæiske markeder i den kommende tid. Den
helt nye Toyota Aygo, hvis franske sidestykker er
Citroën C1 og Peugeot 108, er både frisk, moderne og
endnu mere tidsrigtig end forgængeren. Samtidig har
Toyota den unikke fordel, at kunderne bliver
hængende: Én gang Toyota altid Toyota.
Siden årsskiftet har verdens største bilfabrik øget
deres salg på det fortsat noget vigende europæiske
bilmarked med ikke mindre end 10 procent,
sammenlignet med samme periode i fjor. Alene den
hidtidige Aygo er der blevet købt 30.000 stykker af.
Men det skal da også tilføjes, at Toyota har været
særdeles aktive på prisen og at 3 års garanti i
Danmark også er noget, der trækker købere til – især
når det er almindelig kendt, at en Toyota ”aldrig
går i stykker”.
Den første generation Toyota Aygo blev lanceret i
2005 og den var udviklet i et tæt samarbejde med de
to franske kolleger. Det er den nye som nævnt også,
men som det vil fremgå, når vi vender tilbage til de
to andre i den kommende tid, er bilerne ret
forskellige i deres udtryk.
Ens men endda forskellige
Det har naturligvis at gøre med, at fabrikkerne
forsøger at adskille bilerne fra hverandre.
Forhandlernettet er dog også forskelligt,
købs betingelserne er ligeså, udstyrs- og
prisniveauer adskiller dem fra hverandre, men inden
man i øvrigt undrer sig for meget over, hvorfor der
er bygget tre biler, der i grundlæggende teknisk
forstand er ens, skal man forstå, at uden
samarbejdet var der formentlig aldrig kommet en
lille Toyota, Peugeot og Citroën til verden. Og alle
tre fabrikker har interesse i at have en model til
netop deres kundegruppe. Og det har kunderne
øjensynlig også.
Definitionen af kundegrupper indgår imidlertid ikke
(officielt, i hvert fald) i samarbejdsaftalen, og vi
kan så konstatere, Toyota i hvert fald har
ambitioner om, at det er flere end de hidtidige
kunder, der skal anskaffe en ny Aygo. Om man så vil
gå på strandhugst hos kollegerne eller sigter mod
f.eks. trillingerne fra VW-koncernen eller
tvillingerne fra Hyundai/KIA melder historien ikke
noget om.
Kundeloyalitet giver nye muligheder
Da man lancerede den hidtidige i 2005 var formålet
at tiltrække unge købere, der hovedsageligt boede i
byerne, og så ville man da også gerne bringe lidt
flere følelser ind i bilkøbet.
Men fordi den såkaldte kundeloyalitet er så stor,
når det gælder Toyota (Aygo kunde-loyaliteten er
omkring 60 procent over de sidste fem år, mens den
er omkring 45 procent i gennemsnit i
småbilssegmentet) tror man på, at man kan udvide
kundegruppen. Det ER ambitiøst, ikke mindst fordi
der siden lanceringen af 1. generation af Aygo er
kommet dobbelt så mange konkurrenter på markedet i
småbilsklassen.
Den legesyge bil
Under overskriften ”den legesyge bil” er det
hensigten, udover alle de, der i forvejen er blevet
tilfredse med deres køb, at tiltrække en ny type af
kunder, der har en anderledes kommunikationsform.
Det er mennesker, som Toyota bl.a. mener at kunne nå
via de sociale medier. Idéen er, at Toyota Aygo ikke
bare skal være sjov at se på, sjov at køre men også
sjov at eje.
Hvad det sidste angår, opererer man med de samme
mekanismer, der får folk i den anden ende af
prisskalaen til at købe en eksklusiv bil, fordi man
gerne vil eje en sådan og sende de rette signaler
til omverdenen. Man skal have det sjovt med at eje
en Toyota Aygo, naturligvis også fordi omverdenen
synes, at det er sjovt at man har sådan en…
Og hvad har man så gjort, for at komme derhen?
Kriterier
For det første har man opstillet kriterier, som er
basale for alle tre biler i udviklingssamarbejdet:
Et kompakt design, en god brændstoføkonomi, sprøde
køreegenskaber og stor manøvredygtighed. Sådan var
forgængeren også, og de egenskaber skulle
fastholdes.
Men hvad angår designet, miljøhensynet og køreglæden
skulle Aygo op på et højere niveau. Samtidig ville
man indbygge såvel muligheden for at forbinde bilen
til omverdenen og samtidig friheden til individuelt
at skabe sit eget køretøj.
Hvad det første angår, har man bibeholdt de samme
mål som forgængeren – sådan i det store hele. Den er
et par cm længere men også en smule lavere.
Alligevel har man kunnet øge rummeligheden.
Æg, der brister
Brændstoføkonomien vender vi tilbage til,
køreegenskaberne ligeså, for designet er helt klart
det vigtigste element. Den er filosofisk baseret på
en kendt japanske tegneserie-helt, Astroboy, som er
en robot, der bevæger sig på en yderst menneskelig
måde. Man forestiller sig et æg, der brister, når
kyllingen skal ud, altså en stiv ydre struktur og et
blødt indre. Den ydre struktur brister, på grund af
det indre pres, og så skabes det karakteristiske X
på fronten, som svarer til brudlinjerne, når skallen
brister.
På samme måde som man kan vælge cover til sin
smartphone, kan man også vælge farver på krydset og
flere andre tilhørende elementer, og man kan
udskifte dem, ligesom man kan udskifte coveret på
sin mobiltelefon.
Toyota Aygo: Teknik og køreegenskaber – læs mere >>>
|