Ford har synkroniseret med kundernes ønske, da de
tilrettelagde en kraftig opgradering af den populære
Ford Focus. Ikke alene med en kraftig udbygget
udgave af infotainmentsystemet
SYNC, men også hvad
gælder bilen basale egenskaber, dens drivline og
design.
Hvad det sidste angår, er linjeføringen blevet
lettere, mere selvbevidst, elegant og enkel. Det
gælder de udvendige linjer, hvor fronten er helt ny
(sammenlign
f.eks. med den hidtidige Focus hér >>>) og også
bagpartiet er rettet til med mindre lygter.
Indvendigt cockpittet omdannet fra sit meget
karakteristiske Star Wars look til et moderne,
elegant førerområde, hvor visse funktioner betjenes
via berøringsskærmen og andre direkte via knapper.
Og så kan man, hvis man tilkøber Sync 2, også
betjene mange funktioner via stemmestyring.
Fænomenale køreegenskaber
Sætter man pris på en fænomenal køreoplevelse er
netop Focusens forbedrede køreegenskaber nok den
største forbedring. Undervognen er i princippet
uændret, om end affjedringsgeometrien er ny og
støddæmperne ligeså, og den hidtidige model udmærker
sig da også ved at køre rigtig godt. Men ved hjælp
af nogle yderligere få og velvalgte indgreb er
oplevelsen blevet endnu bedre.
Forvognen er blevet forstærket. Ikke re-designet,
men regulært forstærket ved hjælp af kraftigere
materialer, hvorved den vrider sig endnu mindre i
horisontal retning. Desuden har man udskiftet
gummimaterialerne i mange af bøsningerne og justeret
designet deraf, også hér så den horisontale vridning
er blevet mindre. Tilsvarende har man også justeret
bagvognen om end i mindre grad. Resultatet er blevet
en enestående styrepræcision, uændret
affjedringskomfort og i tilgift et lavere
støjniveau.
Viril styring
Dertil kommer, at man har tilrettet den elektriske
servostyring, så den ved lavere hastigheder er en
smule strammere end gennemsnittet men mere viril ved
højere hastigheder. Typisk vælger bilfabrikkerne den
modsatte løsning for ikke at påvirke stabiliteten
ved høj fart. Men da Focus også ved de højere
hastigheder, som de spanske hastighedsbegrænsninger
gav mulighed at afprøve, kører ultra stabilt og
sporsikkert, er slutresultatet underholdende
køreegenskaber, når man har lyst til det, og stor
sikkerhed, når man blot ønsker afslappet transport.
I øvrigt har Ford også udviklet en forudseende
ESC-løsning, som man kalder Transitional Stability.
Hvor et normalt stabilitetsprogram aflæser bilens
aktuelle kørsel og reagerer, når der er brug for
det, forudser det nye program hvad der måtte følge
efter f.eks. en undvigemanøvre. Når systemet
observerer en kraftig opbremsning og efterfølgende
hurtig sidevejrs bevægelse forbereder det sig på
endnu en efterfølgende modsatrettet sidevejs
bevægelse og hvis den kommer, er reaktionen
hurtigere og mere præcis. Det virker forbilledligt i
praksis.
Forbedrede motorer
Motorerne i det nye modelprogram er forbedrede
udgaver af de hidtidige, om end dieselmotorerne
sættes ned i slagvolumen. Alle maskiner opfylder de
kommende EURO 6 normer og byder på markant forbedret
brændstoføkonomi. Eksempelvis vil man med den
kompakte 3-cylindrede EcoBoost benzinturbomotor, der
præsterer 100 hestekræfter og inkluderer stop/start,
kunne køre 23,3 km/l. Den motor er dog først i
programmet i januar 2015, men vil da i Trend udgaven
være mere økonomisk attraktiv end den 1-liters
motor, man kan købe fra november. Ikke en helt
logisk prissætning, men da Ford forventer at
halvdelen af kunderne køber den højeste
udstyrsvariant, handler det langt hen ad vejen om at
”få kunderne ind i butikken”.
Ford 1,5 TDCi yder 150 hk.
Ford 1,5 EcoBoost med 182 hk.
De 23,3 km/l er stort set det samme som den udgående
1,6 liters dieselmotor kan præstere. Den indgår i
modelprogrammet indtil de nye 1,5 liters
dieselmotorer er leveringsklar i marts 2015. Med dem
får man mindst 10 flere hestekræfter og en
brændstoføkonomi på 29,4 km/l. Er man til en af de
små dieselmotorer, er de nok værd at vente på. Vil
man omvendt have de mulige 150 hk og tilsvarende
store drejningsmoment, kan man allerede i november
købe Focus med en 2-liters diesel. Også den
overholder EURO 6 normerne.
Ens priser
Pladsforholdene i Focus årgang 2015 er identiske med
den tidligere model. Dvs. moderat plads på bagsædet
men gode og regulære bagagerum. Da prissætningen for
den nye model er stort set uændret handler det langt
hen ad vejen for eksisterende Focus kunder om at
vurdere, hvornår det nye udseende, de bedre
køreegenskaber, de økonomiske motorer og muligheden
for det udvidede udstyrsprogram trækker så meget, at
udskiftning er på tale.
Bagagerummet i 5-dørs versionen.
Bagagerummet i stationcar versionen.
For nye Focus-kunder vil det i særdeleshed være
konkurrenceforholdet, som afgør beslutningen. Hér
står Focus stærkt af de førnævnte grunde, men man
skal være parat til at acceptere de mere beskedne
pladsforhold på bagsædet og hvis man køber én af de
mindre motorer også at acceptere 3-cylinder
teknologien. Motorerne er fremragende, ingen tvivl
om det, men der er fortsat lidt forskel på lyd og
vibrationsniveau i forhold til konkurrerende
4-cylindrede maskiner.
Harmoni
Vi prøvede den kraftige 4-cylindrede 1,5 liters
turbo-benziner, der yder 182 hestekræfter. En
motor/bil kombination, der varmt kan anbefales. Den
tilsvarende 2-liters 150 hestes diesel harmonerer
rigtig godt især med stationcar udgaven. Den køber
man, hvis man skal trække meget og/eller køre mange
lange ture. Men naturligvis kan mindre gøre det.
I erkendelse af kundernes efterspørgsel har Ford
gjort meget ud af udviklingen af SYNC-systemet. Det
er standard på enhver Focus og så kan man tilkøbe
SYNC 2 for en merpris på 14.000 kroner (hvis man
køber en Trend udstyrsudgave) hhv. 11.500 kroner
(Titanium). Man må ikke glemme, at systemet
inkluderer navigation.
Tal med din SYNC
Systemet kan tilknyttes en smartphone og
navigationen rummer en række muligheder for
ekstraordinære services: Det kan styres via den 8”
store berøringsskærm eller ved stemmestyring: Sig
”I’m hungry” og SYNC 2 præsenterer et antal
restaurant-alternativer på ruten, i nærheden, eller
hvor man nu ønsker at spise. Naturligvis viser
navigationen siden vej til den valgte destination.
Endnu skal man dog tale engelsk med SYNC. Men en
dansk udgave følger om 1-2 år.
Dertil kommer en række features, som delvis er
baseret på SYNC 2. I Titanium-udgaven kan man f.eks.
få bak-kamera (kr. 5.500), adaptiv fartpilot (kr.
16.000) og Active City Stop (kr. 5.000).
Køreassistentpakkerne, der inkluderer Active City
Stop, førerovervågning, vejbaneassistent, regnsensor
m.m., kan købes til begge udstyrsvarianter for hhv.
18.500 og 13.500 kroner. Ønsker man også et
velfungerende halvautomatisk parkeringssystem, er
det en option for 7.500 kroner til begge versioner.
Alle systemer er markant forbedrede i forhold til
forgængerne.
|