Det er kun ganske få år siden, at Ford havde
gevaldigt ondt i økonomien. Anno 2014 er det fortid
– i dag går det strygende, hvad der ikke mindst kan
tilskrives en aggressiv produktstrategi. På
verdensplan i produktstrategien finder vi verdens
bedst sælgende bilmodel: Ford Focus.
Den position vil Ford gøre alt for at fastholde og
videreføre. Derfor lancerer man nu en så kraftigt
forbedret udgave af den vigtigste model i Fords
model-pallette. Andre ville have været fristet til
at kalde bilen helt ny. Ford er mere beskedne og
kalder den et kraftigt facelift.
Kraftig opstrammer
Virkeligheden er, at bilen har fået en mere end
almindelig kraftig opstrammer, både hvad det
udvendige og det indvendige design angår. Dertil
kommer en tilrettet undervogn og en stribe kraftigt
forbedrede motorer. Afstanden til begrebet ”ny
generation” er ikke stor.
Det er ikke uden bagtanke, at Ford netop nu
præsenterer den nye Focus, som hører til i det
såkaldte C-segment, dvs. de kompakte
mellemklassebiler. Segmentet er stigende ude i
Europa (og også i Danmark), konkurrencen er hård,
men da bilen godt nok med sigte på verdensmarkedet
er designet i Europa, er der alle muligheder for at
forstærke succesen.
Designet som ”vi” kan lide det
De første internationale prøvekørsler af den nye
Ford Focus, som fandt sted på udfordrende veje i
bjergområderne nord for Malaga i Spanien, gav også
en stærk indikation af, at bilen i særdeleshed vil
appellere til de europæiske købere. Den kører nemlig
som ”vi” bedst kan lide det og det kan vi jo kun
være glade for.
Den første Focus så dagens lys tilbage i 1998. Siden
da er der købt 12 millioner eksemplarer på
verdensplan. Det vidner ikke bare om en stor
forretningssucces men også om, at Ford har forstået
kundernes ønsker.
Køreoplevelsen
Analyser har på det seneste fastslået, at i det
samlede beslutningsgrundlag bag købet af en ny bil,
tæller bilens køreegenskaber i bred for stand ikke
særlig meget. Omkring 15 procent er tallet hos et
gennemsnit af køberne. Hvis det er tilfældet, bliver
den nye Focus ikke nødvendigvis en succes, for Ford
har skabt en bil med meget stor vægt lagt netop på
køreegenskaberne, den dynamiske køreoplevelse med
kraftig skelen til kørekomforten. I vores
verdensbillede har de skabt måske den mest
velkørende bil overhovedet i den kategori.
Heldigvis for succes-potentialet har Ford imidlertid
også forstået især de yngre bilkøbers præferencer.
Der er store ønsker om højteknologi af den slags,
som man oplever i den moderne IT-domineret verden.
Samtidig med den nye Focus introducerer Ford også
infotainmentsystemet ”SYNC” i en ny 2. udgave. SYNC
2 er baseret på SYNC, men systemet er kraftigt
udbygget, så anvendelsesmulighederne er flere og
mere stabile. Da systemet også inkluderer indlysende
kørehjælpemidler som f.eks. aktiv parkeringshjælp og
desuden er ganske enkelt at gå til, tilgodeser man
på én gang de yngre kunders ønske uden at skræmme de
ældre.
Ekstraudstyr
Desværre er SYNC 2 ekstraudstyr, men da det kan
købes til både den basale udgave med ”Trend” udstyr
og den mere luksuøst udstyrede ”Titanium” for en
forholdsvis beskeden merpris, skal det nok blive en
succes.
Sidst, men ikke mindst, er kernen til succes på det
danske marked en konkurrencedygtig prissætning. Med
en startpris for en Focus 1,0 Ecoboost Trend på
210.000 kroner er udgangspunktet godt. Den eneste
hage ved den pris er, at selvom bilen introduceres i
Danmark sidst i november, kan den først leveres til
den pris i februar næste år.
Ford 1,5 TDCi.
|