Nissan har succes på det europæiske bilmarked.
Populære modeller som Qashqai, Juke og den lille
Micra er med til at booste det aktuelle salg, fordi
Nissan rammer lige ind i kernen af europæiske
bilkøberes bil-behov. Men fabrikken vil mere end
det: Langsigtet satser man målrettet på, at skabe en
stærk position i unge bilkøberes bevidsthed, som
skal medføre, at Nissan vil være et af de mest
foretrukne bilmærker, når de unge bliver ældre.
Kernen i den proces er, at skabe drømme og gøre
drømmene til virkelighed.
Blandt de elementer, der skal understøtte
udviklingen, er ”NISMO”. Bogstaverne står for Nissan
Motor Sport – et velkendt begreb i international
motorsport og synonym med Nissans
motorsportsafdeling, der står for fabrikkens
aktiviteter på racerbanerne. Udenfor
motorsportsverdenen er NISMO stort set ukendt. I
foråret 2013 igangsatte man derfor et forløb, som
skal gøre NISMO måske ikke til allemandseje, men
blandt især de yngre kundegrupper en faktor, som
knyttes til unge menneskers optimisme og drøm om at
præstere og opnå. Deres lyst til at leve…
Ingredienserne er mange flere:
Hiroshi Tamura, NISMO produktspecialist, som vi
mødte ved efterårets store motor show i Paris,
forklarer:
”Vi ønsker at gøre NISMO kendt, fordi det er
vigtigt, at en større del af bilkøberne forstår, at
der er sammenhæng mellem de biler, Nissan
producerer, og de aktiviteter, der finder sted på
racerbanerne. Men det er vigtigt at forstå, at vi
definerer sammenhængen bredere end de fleste, og
inkluderer menneskene, der ejer og bruger de biler,
vi producerer.”
Gran Turismo
I 2008 etablerede Nissan et samarbejde med Sony,
producent af det velkendte computerspil, Gran
Turismo. Gran Turismo kan afvikles på en Play
Station computer og simulerer racerløb, hvoraf mange
finder sted på tro kopier af eksisterende
racerbaner. Man kan med andre ord hjemme i
dagligstuen ”tage plads” bag rattet i f.eks. en
Nissan 350 Z og køre racerløb. Man behøver blot et
rat med tilhørende pedaler, den nævnte Play Station
computer samt et TV.
Nissans filosofi var – og er fortsat – at engagere
især unge mennesker indenfor et univers, som de
færdes hjemmevandt i, dvs. computer-universet,
tilføre universet et unikt element baseret på
motorløb (og tilhørende biler) og siden skabe en
global konkurrence. I stedet for at kun at have sig
selv, venner og familiemedlemmer eller fiktive
deltagere, opfundet af computeren, at konkurrere
imod, blev der etableret en konkurrence over
internettet. Dermed kunne man konkurrere mod levende
mennesker, rundt om i verden, i et univers på stort
set samme niveau som det, man fandt på Play
Station-station’en i hjemmemiljøet.
GT Academy
Nissan etablerede det såkaldte GT Academy, hvor
målet var på den ene side at give deltagerne drømme
men på den anden side også mulighed for, at drømmene
kunne gå i opfyldelse. I store internationale
motorløbsserier, afholdt on-line, kunne man dyste
mod hinanden, vinde mesterskaber og kvalificere sig
til det endegyldige mål: En test i det virkelige
liv, på en virkelig racerbane mod en stribe
konkurrenter, der havde klaret sig gennem
konkurrencen på samme niveau. De allerbedste ville
siden kunne blive en del af et virkeligt racerteam.
GT Academy.
Lucas Ordonez.
I 2008, det allerførste år hvor GT Academy blev
afholdt, vandt spanieren Lucas Ordonez, og tre år
senere blev han nr. 2 i GT-klassen i det virkelige
24-timers Le Mans. Kort fortalt: Nissan GT Academy
havde vist sig, via spil på computeren, at kunne
skabe elite-racerkørere i virkelighedens motorsport,
at lade drømmen om at vinde racerløb, skabt bag
TV-skærmen eller computerskærmen, blive til
virkelighed. Forløbet blev synliggjort for en bred
modtagergruppe via et intensivt samarbejde med
sports-TV kanalen Eurosport – den største
pan-europæiske TV-station.
NISMO i hverdagen
Den måde at tænke på spredes ud via NISMO. Nissan
vil skabe en række nye NISMO-modeller, altså
virkelige biler, udviklet af motorsportsafdelingen
med henblik på at køre på almindelig landevej. De
kan købes og, sagt på en meget forenklet måde: Kan
man ikke vinde GT Academy og komme til at køre race
i virkeligheden, kan man da i hvert fald købe sig
til en god oplevelse ved at anskaffe en Nissan
NISMO-model og derved snues til drømmen, skabt af
computeren og ført ud i livet – af Nissan.
Men her hører historien ikke op.
”Det hele hænger sammen,” fortæller Motohiro
Matsumura, den øverst ansvarlige for Nissan
Motorsports International. ”Derfor udvider vi vores
motorsportsaktiviteter i de kommende år,”
underforstået: Uden international succes i
motorsport, har man ikke noget at drømme om. Som
deltager i GT Academy skal man vide, at Nissan har
en position i international motorsport, og
derigennem vide, at drømmen ikke alene handler om at
vinde GT Academy og komme til at køre en virkelig
racerbil, men at denne racerbil også er en del af et
internationalt succes-team. Med andre ord: Det er jo
ikke lige meget hvem, man skal drømme om at komme
til at køre for, især unge mennesker vil jo meget
gerne være stjerner…
Le Mans prototype udfordrer Audi, Toyota og
Porsche
Bl.a. derfor udbygger Nissan sine
motorsportsaktiviteter så man i 2015 er klar med en
sportsprototype til WEC (World Endurance
Championship), med direkte sigte mod 24-timers Le
Mans. Man vil vippe Audi, Toyota og Porsche af
pinden. Ambitiøst, men lykkes det, har de unge
mennesker virkelig noget at sigte mod!
Nissan har parallelt hermed i de senere år også
arbejdet intensivt på at overføre
computerteknologien, som man kender fra dagligstuen,
til de computerløsninger, der findes i bilerne.
Nissans Safety Shield, som bl.a. inkluderer Around
View Monitor, er et direkte resultat af denne
satsning. Systemerne har naturligvis en praktisk
funktion, men de anvender en brugergrænseflade, som
er kendt hos især unge mennesker og som gør, at de
føler sig hjemmevante. Også denne satsning skal
medføre, at Nissan fremover vil være det foretrukne
bilmærke. |