Læs også:
Ærlig kompaktbil med ungdommelig appeal >
Andre Hyundai prøvekørsler – find dem hér >
Selvom Hyundais nye generation af kompaktbilen i20
endnu ikke er prissat, forventes den at komme stærkt
ind på markedet med en ”indstigningspris” i
nabolaget af 120.000 kroner. Spørgsmålet er
naturligvis, hvad der følger med til den pris, men
givet er det, at den nye i20 er både smart at se på,
velkørende og med bred appeal.
Motorprogrammet er heller ikke fastlagt endnu, bl.a.
fordi fabrikken i løbet af 2015 introducerer en ny
3-cylindret 1-liters turbo benzinmotor på 120
hestekræfter. Men fælles for den og de eksisterende
opgraderede maskiner er, at de lever op til den
kommende strenge Euro6 miljønorm.
Helt sin egen
Uanset pris og maskineri er det en let tilgængelig
og velkørende bil, Hyundai har skabt. Der er tale om
en helt ny platform, men meget af teknikken er
gennemprøvet, bl.a. i søstermodellen KIA Rio.
Forskellen er imidlertid så stor, at man ikke i
praksis kan genkende Rio’ens køreegenskaber i i20.
Den nye i20 rammer præcis ind i B-segmentet. Med en
længde på godt 4 meter byder den på den merplads,
som man savner i minibilerne – om end Hyundais egen
i10 egentlig er forbavsende rummelig (læs
vores seneste prøvekørsel af Hyundai i10 hér >>>).
Og samtidig er den ikke så stor, at den blot er i
nærheden af mellemklassebilerne som f.eks. Hyundais
egen i30 (læs
vores seneste prøvekørsel af Hyundai i30 hér >>>).
God pladsudnyttelse
I forhold til forgængeren er den blevet små 4 cm
længere, 2,5 cm bredere og en smule lavere.
Akselafstanden er forøget en smule mere end den
samlede længde og det betyder, at rummeligheden er
forøget mærkbart. Pladsudnyttelsen er ganske enkelt
bedre. Det er især kommet bagagepladsen til gode,
hvor man bryster sig af at have klassens største
bagagerum på i alt 326 liter.
Bagagerummet har en løs mellembundplade, som kan
placeres anderledes eller helt tages ud.
Tilgængeligheden er god og pladsen er regulært
anvendt.
På bagsædet er benpladsen ikke overvældende,
sammenlignet med f.eks. i10. Men man kan få fødderne
inde under forsæderne. Anderledes står det til på
forsæderne, hvor der er rigtig meget benplads.
God følelse
Udvendigt falder den nye i20 i øjnene. Den er en
rigtig pæn bil og det følges der op på indvendigt,
hvor linjerne er klassisk elegante, funktionelle og
velproportionerede. Der er gode fralægningspladser
og et pænt handskerum.
I det hele taget føler man sig hurtigt godt tilpas i
en i20 og siden bekræfter kørekomforten den positive
oplevelse. Selvom i20 er udviklet i Europa og bygges
i Tyrkiet er affjedringen ikke traditionel europæisk
med en fast undervogn. Faktisk har man opnået et
godt kompromis mellem affjedring, krængning og
kørekomfort. Det underbygges af et lavt støjniveau –
noget som har ligget konstruktørerne meget på sinde
at opnå.
Masser af udstyr
Udstyrsmulighederne er omfattende. Helt afhængig af
modelvariant kan man f.eks. få varme i rattet,
vejbane-alarm og parkeringshjælpemidler. Selvom
Hyundai som udgangspunkt har fravalgt en stor skærm
i centerkonsollen (en 7” integreret skærm kan dog
tilkøbes i forbindelse med navigation), som mange
konkurrenter ellers gør et stort nummer ud af at
introducere til betjening af en stribe af bilens
basis egenskaber, disponerer man over de samme
funktioner. Herunder også et udmærket bakkamera,
hvor billedet vises i bakspejlet.
I modsætning til tidligere forsøg på noget
tilsvarende, er der hér tale om en klart billede, og
det er logisk, at bagspejlet både gør det muligt at
se, hvad der er bag bilen gennem spejlfunktionen og
kamerafunktionen.
En anden feature er et panoramatag i fuld længde,
der også kan åbnes som et regulært skyde/vippe
soltag. Det er ekstraudstyr, men formentlig af den
slags, som ofte vil blive tilkøbt. Bluetooth- og
USB-forbindelser hører også med.
Motorerne
I den europæiske introduktionsfase har man fem
motorer på programmet. To 1,25 liters benzinmotorer
på hhv. 75 og 84 hk, en 1,4 liters benziner på 00
hk. Samt en 1,1 og 1,4 liters diesel på hhv. 75 og
90 hk.
Der er tale om motorer, der allerede er kendt fra
øvrige modeller, men de er Euro6 optimerede og
suppleres som nævnt af en ny 3-cylindret
turbobenzinmotor på 120 hk engang i 2015. Motorerne
er udmærkede, om end 84-hestes benzinmotoren blev
sat på prøve henover de kraftige stigninger på
bjergvejene nord for Malaga, hvor de første
internationale prøvekørsler fandt sted.
1,2 liters benzinmotoren på hhv. 75
og 84 hk.
1,4 liters dieselmotoren yder 90 hk og et godt
moment. |