Den lettere omskrivning af de livsbekræftende
visdomsord er kernen bag Mazdas gigantiske
sportsvognssucces, MX-5. Det har det været siden
introduktionen af den første MX-5 for 25 år siden.
Og sådan er det fortsat. Mazda MX-5 handler om
køreglæde, livsglæde ikke mindst, et bredt smil fra
føreren og også fra bilen selv.
Kik på fronten af den nye MX-5, som netop har set de
første projektørlys i forbindelse med en eksklusiv
global præsentation i bl.a. Barcelona i Spanien. Se
dens smil, fornem dens engagement. Den nye
sportsvogn er ligesom forgængerne ikke et
ligegyldigt køretøj, selvom den præstationsformåen
ikke kan opgøres i bagagekapacitet og bagsædeplads.
Mazda MX-5 har fortsat kun ét formål og én
berettigelse: Den får mennesker til at smile, dem
der sidder bag rattet og dem, den kører forbi. Måske
også dem, der læser om bilen, her på Motorsiden.dk…
Global præsentation
Præsentationen af den nye, den fjerde generation af
MX-5 var helt i tråd med den kult-status den lille
vævre japaner har opnået i sit 25 år lange liv.
Mazda har formået at holde designet hemmeligt i hele
udviklingsfasen, og torsdag morgen, d. 4. september
2014 klokken 03:00 mellemeuropæiske tid trak man
sløret væk for den nye bil på tre globale
destinationer: Barcelona, Monterey i Californien
(selvfølgelig på Laguna Seca Mazda Raceway) og
naturligvis i Mazdas hjemland, i Tokyo i Japan.
De tre steder var valgt, fordi de tre steder har
været kernen i den populære roadsters
succeshistorie. Langt det største antal er solgt i
USA, med en koncentration i det solrige Californien.
Japan har bidraget forholdsmæssigt meget, fordi
landets befolkning trods alt ikke er på niveau med
hverken USA's eller Europas. Egentlig har det
europæiske marked været det forholdsmæssigt mindste,
men da Europa er toneangivende for den type biler og
selvom et samlet salg på 300.000 siden
introduktionen af den første Mazda MX-5 og ud af de
i alt 947.000 producerede eksemplarer ikke må
underkendes, er Europa fortsat en vigtig faktor bag
roadsterens stadige eksistens.
Sportsvogns-gener
Mazda MX-5 er nemlig skabt med europæiske gener, med
stor skelen til de klassiske britiske sportsvogne.
Den store forskel i begyndelsen var måske mest, at
Mazda’en aldrig gik i stykker. Derfor kører de
fleste af de oprindelige biler fortsat på alverdens
snoede landeveje, derfor er den blevet en regulær
kultbil og derfor er der trods faldende salgstal
henover årene fortsat behov for sådan et køretøj. 3.
generation har med 225.000 eksemplarer været den
dårligst sælgende (men nu ganske godt endda), måske
netop fordi den lille bil ikke er til at slide op (læs
vores seneste prøvekørsel af Mazda MX-5 her >>>),
men naturligvis også fordi den blev lanceret lige
inden finanskrisen satte ind.
Mazda MX-5 køber man, fordi man har lyst. Fordi man
har lyst til livet, og fordi man elsker at køre i
sådan en bil. Måske var den seneste generation dog
så småt ved at blive en anelse for stor. I alle
tilfælde er en af de visuelle forskelle på 3.
generation og 4. generation, at bilen er blevet
kortere uden at pladsen i cockpittet er blevet
ringere. Godt valg, især når bagagepladsen stort set
er ligegyldig, fordi bilen er en 2-sædet sportsvogn.
Bredt smil og glimt i øjet
Ved præsentationen i Barcelona fik man en idé om en
skarpere linjeføring, mere pondus, kombineret med
elegance og en moderne tilgang til den moderne
verden. Der er lidt mere ”Lynet McQueen” over den
nye MX-5, det brede smil, glimtet i førerens øjne.
Men når det så er sagt, var den mere detaljerede
beskrivelse af bilen holdt på et lavt niveau.
Alligevel fik vi en idé om hvordan MX-5 kører, uden
at have så meget som trillet en centimeter i den (læs
mere om Mazda MX-5 hér >>>).
Tidsplanen siger: Officiel Verdenspremiere på Paris
Motorshow i begyndelsen af oktober, de første
internationale prøvekørsler engang i 2015 og lidt
senere (hvornår det så end måtte være) vil den være
ude på de forskellige markeder. |