- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Presentation i Barcelona:

Mazda MX-5

Kompakt, væver og komfortabel


Af Søren Clauding – 4. september 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mazda 5 præsentationen i Motorradioen


Præsentationen af den nye Mazda MX-5 var helt statisk. Bilen stod der, man kunne røre den (eller klappe den, som et nyt kæledyr og legekammerat), men køreoplevelsen må vente. Ærgerligt med en bil, hvor netop køreglæde og –oplevelse er et af de allervigtigste købsargumenter. Alligevel fik vi en idé.

 

Mazda’s europæiske topchef, Jeff Guyton, fortalte udenfor mikrofonernes rækkevidde, at han naturligvis selv havde kørt den nye bil som prototype og i al hemmelighed. Han beskriver bilen i så objektivt et lys, som man nu kan forvente af fabrikkens øverste europæiske chef, som mere agil end forgængeren.

 

Klæber til vejen og er blødere affjedret

”Min oplevelse er, at bilen klæber bedre til vejen, den er endnu mere styrevillig end forgængeren, og samtidig er den en smule blødere affjedret,” fastslår han. Det lyder mere end sandsynligt, for ikke blot er den nye MX-5 8 cm kortere og 2 cm lavere end forgængeren, den er også 100 kg lettere. Det må nødvendigvis give bedre vejgreb, for med til historien hører også, at man har fastholdt en 50/50 procent vægtfordeling på for- og bagaksel.


 


Tyngdepunktet er lavere – det laveste i nogen MX-5 til dato – og med til sikre den optimale fordeling på de fire sportsvogns-hjulophæng af dobbelt-wishbone og multilink typen er også Mazda’s nye SKYACTIV optimerede motorer, hvor ”sædvanligvis velunderrettede kilder” i Mazda-regi kunne afsløre, at Mazda MX-5 kommer med tilpassede udgaver af hhv. 1,5 og 2-liters benzinmotorerne, som kendes fra det øvrige Mazda-program.


SKYACTIVE teknologien omfatter både motor og den manuelle 6-trins gearkasse.


Smilet blegner næppe

I Barcelona præsenterede man MX-5 med kaleche, men den kommer også med foldetag, som må forventes at skyde tyngdepunktet lidt i vejret (især når taget er i brug), men spørgsmålet er, om ikke forskellen i praksis vil være marginal. Det vil næppe være nok til at fjerne smilet på læberne.

 

Spørgsmålet er til gengæld om smilet vil blegne, når man hører prisen. Den kender vi ikke endnu, så det svar kan vi ikke give, men et faktum er det, at den nuværende MX-5 i Danmark senest har kostet lige under 400.000 kroner, og det har ikke været nok til at få danskere til at kaste sig over MX-5. Den japanske kult-bil har stor opbakning hos danske ejere, men den bredere appeal får den alene, hvis ikke den uendeligt glubske statskasse absolut skal trække store mængder af skattekroner ud af danskernes forsøg på at have det sjovt.

 

Det er som bekendt skattefrit at køre veteranbiler i Danmark. Det kan vi kun glæde os over. Men et faktum er det også, at en moderne roadster som Mazda MX-5 kører man i, af næsten de samme grunde som man kører i gamle biler (vover vi at påstå), og hvorfor skal man afgiftsmæssigt straffes, blot fordi ens legetøj forurener langt mindre, er markant mere miljørigtig og billioner af lysår foran de gamle køretøjer hvad angår sikkerhed for både passagerer og andre trafikanter.


Mazda MX-5 1. generation.

 

Mazda MX-5 2. generation.

 

Mazda MX-5 3. generation.

Smil med din Mazda MX5 og verden smiler til dig - læs mere >>>


Mazda prøvekørsler - se her >>>


 

Jeff Guyton.

 

Multilink baghjulsophænget.

 

Forhjulsophæng af dobbelte wishbone typen som det skal være i en sportsvogn.


Hurtige fakta om den nye Mazda MX-5


Introduktion: 2015.

2-personers sportsvogn af roadster-typen med kaleche.

Længde: 3,92 m.

Bredde: 1,73 m.

Højde: 1,24 m

Akselafstand: 2,32 m.

Motorer: SKYACTIV-G benzinmotorer på antagelig 1,5 hhv. 2,0 liter.

6 trins manuel gearkasse.

Forhjulsophæng: Dobbelte wishbones.

Baghjulsophæng: Multi-link.

Dæk: 195/50-16.

Udstyret inkluderer bl.a. højtalere i nakkestøtterne.


Link til importøren


Kalechen er med til at holde tyngdepunktet lavt.

 

Den afgående generation MX-5 var Mazda's tredje. Læs prøvekørslen af Mazda MX-5 3. generation her >

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt