Det er en helt igennem ny X-Trail, Nissan netop har
givet mulighed for at køre de første testkilometer
i. Nissan X-Trail er en mellemstor SUV, i
konkurrence med f.eks. Toyota RAV-4 og Honda CRV.
Men Nissan’en kridter sin helt egen bane op i kraft
af anderledes, men yderst gennemtænkte løsninger.
SUV konceptet er efterhånden godt indgroet i den
europæiske befolkning. Og netop Nissan har med de
første generationer af X-Trail været med til at
skabe denne særlige biltype, der over årene er
blevet udviklet og forfinet i en sådan grad, er der
ikke er megen lighed mellem en X-Trail anno 2001 og
den nye bil, som i øvrigt så projektørlyset for
første gang i den serieproducerede form på Genève
Motorshow i marts. Den nye generation lander i
Danmark i august og Nissan har allerede oplyst en
såkaldt indstigningspris på 360.000 kroner –
tankevækkende, for den hidtidige model er for
øjeblikket prissat til 460.000 kroner.
Succes historie
X-Trail er som sådan det seneste af Nissans
produkter, som skal understøtte den udvikling,
fabrikken har haft i særdeleshed på det europæiske
marked, hvor Nissan er en af de få producenter, der
midt i det almindelige fald i bilsalget har oplevet
vækst. Væksten tilskriver Nissan selv en anderledes
fortolkning af kundernes bilbehov, og ikke mindst
Nissan Qashqai har i den grad dokumenteret, at
Nissan har ramt rigtigt.
Salget af kompakte SUV’er/Cross-over modeller er
steget i krisetiden, også fordi mange bilejere har
valgt at downsize, når de køber ny bil, for en
moderne crossover kombinerer behovet for plads med
gode køreegenskaber, godt hjulpet af elektroniske og
teknologiske løsninger som har kompenseret for de
lidt højere bilers naturligt knapt så gode
kørefærdigheder. Det gælder også den nye X-Trail.
Ligner Qashqai
Visuelt er X-Trail skabt i samme streg som den nye
Nissan Qashqai, der er blevet præsenteret for få
måneder siden og nu også findes på det danske
marked. Det er naturligvis vigtigt for Nissan at
skabe visuelle fællestræk, men det ville da også
være mærkeligt, ikke at bygge videre på
Qashqai-designet, for det er gået rent ind hos
bilkøberne. Det vil det formentlig også gøre, selvom
modellen er større.
Den nye Nissan X-trail er større end forgængeren,
ikke meget, men på centrale punkter. Eksempelvis er
akselafstanden forøget med 7 cm. Det har givet
rigtig god plads i kabinen og 3 cm mere i bredden
bidrager naturligvis også til større rummelighed.
Forgængeren var mere kantet og de lidt større
dimensioner har tilladt Nissan designerne at
forholde sig mere æstetisk rigtigt til de udvendige
linjer. Den nye Nissan X-Trail er blevet rigtig pæn.
Videre til næste side (ny undervogn og automatgear)
>>> |