Mazda 5 præsentationen i Motorradioen
Præsentationen af den nye Mazda MX-5 var helt
statisk. Bilen stod der, man kunne røre den (eller
klappe den, som et nyt kæledyr og legekammerat), men
køreoplevelsen må vente. Ærgerligt med en bil, hvor
netop køreglæde og –oplevelse er et af de
allervigtigste købsargumenter. Alligevel fik vi en
idé.
Mazda’s europæiske topchef, Jeff Guyton, fortalte
udenfor mikrofonernes rækkevidde, at han naturligvis
selv havde kørt den nye bil som prototype og i al
hemmelighed. Han beskriver bilen i så objektivt et
lys, som man nu kan forvente af fabrikkens øverste
europæiske chef, som mere agil end forgængeren.
Klæber til vejen og er blødere affjedret
”Min oplevelse er, at bilen klæber bedre til vejen,
den er endnu mere styrevillig end forgængeren, og
samtidig er den en smule blødere affjedret,”
fastslår han. Det lyder mere end sandsynligt, for
ikke blot er den nye MX-5 8 cm kortere og 2 cm
lavere end forgængeren, den er også 100 kg lettere.
Det må nødvendigvis give bedre vejgreb, for med til
historien hører også, at man har fastholdt en 50/50
procent vægtfordeling på for- og bagaksel.
Tyngdepunktet er lavere – det laveste i nogen MX-5
til dato – og med til sikre den optimale fordeling
på de fire sportsvogns-hjulophæng af
dobbelt-wishbone og multilink typen er også Mazda’s
nye SKYACTIV optimerede motorer, hvor ”sædvanligvis
velunderrettede kilder” i Mazda-regi kunne afsløre,
at Mazda MX-5 kommer med tilpassede udgaver af hhv.
1,5 og 2-liters benzinmotorerne, som kendes fra det
øvrige Mazda-program.
SKYACTIVE teknologien omfatter både motor og den
manuelle 6-trins gearkasse.
Smilet blegner næppe
I Barcelona præsenterede man MX-5 med kaleche, men
den kommer også med foldetag, som må forventes at
skyde tyngdepunktet lidt i vejret (især når taget er
i brug), men spørgsmålet er, om ikke forskellen i
praksis vil være marginal. Det vil næppe være nok
til at fjerne smilet på læberne.
Spørgsmålet er til gengæld om smilet vil blegne, når
man hører prisen. Den kender vi ikke endnu, så det
svar kan vi ikke give, men et faktum er det, at den
nuværende MX-5 i Danmark senest har kostet lige
under 400.000 kroner, og det har ikke været nok til
at få danskere til at kaste sig over MX-5. Den
japanske kult-bil har stor opbakning hos danske
ejere, men den bredere appeal får den alene, hvis
ikke den uendeligt glubske statskasse absolut skal
trække store mængder af skattekroner ud af
danskernes forsøg på at have det sjovt.
Det er som bekendt skattefrit at køre veteranbiler i
Danmark. Det kan vi kun glæde os over. Men et faktum
er det også, at en moderne roadster som Mazda MX-5
kører man i, af næsten de samme grunde som man kører
i gamle biler (vover vi at påstå), og hvorfor skal
man afgiftsmæssigt straffes, blot fordi ens legetøj
forurener langt mindre, er markant mere miljørigtig
og billioner af lysår foran de gamle køretøjer hvad
angår sikkerhed for både passagerer og andre
trafikanter.
Mazda MX-5 1. generation.
Mazda MX-5 2. generation.
Mazda MX-5 3. generation. |