Helt ny undervogn
X-Trail undervognen er udviklet i fællesskab med
alliancepartneren Renault og den er absolut
vellykket. Ikke bare kører X-Trail godt, de enkelte
elementer er også rokeret sådan rundt, at man
foruden mere kabineplads har fået et godt og oven i
købet temmelig fleksibelt bagagerum. Der er med
andre ord også tale om en rigtig brugsbil.
I teknisk forstand har Nissan også redefineret den
velkendte automatiske CVT-gearkasse – et trinløst
gear, hvor trækremmen populært sagt glider op og ned
på en roterende kegle. Det har den fordel, at
motorens drejningsmoment hele tiden tilpasses det
aktuelle behov. Derved optimeres brændstofforbruget.
Men samtidig mister man som fører lidt af den
fornemmelse af vejgrebet, som er med til at påvirke
ens håndtering af bilen.
Nyt automatgear forener to goder
Nissan har vha. elektronisk styring af
CVT-gearkassen indlagt 7 trin, hvorved man
eliminerer fordelen ved at køre med tilpasset
motoromdrejningstal – men skærper kontakten med
kørebanen. Det er Nissan dog ikke de første, der har
gjort, men det er unikt, at trin-inddelingen kun
sættes i funktion ved kraftig acceleration.
Når man cruiser ved moderat tempo og alligevel ikke
har det store behov for at fornemme underlaget,
fungerer gearkassen som et vanligt CVT-gear med den
brændstoføkonomiske fordel, dette medfører. Det er
faktisk ret genialt.
Kun forhjulstræk
Det fine automatgear kan imidlertid alene leveres
til de forhjulstrukne udgaver, men indrømmet, det er
måske også mest i dem, at man dels har behovet for
bedre føling med underlaget (det elektronisk styrede
firehjulstræk i 4X4’erne håndterer vejgrebet
forbilledligt), dels har ønsket om ikke at gå for
meget på kompromis med brændstofforbruget .
Hvad det sidste angår, klarer X-Trail motoren sig
udmærket, med et forbrug omkring 20 km/l. Det er på
niveau med det, konkurrenterne kan mønstre, og
naturligt nok ringere, når der er fire trækkende
hjul.
Én motor
Og bemærk: Vi skrev X-Trail motoren, i éntal.
Fordi Nissan ved lanceringen alene tilbyder X-Trail
med den kendte 130-hestes turbodieselmotor. Det er
en usædvanlig beslutning, at tilbyde en ny bil med
kun én motor i programmet.
På den anden side: Hvis det har været en medvirkende
årsag til, at man kan sende X-Trail på markedet for
blot 360.000 kroner for basisudgaven, skal de intet
negativt høre derom fra vores side – og så har
Nissan folkene i øvrigt visket os i ørene, at der er
en ny benzin-variant på vej. Som et kuriosum kostede
den hidtidige X-Trail 450.000 kroner – det er noget
af en prisreduktion…
Opfindsomt bagagerum
Sidst men ikke mindst har Nissan forholdt sig ret
konstruktivt til anvendelsen af bagagerummet. Man
kan vælge det med to ekstra sæder eller alternativt
med ekstra rum og et opfindsomt hylde/bundsystem.
Bagagerumsbunden er todelt, og de to bund-elementer
kan installeres på flere niveauer i alt i ni
forskellige kombinationer.
I forbindelse med de første internationale
testkørsler præsenterede Nissan også den nye Juke,
som dog ikke er i nærheden af at være gennemgribende
fornyet. Den største nyhed er, at den nu også kan
købes med den 115-hestes 1,2 liters
turbobenzinmotor, som kendes fra den nye Qashqai.
Tilbage til artiklens start >>> |